Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Moderator: Moderatorer
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1212
- Navn: Espen Lysholm
- Bil: 04 9-5 Vector Estate
- Sted: Trondheim
Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Hei!
Kjenner veldig lite til Saab, men har nå tenkt å ta steget ut fra BMW og Audi verdenen for å prøve Saab.
Hva skal jeg se etter?
Hva er de vanligste problemene med motor og girkasse (automat). Hørt at motorene til Saab har blitt byttet en del på garanti. Er dette pga longlife servicer etc?
Er rust et problem på disse bilene?
Håper på mange tilbakemeldinger fra dere som kjenner disse bilene godt?
Kjenner veldig lite til Saab, men har nå tenkt å ta steget ut fra BMW og Audi verdenen for å prøve Saab.
Hva skal jeg se etter?
Hva er de vanligste problemene med motor og girkasse (automat). Hørt at motorene til Saab har blitt byttet en del på garanti. Er dette pga longlife servicer etc?
Er rust et problem på disse bilene?
Håper på mange tilbakemeldinger fra dere som kjenner disse bilene godt?
Sist redigert av espen lysholm den 22 nov 2007, 01:46, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- matrox N522
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Det er generelt lite problemer med 9-5. Og motorproblemene de hadde ble borte fra 2004/2005. De hadde problemer med veivhusventilasjonen, så olja kokset seg. Det finnes også oppgraderinger til dette, så de aller fleste som har vært innom service har ikke problemet. Men verdt og sjekke opp om dette er blitt gjort, samt at eierne har vært flinke til å skifte olje 
Ikke kjøp eldre 9-5 enn 2002. Da kom det en oppgradering i understellet/opphenget foran.

Ikke kjøp eldre 9-5 enn 2002. Da kom det en oppgradering i understellet/opphenget foran.

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
Gratulerer, og velkommen til forumet vårt! Om det blir Saab på deg så bør du også melde deg inn i klubben vår, miljøet her er utrolig bra, faktisk så bra at det er argument nok i seg selv til å velge Saab. Mer informasjon om hva vi driver med finner du på forsiden.espen lysholm skrev: Kjenner veldig lite til Saab, men har nå tenkt å ta steget ut fra BMW og Audi verdenen for å prøve Saab.
Når du vurderer en så ny årgang som M04, så er det egentlig veldig lite problemer å nevne.
04-modellen som du vurderer har 5-trinns automat, denne er veldig bra og tåler en hel del. Manuellkassa har jeg heller aldri hørt om at noen har tatt livet av på 9-5.
Motorene på 9-5 har hatt problemer med oil-sludge, for å avhjelpe dette har veivhusventilasjonen blitt oppgradert ifbm service på biler der dette har vært nødvendig. Det er også innført 8 års motorgaranti på bilene som er rammet av dette problemet, den gjelder kun dersom serviceheftet er fulgt og alle servicer er tatt med rett km-intervall (+maks 2500 km), sjekk derfor serviceheftet grundig. Trim fra andre leverandører enn Hirsch gjør også at garantien ryker. Fra og med M04 så anses problemet som løst, nyere biler har vel derfor heller ikke utvidet motorgaranti?
Uansett så anbefales oljeskift hver 10000km i tillegg til seviceintervall som er hver 20000km.
Motorene har forøvrig registerkjede, og ikke reim, kjedet holder vanligvis svært lenge (mitt har nå holdt i 272000 km), men pga nevnte smøreproblem kan det ha blitt raskt slitt. Lytt derfor etter rasling fra kjedet, (sitter på høyre side i motoren, sett i fartsretning) og få gjerne målt hvor langt ute kjedestrammeren er. Maks er 15mm. Bytte av kamkjede og balanseakselkjede er en stor jobb som koster mange tusen på verksted, evt 1700 for delene hos Saab (subsidiert pris) og to dagers jobb i garasjen for en som kjenner bilen. Med motorgarantien i behold så er dette garantisak.
Et annet kjent problem er at pixler i SID (Saab Information Display, kjørecomputer m.m.) mangler, så den blir vanskelig å lese.
