Flyttet fra denne tråden :
viewtopic.php?t=13945
Noen ganger så får jeg noen små knepp i rattet. Verkstedet mitt (Moland bil aut.saab verksted) mente det enten var foringer eller motorfeste. Etter en sjekk konkluderte de med bakre motorfeste og dette ble byttet. Mye av denne "kneppinga" forsvant da men det er fortsatt noe der som føles "løst" (vanskelig og forklare dette).
Kommer helst ved gasspådrag etter nedbremsing. Hører også en klikkelyd idet bilen girer ned ett hakk hvis jeg har vinduet på førerside nede. Ble mye her nå men vet noen hva dette kan være?
Knepping i ratt 98 9-5 2.3t
Moderator: Moderatorer
- lille-espen N1106
- 0.7 bar
- Innlegg: 163
- Registrert: 16 mar 2007, 09:52
- Sted: Arendal
Knepping i ratt 98 9-5 2.3t
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
- Jørgen N1032
- 1,5 bar
- Innlegg: 464
- Registrert: 01 mai 2007, 13:03
- Medlemsnummer: N1032
- Navn: Jørgen Kvandal
- Bil: 9-5 2,0 t Estate
- Sted: Strømmen
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg og har det og fekk beskjed av Bilpaviljongen om at det va ein stramar for et ellår aent (som eg ikkje huske i farten) som forårsaka kneppingå.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- lille-espen N1106
- 0.7 bar
- Innlegg: 163
- Registrert: 16 mar 2007, 09:52
- Sted: Arendal
Av dere med 9-5er så kan det være en ide og få dette sjekket. Snakket med mitt verksted igjen idag og han fortalte at når de bytta motorfeste var det egentlig bare flaks at det ikke hadde røket (gjelder bakre feste).
Fant dette :
Knepping i rattstamme er noe som skjer etter en stund (til noen), da må man inn til SAAB å smøre opp dette med spesialfett, så slarket blir borte. De demonterer hele greia og smører opp. Kostet meg 800,- forrige uke, og bilen opplevdes mer "tight" etterpå, faktisk forsvant også det jeg trudde var lyder fra forstillingen!
viewtopic.php?=&p=87306
Vil også spesifisere at jeg ikke hører noen lyd inni bilen. Er umerkbart for passasjerer for og si det sånn.
Noen andre som vet noe om dette ? Virker som det er noen her som opplever dette (vet dog ikke om det er samme problemet )
Frode : Fikk du fikset det? Pris?
Fant dette :
Knepping i rattstamme er noe som skjer etter en stund (til noen), da må man inn til SAAB å smøre opp dette med spesialfett, så slarket blir borte. De demonterer hele greia og smører opp. Kostet meg 800,- forrige uke, og bilen opplevdes mer "tight" etterpå, faktisk forsvant også det jeg trudde var lyder fra forstillingen!
viewtopic.php?=&p=87306
Vil også spesifisere at jeg ikke hører noen lyd inni bilen. Er umerkbart for passasjerer for og si det sånn.
Noen andre som vet noe om dette ? Virker som det er noen her som opplever dette (vet dog ikke om det er samme problemet )
Frode : Fikk du fikset det? Pris?
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
Hadde også en slik knepping/banking som det blir skrevet om her,spesielt merkbart ved pådrag etter svinger og hvor hjulene ikke stod rett.
Det blei på min bil konstatert at bærearm på høyre side fremme var gåend,under skifte av denne blei det også oppdaget at begge indre styreledd var gåend.Når alt dette var skiftet var denne kneppelyden/banking borte.
Det blei på min bil konstatert at bærearm på høyre side fremme var gåend,under skifte av denne blei det også oppdaget at begge indre styreledd var gåend.Når alt dette var skiftet var denne kneppelyden/banking borte.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!
- lille-espen N1106
- 0.7 bar
- Innlegg: 163
- Registrert: 16 mar 2007, 09:52
- Sted: Arendal
Bilen har nå vært på verksted på ny sjekk. Han gikk nå over alt han kunne tenke seg det var og stramma til alt av fester. Hjalp selvfølgelig ikke noe.
Men jeg fant denne :
http://saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=164539
Dette er jo noe som har vært nevnt her tidligere og er nå ihvertfall godt dokumentert. Kan kanskje være av interesse for noen her.
Mitt faste verksted hadde ikke vært borti dette så jeg tenkte jeg skulle høre med min lokale Saab forhandler. Hvis ikke så må jeg gjøre dette selv, litt vanskelig og forstå forklaringa på engelsk men...
Men jeg fant denne :
http://saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=164539
Dette er jo noe som har vært nevnt her tidligere og er nå ihvertfall godt dokumentert. Kan kanskje være av interesse for noen her.
Mitt faste verksted hadde ikke vært borti dette så jeg tenkte jeg skulle høre med min lokale Saab forhandler. Hvis ikke så må jeg gjøre dette selv, litt vanskelig og forstå forklaringa på engelsk men...
Sist redigert av lille-espen N1106 den 26 nov 2007, 01:31, redigert 1 gang totalt.
1998 Saab 9-5 SE 2.3t N1106
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
Bedre STCN Forum Søk
To Crash with a Volvo is extremely safe. If you`re sitting in a Saab.
- TurboRoger_N486
- 0.7 bar
- Innlegg: 192
- Registrert: 30 jul 2005, 01:00
- Sted: Hamar
Det er som regel de bakre foringene på "sub-framen" i forhjulsopphenget som er slitte. Det er bare å bruke et spett og se hvor det gir etter. Foreldrene mine hadde det på sin 9-5 og jeg ba de bytte disse foringene på garanti - da forsvant kneppingen.
Jeg har også dette på min aero og har nå kjøpt begge foringene nye. Prøvde å bytte selv, men de satt så inn i h....vete fast. Typiske er knepp ved gass og brems.
Om "hundebeinene" er lenge siden de har vært byttet så kan det være greit å bytte de også. Men de gir gjerne mer knepping i sving og dumper.
Jeg har også dette på min aero og har nå kjøpt begge foringene nye. Prøvde å bytte selv, men de satt så inn i h....vete fast. Typiske er knepp ved gass og brems.
Om "hundebeinene" er lenge siden de har vært byttet så kan det være greit å bytte de også. Men de gir gjerne mer knepping i sving og dumper.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski