Side 1 av 1
Gasspjeld
Lagt inn: 26 nov 2007, 22:54
av Emefve N1214
Jeg har en 2000 9-5 2,3t som volder meg litt hodebry.
Jeg starter bilen, og alt virker normalt. Jeg kjører avgårde, men ved endel gasspådrag tennes limp home lampen, og bilen går da dårlig på tomgang. Stopper jeg den og starter igjen lyser fortsatt lampa og bilen går dårlig. MEN hvis jeg kobler fra batteriet noen minutter og så kobler på igjen så er lampa slukket, og bilen går helt fint på tomgang. Hos saabverkstedet har de lest av at det er en feilkode på gasspjeldet.
Saabverkstedet skulle jo ha intet mindre enn over 8000 + mva bare for delene. Arbeid i tillegg. Er det noe å gjøre med dette eller må jeg bare bite i det sure eplet?
Er det elektronikken i gasspjeldet som kødder eller kan det være noe mekanisk som man kan fikse?
Tips??
Lagt inn: 26 nov 2007, 23:20
av Saab900STCR
Det är elektroniken som köddar, eller brukar vara det i alla fall!
Det är muligt å finne brukt.
Hör med SP, dom tar ju hem delar från SDCC.
Mvh
Lagt inn: 27 nov 2007, 00:24
av Ingvar N629
Om du tar av batteripolen så har du slettet feilkoden, men du har ikke avhjulpet feilen. Spjellhuset må i tillegg resettes fysisk, men det bør de ha gjort på Saab. Om feilen likevel kommer igjen så er det nok bare å bytte.
Jeg har spjellhus til deg om du trenger, send pm hvis du er interessert.
Lagt inn: 27 nov 2007, 00:53
av Emefve N1214
Ingvar N629 skrev:Om du tar av batteripolen så har du slettet feilkoden, men du har ikke avhjulpet feilen.
Det må da skje noe fysisk også når jeg kobler fra batteriet, for når jeg har koblet fra batteriet og starter, går motoren tilsynelatende helt normalt helt til jeg drar på litt. Er jeg forsiktig med gassen kan jeg faktisk kjøre mange mil uten at limp home lampen lyser, og motoren går da helt fint på tomgang.
Hvordan resettes gasspjeldet fysisk da?
Lagt inn: 27 nov 2007, 11:00
av Ingvar N629
Emefve skrev:Ingvar N629 skrev:Om du tar av batteripolen så har du slettet feilkoden, men du har ikke avhjulpet feilen.
Det må da skje noe fysisk også når jeg kobler fra batteriet, for når jeg har koblet fra batteriet og starter, går motoren tilsynelatende helt normalt helt til jeg drar på litt. Er jeg forsiktig med gassen kan jeg faktisk kjøre mange mil uten at limp home lampen lyser, og motoren går da helt fint på tomgang.
Hvordan resettes gasspjeldet fysisk da?
Det som skjer når spjellhuset går i limp-home, er at en solenoid slår ut, og den delen av spjellreguleringen som gasswiren sitter på går i inngrep med spjellakselen. Under vanlig drift så har ikke gasswiren noe med spjellreguleringen å gjøre rent fysisk, men pådraget leses av fra den delen av spjellhuset som wiren sitter på.
Når du tar av batteripolen uten å koble fra wiren igjen, så vil styreenheten tro at den ikke er koblet inn, mens den egentlig er det. Om du kjører rolig uten mye pådrag, så vil dette gå greit, men så snart styreenheten vil ha en annen spjellåpning enn wireutslaget gir, så registreres avvik, og feilkoden settes på nytt.
Fysisk resetting av spjellhuset er litt vanskelig å forklare, men her har du et bilde:
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Resetting av spjellhus ligger under FAQ, men da du ikke er medlem får du ikke lest det, så jeg legger link til bildet her. Du får ta det som en oppfordring til å melde deg inn i klubben vår!
Lagt inn: 27 nov 2007, 12:11
av Emefve N1214
Takker for svar!
Men hvilken ende av fjæra er det som skal løsnes? Den enden som pila peker på? Skal man bare føre enden mot gasspjeldhuset? skjønte ikke helt det der.
Har tatt hintet og meldt meg inn

. Var ikke klar over klubben før jeg igår i ren frustrasjon begynte å lete på nettet om jeg kunne finne noe.
Lagt inn: 27 nov 2007, 12:50
av Ingvar N629
Emefve skrev:Takker for svar!
Men hvilken ende av fjæra er det som skal løsnes? Den enden som pila peker på? Skal man bare føre enden mot gasspjeldhuset?
Ja, du dytter bare den enden som pila peker mot inn mot spjellhuset. Deretter vrir du den delen med taggene som den andre pila peker mot, mot venstre til du hører et klikk. Litt tung å vri, kan være greit å sette et flatt skrujern mot taggene og dytte.
Lagt inn: 27 nov 2007, 12:55
av Emefve N1214
Takker og bukker!
Var jo direkte lett å gjøre den jobben der jo.
Det gjorde underverker med bilen min

Har hatt den ute på en kjapp prøvetur, og ingen limp home lampe lyser. Jippi!!
Lagt inn: 27 nov 2007, 12:57
av Ingvar N629
Så bra! Men om den kommer tilbake, så er det nok dessverre bare å bytte spjellhuset.
Det som overrasker meg er at de ikke gjorde dette da du hadde bilen inne hos Saab??
Lagt inn: 27 nov 2007, 13:05
av Emefve N1214
Akkurat hva de gjorde på verkstedet er jeg ikke sikker på. Det var konemor som var inne med bilen og hun er IKKE direkte teknisk anlagt for å si det forsiktig

Gassspeld
Lagt inn: 27 nov 2007, 13:42
av SPEEDPARTS N327
Emefve skrev:Akkurat hva de gjorde på verkstedet er jeg ikke sikker på. Det var konemor som var inne med bilen og hun er IKKE direkte teknisk anlagt for å si det forsiktig

Helt riktig, vi skaffer disse for kr 3900.- ferdig montert
Mvh
SPN
Lagt inn: 27 nov 2007, 13:53
av Emefve N1214
Er den prisen for nytt eller brukt? Hvor holder Speedparts til? Hva koster det uten montering?
deler
Lagt inn: 27 nov 2007, 14:22
av SPEEDPARTS N327
Emefve skrev:Er den prisen for nytt eller brukt? Hvor holder Speedparts til? Hva koster det uten montering?
Spjällhus
T7 Beg 9188186 100,404 : brukt men i orden kr 1,400 kr
SPN
Lagt inn: 27 nov 2007, 17:01
av matrox N522
Speedparts holder til på Kjeller, rett utenfor Lillestrøm
http://www.speedpartsnorway.no