Jeg har problemer med at jeg ikke får varmluft på frontruten. Det vil si det kommer ikke verken varm eller kald luft. Til å begynne med manglet jeg bare luft på venstre side, men nå kommer det ikke noe på høyre side heller. I tillegg blåser det konstant varm luft ut luftdysene til baksetet som ligger i armlenet foran. Her blåser det varm luft uavhengig av hvilken temp jeg har valgt på betjeningspanelet. Luften som kommer ut dysene i dashbordet virker å være som den skal (temperaturvelgeren funker)
Når jeg trykker inn Auto og Off samtidig står det først 0 i displayet, så kommer 1----------11 noen sekunder før det kommer 2---------11 og til slutt 2--------14.
Noen som har noen tips om hva dette kan skyldes og hva man eventuelt kan gjøre med det?
95: Ingen varmluft på frontruten
Moderator: Moderatorer
- Emefve N1214
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1214
- Navn: Magne
- Bil: M00 95 2,3t SE Aut
- Sted: Scania R580
95: Ingen varmluft på frontruten
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det du får opp er feilkodene. Sannsynligvis noen motorer som streiker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Emefve N1214
- Grunnladetrykk
Har funnet ut at det er et eller annet som ikke er som det skal i gearet som sitter på motoren til luftfordelingsspjeldet. Noen som har en sprengskisse eller noe som viser hvordan dette egentlig skal være satt sammen? Skal det tannhjulet som står på akslingen på motoren jobbe mot det tannhjulet i "gearkassen" som er nærmest åpningen/motoren eller det innerste? Gearet er merket PBT-GK20
- Emefve N1214
- Grunnladetrykk
Løsningen!
Da har jeg hatt en kveld på knærne i fotbrønnen på passasjersiden. Det første jeg fant ut var at tannhjulet på stepmotoren for luftfordelingsspjeldet var for langt ute til at det kunne "ta tak" i gearet. Tok enkelt en tang og presset det inn igjen. Det "klikket", så jeg skjønte at her var det noe som hadde "slått ut". Jeg skjøv altså tannhjulet med akslingen inn med et klikk.
Deretter monterte jeg det sammen igjen og rekalibrerte acc-en ved å trykke inn off og auto samtidig. Da var feilmeldingen 14 borte. Den viste nå 1------11.
Så gikk jeg igang med å demontere motoren for luftblandingsspjeldet. Og det viste seg jo at alt bak det sorte plastdekselet var helt identisk. T.o.m samme delenummer som for motoren til luftfordelingsspjeldet. Og problemet var akkurat det samme her. Altså bare presse tannhjulet/akslingen på plass igjen til det klikket.
Monterte så sammen igjen og rekalibrerte en gang til. Og nå var det ingen feilmeldinger
Er det noen andre som har samme erfaringene? Er det en slags sikring som har slått ut på motorene? Eller kommer problemene antakelig tilbake?
Deretter monterte jeg det sammen igjen og rekalibrerte acc-en ved å trykke inn off og auto samtidig. Da var feilmeldingen 14 borte. Den viste nå 1------11.
Så gikk jeg igang med å demontere motoren for luftblandingsspjeldet. Og det viste seg jo at alt bak det sorte plastdekselet var helt identisk. T.o.m samme delenummer som for motoren til luftfordelingsspjeldet. Og problemet var akkurat det samme her. Altså bare presse tannhjulet/akslingen på plass igjen til det klikket.
Monterte så sammen igjen og rekalibrerte en gang til. Og nå var det ingen feilmeldinger

Er det noen andre som har samme erfaringene? Er det en slags sikring som har slått ut på motorene? Eller kommer problemene antakelig tilbake?