Fremre foringer i bærearm i bakhjulsopphenget har en tendens til å slites raskt. Det samme har støtdemperne bak.
Rust er ikke et problem, Saab har etterhvert blitt blant de aller beste mtp rust.
Finn gjerne en bil med Vector utstyrspakke, da disse har mye bedre seter!
Nå vet jeg ikke hva du er vant til av motorytelse, men 2.0t er uutholdelig treg etter min smak, men med litt trim så blir den helt ok. Da alle modellene har turbo, så holder det lenge med programvare-trim. Det er mye å velge blant, vil du beholde garantien så får du kjøpt "godkjent" programvare hos Saabforhandleren (Hirsch).
EDIT: En kjekk ting å sjekke: Med nøkkelen i tenninga trykker du på knappen på nøkkelen for åpning av bagasjeluka, da kommer det opp i SID-displayet hvor mange nøkler som finnes til bilen.
Sist redigert av Ingvar N629 den 07 jan 2008, 13:31, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
Tusen takk
Hei og takk for svar.
Om det blir kjøp av nevnte bil så blir det garantert medlemsskap i klubben deres. Jeg er jo ikke fremmed for klubb medlemsskap i og med at VW Audi og BMW klubben allerede står på betalingslisten min. Jeg synes det er godt å ha et miljø å kunne stille spørsmål til og som har peiling på bilmerket. Hos merkeforhandler har de ofte "aldri" hørt om problemene tidligere selv om 90% av bilene har de samme feilene... Selv om nevnte bil er en 04 modell så oppstår det feil....
Den jeg tenker på er en mørk blå met 9-5 estate 2004 modell som har gått 89000km. Tidligere leasing bil og alle servicer fulgt. Utstyr: Sort delskinn, multifunksjonsratt med pupper og F1 giring, automat, xenon, ESP, cruise controll m.m
Er usikker på om dette er Vector, men jeg antar at det er det.
Prøverkjører den i helga og etter 5 min kjøretur fra forhandler og hjem i dag har jeg allerede blitt VELDIG positivt overrasket over de gode setene samt funnet et par åpenbare feil. Xenonlys som blinker (sikkert tenneren eller relee til automatiske kjørelys), en pære som er gåen i bryteren til rompevarmeren og noe slakke i forstillingen.
Noen som vet om Saab har intervaller for oljeskift og filterskift på automaten gjennom standard servicene? Evt hva er intervallet? Skal automaten gire silkemykt?
Kjøper den hos Din Bil AS i Trondheim da jeg får en god deal i og med at jeg kjenner adm dir godt og ikke minst garanti på bilen.
Så får vi se hva de vil gi for min tilårskomne Audi A8, eller rettere sagt hva mellomlegget blir.
Om det blir kjøp av nevnte bil så blir det garantert medlemsskap i klubben deres. Jeg er jo ikke fremmed for klubb medlemsskap i og med at VW Audi og BMW klubben allerede står på betalingslisten min. Jeg synes det er godt å ha et miljø å kunne stille spørsmål til og som har peiling på bilmerket. Hos merkeforhandler har de ofte "aldri" hørt om problemene tidligere selv om 90% av bilene har de samme feilene... Selv om nevnte bil er en 04 modell så oppstår det feil....
Den jeg tenker på er en mørk blå met 9-5 estate 2004 modell som har gått 89000km. Tidligere leasing bil og alle servicer fulgt. Utstyr: Sort delskinn, multifunksjonsratt med pupper og F1 giring, automat, xenon, ESP, cruise controll m.m
Er usikker på om dette er Vector, men jeg antar at det er det.
Prøverkjører den i helga og etter 5 min kjøretur fra forhandler og hjem i dag har jeg allerede blitt VELDIG positivt overrasket over de gode setene samt funnet et par åpenbare feil. Xenonlys som blinker (sikkert tenneren eller relee til automatiske kjørelys), en pære som er gåen i bryteren til rompevarmeren og noe slakke i forstillingen.
Noen som vet om Saab har intervaller for oljeskift og filterskift på automaten gjennom standard servicene? Evt hva er intervallet? Skal automaten gire silkemykt?
