Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.

Legg inn av Dopus » 13 nov 2007, 00:25

Har nettop fått i hus gule koni og Lesjöfors senkefjærer som jeg tenkte jeg skulle få på bilen til helgen. Men jeg lurer litt på hvor harde jeg skal justere demperene.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?

Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.

Legg inn av oddi N108 » 13 nov 2007, 01:54

Dopus skrev:Har nettop fått i hus gule koni og Lesjöfors senkefjærer som jeg tenkte jeg skulle få på bilen til helgen. Men jeg lurer litt på hvor harde jeg skal justere demperene.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?

Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
factory default. Er vel de mykeste innstillingene, bilen blir mer enn fast nok i fisken, samtidig som den er behagelig å kjøre. Husk at uansett hva du gjør med en 9-5, blir det ingen banebil:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 13 nov 2007, 10:11

Send en PM til Haugen N63, har har justerbare Koni's på "lastebilen" sin.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Legg inn av Glevi-900S » 13 nov 2007, 15:41

De første kilometerne må demperne kjøres inn på det mykeste for at de skal holde lengst mulig...

Hvis de blir stilt hardt helt med en gang ender man opp med det som mange har erfart tidligere med Koni, at de ryker tidlig...

Men de er stive nok på mykeste instilling :)
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 13 nov 2007, 17:49

Da tror jeg nokk det blir den mykeste innstillingen til å begynne med i hvertfall. Er jo vinter også...får se om eventuelt kjører dem bitte litt hardere til sommeren. Var ikke helt sikker på hvor harde dem er på det mykeste. men når flere mener dem er harde nokk på myk så satser jeg på det...Skal ha litt komfort igjen...skal ikke være så hard at man kjenner hvert eneste sandkort på veien. Uansett blir det nokk MYE bedre enn orginal dempere og fjærer som jeg synes duver litt for mye til og med pugeoten jeg hadde med sachs advantage duvet mindre...og den er fransk.
TUSEN TAKK FOR ALLE TILBAKEMELDINGENE
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Haugen N63
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 22 mar 2007, 11:35
Medlemsnummer: N63
Sted: V.Gausdal

Legg inn av Haugen N63 » 13 nov 2007, 19:54

Jeg har H-R fjærer og gule koni. Har stilt demperne på nesten 3 runder
foran og bak. Bilen er nå litt stivere enn orginalt sports chassi fra saab
men ikke mye. Demperne blir veldig mye stivere siste runden av justeringen.
-01 9-5 2,0T
-74 sonett III

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 17 nov 2007, 01:44

Har montert bakre dempere og fjærer. men må ta av den ene siden til slutt for å sjekke om jeg har nullet innstillingene på den...skal ha dem på factory default. hadde nullet den første men glemte den å sjekke den andre før jeg monterte dem. skruen på toppen var et H****** å få av.det ble til slutt, etter to og en halv times blodslitt med wisegrip og skralle som ikke løste problemet, tatt fram dremel med rissespiss.og delte mutteren på to av sidene. andre siden gikk unna på 1/3 av tiden når en visste hvordan mutteren skulle tas. Merket stor forskjell kun med bakdempere og fjærer skiftet.. Skifter framme i morgen...tror det skal gå lettere.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 17 nov 2007, 22:33

har nå også montert dempere og fjærer fremme også. Sitter som ei kule....bortsett fra at dersom jeg kommer på litt ru vei kan jeg høre litt klunking og rumling fra den ene sida, som jeg ikke har hørt før jeg monterte dem. noen forslag til hva som kan være galt? kan dette være det fjærbenslageret....tviler selv men man vet jo aldri. kan link staget fra stabilistatorsaget forårsake slike lyder?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 nov 2007, 00:06

Checka så att du dragit fast alla skruer.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 18 nov 2007, 03:01

skal gå over alle muttere i morgen kan være toppmutteren på demperen som ikke har hatt tilstreklig momemnt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar