Side 1 av 2

Legge om til vinterdekk!

Lagt inn: 10 nov 2007, 14:07
av HenrikWL
Jeg tenkte å legge om til vinterdekk nå, da været peker i den retningen. Jeg har byttet mangt et hjul før, så jeg satte i gang med godt mot. Det første bakdekkene gikk greit, null problem.

Men i min naivitet så trodde jeg altså at det skulle holde å fjerne hjulboltene også på framhjulene, løfte hjulet av og sette på vinterhjulet. Så var altså ikke tilfellet. Selv om hjulboltene var fjernet, satt hjulet som støpt, og bilen ville heller falle av jekken enn å gi slipp på det forbaskede hjulet. Dette gjaldt for øvrig begge forhjulene.

Hva slags sort magi må til for å få bilen til å slippe forhjulene? Hvilke besvergelser må ytres, hvilken røkelse må brennes og hvilke guder må blidgjøres?

Hvis noen kunne svare raskt, ville det vært flott, da jeg helst skulle fått gjort dette mens været er såpass bra som det det er nå.

Tasker og bukser. :D

edit: redigerte vekk "haster" fra tittelen, da det strengt tatt ikke haster lenger. ;)

Lagt inn: 10 nov 2007, 14:12
av jaktry
er et kjent problem på saab, alufelgene begynner å spise på stålet i navet å setter seg bom fast. jekk opp bilen å bruk en stor slegge til å slå fra baksiden på dekket, ikke slå på selve felgen da den kan bli sjev.

hvis du ikke har en stor slegge kan du godt bruke en stor planke!

egentlig kun rå kraft som skal til!

husk å smøre navet med litt fett før du setter på de andre hjulene så slipper du dette problemet neste gang

Lagt inn: 10 nov 2007, 14:12
av Ingvar N629
Felgen sitter fast på navet. Om du har en åpen nok felg, så kan du stikke inn et brekkjern og dra felgen rundt, da slipper den. Ikke bend mot bremseskive eller noe annet bak der, bare bend selve felgen. Pakk inn brekkjernet i et håndkle eller noe så du ikke skader felgen.

Evt kan du skru boltene nesten helt inn og kjøre noen meter, bør slippe da også.

Lagt inn: 10 nov 2007, 14:14
av audun-eg N228
Hvilken bil? Prøvd å banke litt på navet med en hammer? Er det alufelg? Hvis stål kan det være rust i senterhullet som sitter litt.

Lagt inn: 10 nov 2007, 14:16
av HenrikWL
Ok, så det er bare rå makt som skal til, rett og slett? Da får jeg ta av silkehanskene! :D

Takk, takk! Ut og prøve igjen!

Lagt inn: 10 nov 2007, 14:32
av Paradigm N558
AKKURAT samme problem med min bil og. (signatur)

Jeg tok bare en haug med 5-56 og lot det sive ned mellom felg og nav også brukte jeg vinterdekket til å slå i siden av sommerdekket, måtte gjøres ett par tre ganger, men de kom av :)

Lagt inn: 10 nov 2007, 15:11
av HenrikWL
Da var de av! Jeg løsnet på boltene, rygget tilbake noen meter og fram igjen, jekket opp bilen og røsket og dro vekselvis på hver side av dekket helt til de - bokstavelig talt - spratt(!) av. Men av kom de! :-D

Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?

Lagt inn: 10 nov 2007, 15:11
av KapteinSAABeltann
Nå har jeg ikke vært borti akkurat slik tilfelle som trådstarters, men når jeg kommer ut for lignende pleier et velrettet hardt spark eller to mot selve dekket å gjøre susen.

Lagt inn: 10 nov 2007, 15:56
av Peter
henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
Når du ska ha på alu felgene igjen burde du smøre alupasta mellom felgen og navet, og gjerne på boltene også.

På stålfelgene burde du ha kobberpasta

Lagt inn: 10 nov 2007, 16:08
av Saab900STCR
Husk!
Du må ikke smöre på den flata där fälgen ligger mot flata!
Bara smöre med alu-fett på den lille styre kanten i navet!

Mvh

Kobberpasta

Lagt inn: 10 nov 2007, 17:47
av Andreas N1194
P3t3r skrev:
henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
Når du ska ha på alu felgene igjen burde du smøre alupasta mellom felgen og navet, og gjerne på boltene også.

På stålfelgene burde du ha kobberpasta
Jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg kan fortelle at man da går fra å måtte bruke noen timer på velrettede slag med slegge, til å kunne ta av stålfelgene med venstre lillefinger :)

Sommeren er jo også den minst slitsomme årstiden om man glemmer slike ting, veisaltet i Trondheim gjør sitt til at stålfelger sitter ekstremt godt fast dersom man ikke er føre var.

Lagt inn: 10 nov 2007, 17:50
av Andreas N1194
Saab900STCR skrev:Husk!
Du må ikke smöre på den flata där fälgen ligger mot flata!
Bara smöre med alu-fett på den lille styre kanten i navet!

Mvh
Hva er grunnen til dette, og gjelder det kun alufett og alufelger? Da jeg pratet med et verksted (første gangen jeg fikk høre om kobberpasta og stålfelger) så fikk jeg beskjed om å smøre hele flata, siden det da skaper et større lag som oksiderer istedet for stålfelgen.

Dersom dette ikke er så lurt så skal jeg jo selvfølgelig ikke gjøre det på den måten senere..

A

Lagt inn: 10 nov 2007, 19:35
av Morti
Det som alltid funker for meg er å sparke alt man har i ytterkant på dekket.. fortsett til det løsner :)

Lagt inn: 10 nov 2007, 19:38
av Andreas N1194
Morti skrev:Det som alltid funker for meg er å sparke alt man har i ytterkant på dekket.. fortsett til det løsner :)
På min gamle og gode 90 gjorde jeg først dette i en times tid, før jeg måtte gå over til 20 min sleggejobb, stålfelger og trondheims-saltlake var ikke noe særlig! ;)

Lagt inn: 10 nov 2007, 21:23
av Ingvar N629
henrikwl skrev:Skal kjøpe inn fett, så jeg har til jeg skal ha dem på igjen. Håper bare ikke stålfelgene setter seg like godt. :? Hva slags fett anbefales?
I verkstedhåndboka står det at du skal bruke hvit høytrykksfettpasta, art nr 30 06 442. Dette er egentlig fett for høyt belastede glidelager.