Knepping i ratt 98 9-5 2.3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Knepping i ratt 98 9-5 2.3t

Legg inn av lille-espen N1106 » 13 nov 2007, 16:28

Flyttet fra denne tråden : :)
viewtopic.php?t=13945

Noen ganger så får jeg noen små knepp i rattet. Verkstedet mitt (Moland bil aut.saab verksted) mente det enten var foringer eller motorfeste. Etter en sjekk konkluderte de med bakre motorfeste og dette ble byttet. Mye av denne "kneppinga" forsvant da men det er fortsatt noe der som føles "løst" (vanskelig og forklare dette).
Kommer helst ved gasspådrag etter nedbremsing. Hører også en klikkelyd idet bilen girer ned ett hakk hvis jeg har vinduet på førerside nede. Ble mye her nå men vet noen hva dette kan være?
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 13 nov 2007, 23:59

Det viktigste først: jeg har ikke noe svar til deg.

Men jeg har det samme på min, prøvde to andre 9-5er i sommer, de hadde det også. Etter det slo jeg meg til ro med at dette sikkert er noe saab greier :roll: jeg ikke gidder å gjøre noe med.

Ikke mye hjelp å få her, dessverre :)

Brukeravatar
Jørgen N1032
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 464
Registrert: 01 mai 2007, 13:03
Medlemsnummer: N1032
Navn: Jørgen Kvandal
Bil: 9-5 2,0 t Estate
Sted: Strømmen

Legg inn av Jørgen N1032 » 14 nov 2007, 00:08

Har og "knepping" i rattet, skjer oftest når jeg setter bilen i drive etter å ha rygga (ja er bestandig nøye med å stå rolig før jeg skifter gir), har fått høre at det bare er sånn. Så da er det vel bare sånn :D
-01 9-5 SE 2.0t Estate. Aut.
-00 9-3 SE. Solgt
-85 900 T16. Solgt

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 14 nov 2007, 00:23

eg og har det og fekk beskjed av Bilpaviljongen om at det va ein stramar for et ellår aent (som eg ikkje huske i farten) som forårsaka kneppingå.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Legg inn av lille-espen N1106 » 14 nov 2007, 01:07

Av dere med 9-5er så kan det være en ide og få dette sjekket. Snakket med mitt verksted igjen idag og han fortalte at når de bytta motorfeste var det egentlig bare flaks at det ikke hadde røket (gjelder bakre feste).

Fant dette :

Knepping i rattstamme er noe som skjer etter en stund (til noen), da må man inn til SAAB å smøre opp dette med spesialfett, så slarket blir borte. De demonterer hele greia og smører opp. Kostet meg 800,- forrige uke, og bilen opplevdes mer "tight" etterpå, faktisk forsvant også det jeg trudde var lyder fra forstillingen!

viewtopic.php?=&p=87306

Vil også spesifisere at jeg ikke hører noen lyd inni bilen. Er umerkbart for passasjerer for og si det sånn.

Noen andre som vet noe om dette ? Virker som det er noen her som opplever dette (vet dog ikke om det er samme problemet :) )

Frode : Fikk du fikset det? Pris?
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 14 nov 2007, 09:09

Hadde også en slik knepping/banking som det blir skrevet om her,spesielt merkbart ved pådrag etter svinger og hvor hjulene ikke stod rett.
Det blei på min bil konstatert at bærearm på høyre side fremme var gåend,under skifte av denne blei det også oppdaget at begge indre styreledd var gåend.Når alt dette var skiftet var denne kneppelyden/banking borte.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
lille-espen N1106
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 163
Registrert: 16 mar 2007, 09:52
Sted: Arendal

Legg inn av lille-espen N1106 » 25 nov 2007, 23:17

Bilen har nå vært på verksted på ny sjekk. Han gikk nå over alt han kunne tenke seg det var og stramma til alt av fester. Hjalp selvfølgelig ikke noe.

Men jeg fant denne :
http://saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=164539
Dette er jo noe som har vært nevnt her tidligere og er nå ihvertfall godt dokumentert. Kan kanskje være av interesse for noen her.
Mitt faste verksted hadde ikke vært borti dette så jeg tenkte jeg skulle høre med min lokale Saab forhandler. Hvis ikke så må jeg gjøre dette selv, litt vanskelig og forstå forklaringa på engelsk men...
Sist redigert av lille-espen N1106 den 26 nov 2007, 01:31, redigert 1 gang totalt.
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 25 nov 2007, 23:43

Det er som regel de bakre foringene på "sub-framen" i forhjulsopphenget som er slitte. Det er bare å bruke et spett og se hvor det gir etter. Foreldrene mine hadde det på sin 9-5 og jeg ba de bytte disse foringene på garanti - da forsvant kneppingen.

Jeg har også dette på min aero og har nå kjøpt begge foringene nye. Prøvde å bytte selv, men de satt så inn i h....vete fast. Typiske er knepp ved gass og brems.

Om "hundebeinene" er lenge siden de har vært byttet så kan det være greit å bytte de også. Men de gir gjerne mer knepping i sving og dumper.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Svar