Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.
Moderator: Moderatorer
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.
Har nettop fått i hus gule koni og Lesjöfors senkefjærer som jeg tenkte jeg skulle få på bilen til helgen. Men jeg lurer litt på hvor harde jeg skal justere demperene.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?
Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?
Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
Re: Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.
factory default. Er vel de mykeste innstillingene, bilen blir mer enn fast nok i fisken, samtidig som den er behagelig å kjøre. Husk at uansett hva du gjør med en 9-5, blir det ingen banebil:)Dopus skrev:Har nettop fått i hus gule koni og Lesjöfors senkefjærer som jeg tenkte jeg skulle få på bilen til helgen. Men jeg lurer litt på hvor harde jeg skal justere demperene.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?
Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Glevi-900S
- 1.2 bar
- Innlegg: 250
- Registrert: 19 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 454
- Sted: Eidsvoll/Oslo
De første kilometerne må demperne kjøres inn på det mykeste for at de skal holde lengst mulig...
Hvis de blir stilt hardt helt med en gang ender man opp med det som mange har erfart tidligere med Koni, at de ryker tidlig...
Men de er stive nok på mykeste instilling
Hvis de blir stilt hardt helt med en gang ender man opp med det som mange har erfart tidligere med Koni, at de ryker tidlig...
Men de er stive nok på mykeste instilling

9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Da tror jeg nokk det blir den mykeste innstillingen til å begynne med i hvertfall. Er jo vinter også...får se om eventuelt kjører dem bitte litt hardere til sommeren. Var ikke helt sikker på hvor harde dem er på det mykeste. men når flere mener dem er harde nokk på myk så satser jeg på det...Skal ha litt komfort igjen...skal ikke være så hard at man kjenner hvert eneste sandkort på veien. Uansett blir det nokk MYE bedre enn orginal dempere og fjærer som jeg synes duver litt for mye til og med pugeoten jeg hadde med sachs advantage duvet mindre...og den er fransk.
TUSEN TAKK FOR ALLE TILBAKEMELDINGENE
TUSEN TAKK FOR ALLE TILBAKEMELDINGENE
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Haugen N63
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 22 mar 2007, 11:35
- Medlemsnummer: N63
- Sted: V.Gausdal
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Har montert bakre dempere og fjærer. men må ta av den ene siden til slutt for å sjekke om jeg har nullet innstillingene på den...skal ha dem på factory default. hadde nullet den første men glemte den å sjekke den andre før jeg monterte dem. skruen på toppen var et H****** å få av.det ble til slutt, etter to og en halv times blodslitt med wisegrip og skralle som ikke løste problemet, tatt fram dremel med rissespiss.og delte mutteren på to av sidene. andre siden gikk unna på 1/3 av tiden når en visste hvordan mutteren skulle tas. Merket stor forskjell kun med bakdempere og fjærer skiftet.. Skifter framme i morgen...tror det skal gå lettere.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
har nå også montert dempere og fjærer fremme også. Sitter som ei kule....bortsett fra at dersom jeg kommer på litt ru vei kan jeg høre litt klunking og rumling fra den ene sida, som jeg ikke har hørt før jeg monterte dem. noen forslag til hva som kan være galt? kan dette være det fjærbenslageret....tviler selv men man vet jo aldri. kan link staget fra stabilistatorsaget forårsake slike lyder?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
skal gå over alle muttere i morgen kan være toppmutteren på demperen som ikke har hatt tilstreklig momemnt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459