Side 1 av 1
turbotrykksmåler
Lagt inn: 06 nov 2007, 23:55
av jaktry
hei
monterte akkurat en gradert turbotrykksmåler på min 9000 cs. problemt er at på tomgang står måleren -0,5 bar og på full gass står den på +0,5 bar. noen som har peil på hva som er galt?
Lagt inn: 07 nov 2007, 00:08
av Eirik N396
Turbotrykket har negativ verdi på tomgang, siden du da har vakuum i innsuget
Når du sier full gass regner jeg med du tenker på ved fullt pådrag?
Maks ladetrykk skal vel være litt høyere! Jeg vet ikke nøyaktig hva den skal ligge på, men det vet sikkert noen andre.
En grei plass å starte er å kontrollere og eventuelt justere grunnladetrykket
EDIT: Ta en kikk her
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121463
Om jeg forstår riktig, skal du da ha GLT på 0,4 +- 0,03, og maks ladetrykk på 1 +- 0,03. (?)
Lagt inn: 07 nov 2007, 00:52
av Frode N073
kan og ver at det e ein slange så e i klem.
Re: turbotrykksmåler
Lagt inn: 07 nov 2007, 11:15
av Edward N812
jaktry skrev:hei
monterte akkurat en gradert turbotrykksmåler på min 9000 cs. problemt er at på tomgang står måleren -0,5 bar og på full gass står den på +0,5 bar. noen som har peil på hva som er galt?
ladetrykket ditt skal være cirka 0.9 (og det oppnår du i fart, ikke stillestående)
sjekk om alle vakuum slanger er i orden, bytt ut de som ikke ser kurrante ut

her har du et bilde av alle vakuumslangene i motorrommet:
prøv også å bytte tennkassett med en annen f.eks en kamerat sin (alle de røde er samme tennkassetten).
deretter ville jeg prøvd å bytte magnetventil med en annen (den som har de tre tjukke vakuumslangene ut av seg) den har lett for å ødelegge, og jeg har en til salgs, hehe.
Lagt inn: 07 nov 2007, 19:47
av jaktry
jepp takk ska dere ha! tror det blei riktig nå..er jo seff undertrykk i manifoil med lukket gasspjel

Lagt inn: 10 nov 2007, 12:43
av ole anders
skal det være så høyt som 0,9 bar på cs da ? er ikke dette en lavtrykks turbo ?
Lagt inn: 10 nov 2007, 13:00
av Eirik N396
ole anders skrev:skal det være så høyt som 0,9 bar på cs da ? er ikke dette en lavtrykks turbo ?
Vel det kommer jo helt an på. Siden jaktry ikke har skrevet noe om lettrykksturbo, bare 2,3T, har jeg antatt det ikke er LTT men FTT. Cs er ikke kun LTT, det finnes både LTT og FTT. Men om jaktry har LTT må han si ifra, for da tror jeg neppe han skal kjøre med det ladetrykket

Lagt inn: 10 nov 2007, 13:08
av jaktry
ole anders skrev:skal det være så høyt som 0,9 bar på cs da ? er ikke dette en lavtrykks turbo ?
nei er ikke en LTT..er en 2,3 FTT med 200 hk:D:D