Kjøper den hos Din Bil AS i Trondheim da jeg får en god deal i og med at jeg kjenner adm dir godt og ikke minst garanti på bilen.
Så får vi se hva de vil gi for min tilårskomne Audi A8, eller rettere sagt hva mellomlegget blir.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
2 timers tur
Hei!
Er vector utgave jeg prøvekjører.
Hadde en 2 timers prøvekjøring i kveld og liker bilen godt.
Funnet en god del småplukk, men dette utbedres nok av forhandler.
Kom frem 2 nøkler og 2 sendere da jeg tok nøkkeltrikset. Antar at det da er 2 nøkler med sendere som er fasiten???
Ellers synes jeg giringen er litt hard på automatkassen når man bytter gir når man står stille. Antar at olje og filter bør byttes. Må forhøre meg litt vedr dette.
De to siste bilene jeg har hatt var BMW 330XI og Audi A8 2,8 Quattro. Likevel er jeg overrasket over motoren i Saaben. Synes faktisk den går ganske godt, men det er mulig jeg vil velge en liten trim. Er riktignok usikker på automat og trim som somregel er lik dumt.
Konklusjonen så langt er:
- Meget gode seter
- Meget god å kjøre
- Veldig rettningsstabil selv i hjulspor med mye vann
Er vector utgave jeg prøvekjører.
Hadde en 2 timers prøvekjøring i kveld og liker bilen godt.
Funnet en god del småplukk, men dette utbedres nok av forhandler.
Kom frem 2 nøkler og 2 sendere da jeg tok nøkkeltrikset. Antar at det da er 2 nøkler med sendere som er fasiten???
Ellers synes jeg giringen er litt hard på automatkassen når man bytter gir når man står stille. Antar at olje og filter bør byttes. Må forhøre meg litt vedr dette.
De to siste bilene jeg har hatt var BMW 330XI og Audi A8 2,8 Quattro. Likevel er jeg overrasket over motoren i Saaben. Synes faktisk den går ganske godt, men det er mulig jeg vil velge en liten trim. Er riktignok usikker på automat og trim som somregel er lik dumt.
Konklusjonen så langt er:
- Meget gode seter
- Meget god å kjøre
- Veldig rettningsstabil selv i hjulspor med mye vann
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Re: 2 timers tur
Jepp.espen lysholm skrev: Kom frem 2 nøkler og 2 sendere da jeg tok nøkkeltrikset. Antar at det da er 2 nøkler med sendere som er fasiten???
Som Tor sier så tåler kassa trim bra, særlig femtrinnskassa som sitter på bilen du har til lån.
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Trondgr
Skrevet: Fre Sep 01, 2006 7:19 am Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
Hvor mye elendighet kan det oppstå med denne bilen.
Girkassa ødelagt og reparert før jeg kjøpte den.
I min eietid:
Opphengskule(r)
Lambdasonde
Tannstang
Masse strømproblemer
Byttet batteri
Elektronikkort (hovedkort eller lignende)
DVD-anlegget tappet batteriet, oppstod etter batteri og kortbyttet.
Simmering
Veivhus ett eller annet
Broforinger
Rattakselledd
88000 km.............what's next.....?
Jeg har fortsatt bilen. Skal på 110 000 service denne uke. Gruer meg til jeg skal hente den.
Skrevet: Fre Sep 01, 2006 7:19 am Tittel:
--------------------------------------------------------------------------------
Hvor mye elendighet kan det oppstå med denne bilen.
Girkassa ødelagt og reparert før jeg kjøpte den.
I min eietid:
Opphengskule(r)
Lambdasonde
Tannstang
Masse strømproblemer
Byttet batteri
Elektronikkort (hovedkort eller lignende)
DVD-anlegget tappet batteriet, oppstod etter batteri og kortbyttet.
Simmering
Veivhus ett eller annet
Broforinger
Rattakselledd
88000 km.............what's next.....?
Jeg har fortsatt bilen. Skal på 110 000 service denne uke. Gruer meg til jeg skal hente den.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Du må ha en ekstrem mandagsbil. Det der er IKKE normalt.
