Side 1 av 1

NG900 som tikker

Lagt inn: 05 nov 2007, 16:05
av PetterT
Bilen min har stått på tomgang for å få bort litt is fra rutene et par ganger nå, og etter en stund har den begynt å tikke noe forferdelig. Lyden ble også litt høyere ved ettersom turtallet steg, tenkte ikke noe over om frekvensen økte også. Men når jeg skulle ta opp panseret for å høre ble jo selvsagt lyden borte. Den driver bare på et halvt minutt eller noe og da har bilen stått ei stund på tomgang allerede. Hva kan dette være?

Lagt inn: 05 nov 2007, 16:22
av Saab900STCR
Troligen dom hydrauliska ventiltryckarna.
Dags för ett oljeskift eller så börjar dom bli slitt.

Mvh

Lagt inn: 05 nov 2007, 16:36
av PetterT
Jeg skifta olje for 3 dager siden, så spørs det om dem er slitt. Får jeg funnet ut om de er slitt på en lett måte? Mye jobb og evnt. skifte dem?

Lagt inn: 05 nov 2007, 16:45
av Morten-N146
Brukte du en annen type olje enn du har pleid å bruke? Feil olje?

Lagt inn: 05 nov 2007, 16:47
av Ingvar N629
Først, hvilken olje har du fylt på? Olje med feil viskositet kan gi tikkende ventiltrykkere.

Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.

Trykkerne kan demonteres og renses i diesel. Løft ut trykkerne (med f eks en magnet) og slå de hardt mot f eks en treplanke. Da kommer innmaten ut, og du kommer til inni der.

Hjelper ikke rensing, må de byttes.

Om den tikker litt på tomgang ved oppstart så er da det normalt, men lyden skal forsvinne etter en liten stund.

EDIT: husk rett moment på kamoverfallene og drevene ved montering.

Lagt inn: 05 nov 2007, 16:52
av PetterT
Har brukt Castrol TXT før, men brukte Castrol SLX nå. Begge er 5w-30 hvis jeg ikke tar feil. Bilen hadde stått nesten 10 min. på tomgang før lyden kom. Det var hverfall ikke med en gang. Er ikke sikker på om de er byttet før på bilen, men er det en ca km.stand de pleier å bli dårlig på?

Lagt inn: 05 nov 2007, 17:06
av Saab900STCR
Om tickningen blir borta så har du inget att oroa dig för.
Men om den är där när motorn är varm, så är det annledning att se över tryckarna samt dom drev, kjedja, spännare och släpor som har med kamaxeldrivningen att göra.

Mvh

Re:

Lagt inn: 02 jun 2009, 20:10
av Emefve N1214
Ingvar N629 skrev:Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Er dette nok på min 2000 mod 9-5 2,3t også? Er det tilstrekkelig å stripse fast kjedet til kamdrevene? Hva om jeg slipper kjedet for langt ned; er det da fare for at den hopper over en tann lenger nede slik at registeret blir feil? Hva med kjedestrammeren? Må den løsnes eller er det nok å bare gjøre slik du har beskrevet her?

Re: Re:

Lagt inn: 02 jun 2009, 20:26
av doo-kie
Emefve N1214 skrev:
Ingvar N629 skrev:Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Er dette nok på min 2000 mod 9-5 2,3t også? Er det tilstrekkelig å stripse fast kjedet til kamdrevene? Hva om jeg slipper kjedet for langt ned; er det da fare for at den hopper over en tann lenger nede slik at registeret blir feil? Hva med kjedestrammeren? Må den løsnes eller er det nok å bare gjøre slik du har beskrevet her?
Om du holder kjeden oppe og fester den med ett lite tau så den ikke glir ned går det nok bra. Men husk å strips kjeda fast først så den ikke blir ei tann feil
Kjeden holdes bra sammen ved hjelp av glideskinnene til kjeden.