Side 1 av 1
"Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?
Lagt inn: 26 nov 2007, 20:41
av Macgeier
Siden den gamle og900T8`en er slutt må jeg ha ny bil raskt.
Valget står mellom en 1994 NG900, manuell, 130hk (210.000km) eller en 1998 93 (130hk) 280.000 km.
Hvilken ville dere med erfaring fra moderne Saab`er valgt?
Har ikke sett på noen av dem ennå, kanskje imorgen.
Noen, med tips for svake punkt?
Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
Re: "Ny" bil, alternativer: NG900 eller 93?
Lagt inn: 26 nov 2007, 20:48
av Ingvar N629
Macgeier skrev:
Har 93 motoren veivhusventilasjonsproblemer eller er det samme motor som NG900?
M98 9-3 har samme motor som ng900.
Tror du vil få et mye mer problemfritt bilhold med 9-3n, så lenge den har vært godt vedlikeholdt. Hydraulisk clutch og en rekke andre oppdateringer gjør den nok både bedre og mer problemfri enn 900n.
Lagt inn: 26 nov 2007, 21:51
av KongerudN344
Er vel først og fremst rust som er den mørke siden på 94 900'en... Ellers har man jo litt snadder som litt bedre seter og hydraulisk klutsj på 9-3.
Jeg hadde sett ann hvem som er best oppfulgt jeg. Bedre å kjøpe en litt eldre 900 som er bra oppfulgt enn å kjøpe en 9-3 som det er slurvet litt med. Er jo også et prisspørsmål vil jeg si...
Min anbefaling
Lagt inn: 26 nov 2007, 21:53
av Bent N208
Prøv å få tak på en 00-OG93 med T5 motor, dette er bankers
Bænt
jeg har 9-3 98
Lagt inn: 26 nov 2007, 22:14
av Thomas_B
Hei . Jeg har en 9-3 98'. Jeg har hatt masse problemer med den, i forhold til giroverføringer, clutch, bremser, håndbrekk, rustangrep i dører (Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk. Jeg kjøpte heldigvis min 9-3 hos en forhandler, og fikk alt på garantien. det ble ryddet opp i motoren for 45 lapper, og jeg følte meg lurt, fordi jeg måtte påpeke hver eneste feil og mangel selv.
PS. Aldri kjøp bil på Stoa Bil i Arendal
Lagt inn: 26 nov 2007, 23:35
av Saab900STCR
Av dom 2 så hade jag gått för 9-3:an.
Men jag hade hellre försökt hitta en 1996-1997 900 med turbo.
Mvh
Re: jeg har 9-3 98
Lagt inn: 27 nov 2007, 00:30
av Henrik N449
Thomas_B skrev:(Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk.
Beklager å måtte si det (og beklager offtopic) men her tror jeg noen har tullet med deg

Om dørene er elektronisk galvanisert betyr det kun at galvaniseringen er påført med strøm (metallet er negativt, positivt ladet galvanisering tiltrekkes metallet, smokk en tur i ovnen, ferdig)
Håper ikke noen har tullet med meg da

Lagt inn: 27 nov 2007, 02:19
av Aleks-ander_N948
haha

Er vel heller dårlig med vasking og flikking av steinsprut?

Re: jeg har 9-3 98
Lagt inn: 27 nov 2007, 18:22
av Thomas_B
Henrik N449 skrev:Thomas_B skrev:(Grunnen til rust i dører er at dørene er elektronisk galvaniserte. det er meget lett å få rust i dørene fordi det ligger en del lednigner der, som kan kortslutte eller du kan få en overledning slik at skjøtene popper ut, og galvaniseringen slipper taket.) det var det svaret jeg fikk.
Beklager å måtte si det (og beklager offtopic) men her tror jeg noen har tullet med deg

Om dørene er elektronisk galvanisert betyr det kun at galvaniseringen er påført med strøm (metallet er negativt, positivt ladet galvanisering tiltrekkes metallet, smokk en tur i ovnen, ferdig)
Håper ikke noen har tullet med meg da

Ja. hvis det ikke var sånn jeg skrev det, så var det sånn jeg mente det var gjort, men jeg skrev grunnen til at de rustet vettu

Lagt inn: 28 nov 2007, 09:52
av 9-5
Ville valgt 9-3
Lagt inn: 29 nov 2007, 09:56
av Macgeier
Takk for alle svar, ny bil er på plass.
Valget stod mellom:
- 93 1998 270.000km 39.000kr
- 900s 1994 215.000km 26.000kr.
Det ble 900s fordi 93`n hadde vibrasjon i rattet under kjøring, luktet sigarett røyk og var skitten, og selger var halvproff bilomsetter.
900 derimot var skinnende ren, 13.000 billigere, blank og fin, kom rett fra verkseted EU godkjent med total bytte av foringer foran, selger var voksen privatperson som har hatt bilen lenge.
Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?
Til helgen blir det innvendig dieselrens av motor, bytte av frostvæske, bytte av girolje, og full rens av motor rommet.
Lagt inn: 29 nov 2007, 10:06
av Edward N812
gratulerer

får håpe du har gått til anskaffelse av en skikkelig traver!
Lagt inn: 29 nov 2007, 10:42
av Macgeier
Edward N812 skrev:gratulerer

får håpe du har gått til anskaffelse av en skikkelig traver!
Takk, tatt på kornet: traver
Det er det jeg håper denne bilen skal bli, en ny 1/2 million(km) baby

Snart halvveis allerede

Lagt inn: 29 nov 2007, 22:39
av KongerudN344
Macgeier skrev:
Eneste jeg nå er usikker på er at det luktet svakt av kjølevæske i kupèen, håper at det er på grunn av bytte av kjøleslanger som også er fortatt på verksted før salg.
Hvis det lekker er det vel samme problem som på OG900, at krana begynner å lekke etter noen år?
Det er nok IKKE krana nei

Vil tro det i så fall er returrøret fra varmeapparat registeret. Den har en uheldig vinkel på seg og etter noen år så ken det gå hull der.
Er litt annet system på NG enn på OG900. Her har du ikke kran på samme måte. Blir regulert igjennom et spjeld som slipper igjennom mer eller mindre kald luft inn i kupeen.
Det er et MARERITT på bytte de rørene så er du herved advart
Ellers tror jeg valget var fornuftig

Lykke til, håper virkelig du slipper varmeapparat jobb.