Side 1 av 2
Bosch motorstyrings boks 900 Aero '86
Lagt inn: 13 nov 2007, 20:02
av taa
Jeg har probler med høyt bensinforbruk og lurer på om det kan være noe med boksen. Jeg har steg 2 fra speedparts. Den originale boksen har nummer 0280000533 og jeg lurer på om jeg kan bruke 0280000534 eller
0280000540 for å finne ut om det er noe feil med boksen, Har skiftet lmm og trykk regulator uten resultat.
Hilsen TAA
40039815/
taa@hoegh.com
Lagt inn: 13 nov 2007, 21:55
av Ingvar N629
Tviler sterkt på at en feil i boksen kan gi høyt bensinforbruk, men hva mener du med høyt? Om den begynte å bruke litt mer i forbindelse med trimminga, så er det jo der grunnen ligger.
Hva annet er gjort med bilen? Dyser? BTR? Målt CO?
Lagt inn: 13 nov 2007, 22:18
av taa
Hei takk for svar, jeg har kjørt ca 15km etter at den fikk trinn 2 og den brukte 0.9 på mila og alt var i orden. Nå bruker den det dobbelte og den ryker mye,lukter bensin og soter pluggene. Ble bedre når jeg skiftet mll og bensin trykkmåler men ikke bra . Bensin pumpa er også ny. Kan det være selve bensin chipen som ble skiftet med steg 2?
Mvh TAA
Lagt inn: 13 nov 2007, 22:32
av Ronny_N169
Boks -534 og -540 bør gå bra (9000T-86 og 9000T-88 u kat)
Lagt inn: 13 nov 2007, 22:35
av Ingvar N629
Tilbakestill den til original først, og ta det derfra. Det er ofte det letteste.
Lagt inn: 13 nov 2007, 22:58
av Ronny_N169
Ingvar N629 skrev:Tilbakestill den til original først, og ta det derfra. Det er ofte det letteste.
Sant! , begynn der. Har selv fått et chip engang med feil på, det skjer.
Lagt inn: 13 nov 2007, 23:21
av Skaten N671
Eg hadde også problem med høgt bensinforbruk på min '86 900 aero. På den va da bensintrykksregulatoren som hadde teke kvelden. Den låg då på 1,5 l/mil og oppover uansett kor roleg eg kjørte. Så mitt tips: sjekk bensintrykket ditt...
Vegard
Lagt inn: 13 nov 2007, 23:22
av ole anders
Var det du som kjøpte Aeroen min ? JU 56???
Har i såfall en hjerne du kunne få lånt hvis du vil, dette er steg 1. Sitter i en og9000 86 mod,men den skal være lik etter det jeg leste over . Bare å si ifra

Lagt inn: 14 nov 2007, 00:25
av Frode N073
motoren e ikkje i kaldmodus (choke) heile veien då?
den tempgivaren så eg aldri huske navnet på så har tatt kvelden?
Lagt inn: 14 nov 2007, 08:45
av taa
Hei, takk for mange gode svar og jeg har kjørt 15000 km og ikke 15km..beklager. Og ja den er kjøpt på Hønefoss. Jeg har tilgang til de 2 andre boksene men takk for tilbudet. Det høres ut som om det kan være temperatur sensoren? Hvor finner jeg den og kan jeg lett måle om den er i stykker? Jeg har skiftet bensin regulator en gang (også brukt) og sota den veldig og fuska også mye.. På den original står det 2.5 bar på og det er vel rett type?
Hilsen TAA
40039815/
taa@hoegh.com
Lagt inn: 14 nov 2007, 19:40
av Skaten N671
Skal vera 2,5 bars orginalt ja. Temp. følaren ligg midt mellom dei 2 midterste "røyra" på innsugsmanifolden. Skrudd inn i toppen. Mål den med eit multimeter du, for å finna motstanden.
Vegard
Lagt inn: 15 nov 2007, 16:50
av taa
Hei, takk for svar da skal jeg måle sensoren når jeg er tilbake fra reise.
Mvh TAA
Lagt inn: 24 nov 2007, 19:37
av taa
Hei, målte ca 300k ohm på sensoren. Hvor mye skal verdien være?
Hilsen TAA
Lagt inn: 24 nov 2007, 21:24
av Ronny_N169
Er ca 5,5k ohm ved +5 grader, så 300k ohm er LITT i overkant

Lagt inn: 25 nov 2007, 13:47
av taa
Hei, takk for svar da er det rolig den da! Hva er betegnelsen på sensoren hos Saab og er det bare å skru den ut ved å løsne bolten?
Mvh TAA