-
- 0.7 bar
Re: Kjøp av 2004 9-5 2,0T Estate
B2X5 motorene på 9-5 ble bygget om til MY04, med blant annet ny motorblokk og ny veivhusventilasjon. Fra og med MY04 skal veivhusventilasjon-/sludgeproblemet være løst, derfor heller ingen utvidet motorgaranti. "Bibelen" når det gjelder B2X5 motorene og veivhusventilasjon:Ingvar N629 skrev: Fra og med M05 så anses problemet som løst, nyere biler har vel derfor heller ikke utvidet motorgaranti?
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Jeg kjøpte nylig en MY03 9-5 vector sedan, og er på alle vis kjempefornøyd med bilen! Lykke til med bilkjøpet!
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
Ingvar
Hei!
Ingvar: Jeg registrerte din beskjed på A8'en som jeg hentet i dag tidlig
. Jeg jobber med saken og har god tro på at vi får til en løsning på den utfordringen.
Det ble en lang liste med utbedringspunkter til forhandler, så de må nok regne litt på mellomlegget. Det som irriterte med mest var i grunnen ikke åpenbare småfeil som foringer, dårlig ladning m.m. Det var faktisk at xenonlysene lyste rett i bakken.
Godt var det da at de som forventet ikke fant en feil på min A8. Biler er nemlig til å tas vare på!
Ingvar: Jeg registrerte din beskjed på A8'en som jeg hentet i dag tidlig

Det ble en lang liste med utbedringspunkter til forhandler, så de må nok regne litt på mellomlegget. Det som irriterte med mest var i grunnen ikke åpenbare småfeil som foringer, dårlig ladning m.m. Det var faktisk at xenonlysene lyste rett i bakken.
Godt var det da at de som forventet ikke fant en feil på min A8. Biler er nemlig til å tas vare på!
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
110 000 servicen ble ikke så gal, kunne vært både bedre og verre.
Eneste "anmerkinger" som fulgte var oljesvetting (bakkant av motor) og oljesvetting fra gearkassen.
Ingenting som må utbedres nå, men som må sjekkes igjen på neste service.
Ps.
Interessante priser.
Saab merkeforhandler i mo i rana - ca 6000 NOK inkl eu-kontroll)
Frittstående verksted i mo i rana - ca 5000 NOK (eid av merkeforhandleren) (inkl EU-kontroll)
Nærmeste saabverksted i sverige - ca 6000 SEK
Eneste "anmerkinger" som fulgte var oljesvetting (bakkant av motor) og oljesvetting fra gearkassen.
Ingenting som må utbedres nå, men som må sjekkes igjen på neste service.
Ps.
Interessante priser.
Saab merkeforhandler i mo i rana - ca 6000 NOK inkl eu-kontroll)
Frittstående verksted i mo i rana - ca 5000 NOK (eid av merkeforhandleren) (inkl EU-kontroll)
Nærmeste saabverksted i sverige - ca 6000 SEK
- espen lysholm
- Grunnladetrykk
Det ble Saab 9-5 2004
Da melder jeg meg inn i STCN. Det ble en deal med Din Bil AS.
Jeg vet ikke erfaringene deres med Din Bil AS i Trondheim, men jeg må si jeg er mektig imponert over deres kundeservice og ikke minst løsningsorienterte fremtreden.
Resultatet ble en ny kunde til Din Bil AS og et nytt medlem i STCN.
Ingvar: Case closed i forhold til A8'en.
Jeg vet ikke erfaringene deres med Din Bil AS i Trondheim, men jeg må si jeg er mektig imponert over deres kundeservice og ikke minst løsningsorienterte fremtreden.
Resultatet ble en ny kunde til Din Bil AS og et nytt medlem i STCN.
Ingvar: Case closed i forhold til A8'en.
Med vennlig hilsen
Espen Lysholm
Espen Lysholm
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: Det ble Saab 9-5 2004
Passar på att önska dig välkommen i klubben!espen lysholm skrev:Da melder jeg meg inn i STCN. Det ble en deal med Din Bil AS.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- espen lysholm
- Grunnladetrykk