Side 1 av 1

Eksos som lukter vondt

Lagt inn: 18 nov 2007, 21:56
av Kjell N1179
Hei. har en Ng900, 95'' Turbo. Steg 3 trim.
Bilen bruker ikke olje eller vann, ennå så ryker det godt og lukter ikke godt av eksosen på den. Ryker ikke bare når den er kald, men stort sett heletiden! Og eksosen lukter som om den skulle ha svømt i olje. hmmmm.... Noen som har en formening om hva det kommer av?

Lagt inn: 18 nov 2007, 21:59
av Saab900STCR
Vilken färg har röken?
Vit= vatten i förbränningsrummet, möjligen gåen toppackning.
Blå= olja i förbränningsrummet, möjligen gåen toppackning eller turbo som begynner att synge på siste vers.
Svart= uförbrent bensin, motorn går för fett.

Mvh

Lagt inn: 18 nov 2007, 23:04
av Kjell N1179
hmm... oki. Men som sakt bruker den ikke vann eller olje. Byttet plugger i går, de var fine(lyse brune).
Har en følelse av at turbo'n kan ta kvelden....... Noen annen måte å meke det på?

En annen ting som skjer ved fult pådrag er at den trekker ugjevnt, turbotrykket hakker!

Og en annen ting, noen som har tips i forhold til ny turbo? Siden bilen har steg 3, trenger jeg noe bedre turbo? Eller noen som har tips til steder med litt rimligre priser, eller hvor jeg skal lete etter brukt?

Lagt inn: 19 nov 2007, 09:46
av matrox N522
At den drar ujevnt kan jo komme av f.eks dårlige plugger(viktig at det BARE blir brukt NGK plugger), falskluft, ikke helt god tennkassett, trimming den ikke er glad i, bensinpumpe som ikke leverer nok bensin etc. Vet ikke om sliten wastegate kan føre til slike syntomer, men kanskje Ingvar kan svare på det.
Selv om den ikke bruker merkbart mye olje, så slipper nok turboen forbi noen dråper olje, så den vil lukte "ufint".
Sjekk det Anders nevnte. Det er litt vesentlig i en vurdering.
Om du skal skifte til en annen turbo, så bytt til TD04 15#. Samme som sitter i 9-5 Aero/9-3 viggen og Aero.
Stadig noen til salgs på svenskeforumet om du følger med litt der.
Også anbefales det virkelig bytte av intercooleren du bruker, om den orginale fortsatt sitter der. Den er ikke verdt plasten den er laget av :wink:

Edit: For å sjekke om turboen er slitt, så må den monteres av for og kjenne etter evt. slark.

Lagt inn: 19 nov 2007, 18:08
av Kjell N1179
Takk for alle svar.... Den ryker mer blått enn hvitt mener jeg. Så tror det har noe med olje å gjøre og det lukter som den bruker olje. Så har en følelse av at det er turbo'n det er noe galt med....

Lagt inn: 24 nov 2007, 20:05
av espen lysholm
Hei!

Det kan også være katalysatorene som er gåene. Da blir det gjerne vond lukt.