Side 1 av 1
Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.
Lagt inn: 13 nov 2007, 00:25
av Dopus
Har nettop fått i hus gule koni og Lesjöfors senkefjærer som jeg tenkte jeg skulle få på bilen til helgen. Men jeg lurer litt på hvor harde jeg skal justere demperene.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?
Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
Re: Gule koni og saab 9-5 hvilke innstillinger anbefales.
Lagt inn: 13 nov 2007, 01:54
av oddi N108
Dopus skrev:Har nettop fått i hus gule koni og Lesjöfors senkefjærer som jeg tenkte jeg skulle få på bilen til helgen. Men jeg lurer litt på hvor harde jeg skal justere demperene.
Kunne tenke meg å ha dem tilsvarende ett orginalt sportsunderstell eller kanskje enda litt stivere. Noen som har erfaringer med disse demperene. hvilke innstillinger bruker dere...hvor fast i fisken er bilen?
Ønsker ikke å bruke nyrebelte hver gang jeg skal ut å kjøre...og ønsker å fremdeles ha litt komfort igjen.
factory default. Er vel de mykeste innstillingene, bilen blir mer enn fast nok i fisken, samtidig som den er behagelig å kjøre. Husk at uansett hva du gjør med en 9-5, blir det ingen banebil:)
mvh oddi
Lagt inn: 13 nov 2007, 10:11
av Børre N17
Send en PM til Haugen N63, har har justerbare Koni's på "lastebilen" sin.
Lagt inn: 13 nov 2007, 15:41
av Glevi-900S
De første kilometerne må demperne kjøres inn på det mykeste for at de skal holde lengst mulig...
Hvis de blir stilt hardt helt med en gang ender man opp med det som mange har erfart tidligere med Koni, at de ryker tidlig...
Men de er stive nok på mykeste instilling

Lagt inn: 13 nov 2007, 17:49
av Dopus
Da tror jeg nokk det blir den mykeste innstillingen til å begynne med i hvertfall. Er jo vinter også...får se om eventuelt kjører dem bitte litt hardere til sommeren. Var ikke helt sikker på hvor harde dem er på det mykeste. men når flere mener dem er harde nokk på myk så satser jeg på det...Skal ha litt komfort igjen...skal ikke være så hard at man kjenner hvert eneste sandkort på veien. Uansett blir det nokk MYE bedre enn orginal dempere og fjærer som jeg synes duver litt for mye til og med pugeoten jeg hadde med sachs advantage duvet mindre...og den er fransk.
TUSEN TAKK FOR ALLE TILBAKEMELDINGENE
Lagt inn: 13 nov 2007, 19:54
av Haugen N63
Jeg har H-R fjærer og gule koni. Har stilt demperne på nesten 3 runder
foran og bak. Bilen er nå litt stivere enn orginalt sports chassi fra saab
men ikke mye. Demperne blir veldig mye stivere siste runden av justeringen.
Lagt inn: 17 nov 2007, 01:44
av Dopus
Har montert bakre dempere og fjærer. men må ta av den ene siden til slutt for å sjekke om jeg har nullet innstillingene på den...skal ha dem på factory default. hadde nullet den første men glemte den å sjekke den andre før jeg monterte dem. skruen på toppen var et H****** å få av.det ble til slutt, etter to og en halv times blodslitt med wisegrip og skralle som ikke løste problemet, tatt fram dremel med rissespiss.og delte mutteren på to av sidene. andre siden gikk unna på 1/3 av tiden når en visste hvordan mutteren skulle tas. Merket stor forskjell kun med bakdempere og fjærer skiftet.. Skifter framme i morgen...tror det skal gå lettere.
Lagt inn: 17 nov 2007, 22:33
av Dopus
har nå også montert dempere og fjærer fremme også. Sitter som ei kule....bortsett fra at dersom jeg kommer på litt ru vei kan jeg høre litt klunking og rumling fra den ene sida, som jeg ikke har hørt før jeg monterte dem. noen forslag til hva som kan være galt? kan dette være det fjærbenslageret....tviler selv men man vet jo aldri. kan link staget fra stabilistatorsaget forårsake slike lyder?
Lagt inn: 18 nov 2007, 00:06
av Saab900STCR
Checka så att du dragit fast alla skruer.
Mvh
Lagt inn: 18 nov 2007, 03:01
av Dopus
skal gå over alle muttere i morgen kan være toppmutteren på demperen som ikke har hatt tilstreklig momemnt.