Side 1 av 1

Stavanger-Trenger råd til 9000 fra lokale helter

Lagt inn: 30 nov 2007, 00:44
av PerH N1870
Jeg har en 92 mod 9000i 2.3 CD.
Jeg er godt fornøyd med bilen, men sliter med et par småting som jeg håper jeg kan få hjelp til.

Er det noen i Stavanger regionen som har relativ god peil på 9000 og som jeg kan komme innom og få råd hos ???? Jeg setter gjerne igjen en flaske vin eller to som takk

Jeg har følgende utfordringer:
1. Det er en tikkelyd fra injeksjonssystemet. Lyden er fremtredende i kupeen. Trodde lenge det var trykkregulatoren eller at returledningen til tanken lå inntil chassy og skapte resonans men tror ikke det er det. Kan tikkelyd fra inj. dyse forplante seg inn i cupe ?
2. Jeg har oljelekkasje fra bremssylinder. Er det vanskelig å skifte ? Gode råd og vink mottas med takk.
3. Cruise controllen ha sluttet å virke etter at den har fusket en del over tid. Den sluttet altså ikke å virke plutselig. Har sjekket slanger og bremse- og clutchbryterere samt skiftet vakuum pumpe. Uten hell. Hva er neste ?
4. Trenger kontakter som kan være interessert i litt småflikking av lakkskader. Noen som har noen å anbefale i Stavanger distriktet ??

:whistle:

Lagt inn: 30 nov 2007, 00:50
av Frode N073
ang cruise så prøv å press bremsepedalen feil vei (altå mot deg) når du kjøre.
kan ver kontakten onna der så tulle. kan ver nok å gi den ein liten justering

Lagt inn: 30 nov 2007, 00:59
av PerH N1870
Frode !
Takk for kjapt svar.
Har prøvd forskjellig med bryterne. Plukka bryter fra en kondemnert bil og bytta. Funka ikke.
Vet du om hjernen kan klikke ? Får det ikke til å stemme siden cruise controllen først begynte å fuske mer og mer over et år før den klikka helt.

Det som likevel irriterer meg grønn er en tikkelyd som jeg hører inni bilen. Jeg er sikker på at det kommer fra innsprøtinga et sted men finner ikke ut av det. Var på SAAB verksted og de var hyggelige nok og brukte tid på å høre hvor lyden kommer fra, men de ga opp....
Lurer på om det er en av dysene. Hva tror dere ?? Kan jeg nappe kontakten av en dyse om gangen og høre om lyden forsvinner. Vil jeg kunne ødelegge noe om jeg kopler ut en dyse ?

Lagt inn: 30 nov 2007, 01:18
av Ottar N398
Et hett tips er å skaffe seg et sånn bilstetoskop fra biltema. Kaster ikke mange kronene og vil hjelpe deg å lokalisere lyden litt :wink: Og trenger du noe deler så er det bare å si fra, har mest til 900 men noe passer om hverandre :wink:

Lagt inn: 30 nov 2007, 01:46
av PerH N1870
Jeg har lyttet etter ulyden ved å legge øret inntil skaftet på et skrujern. Lyden kommer fra innsprøytinga. Trodde først det var tryllregulatoren som regulerer trykket inn på manifolden. Byttet denne med en som jeg plukket fra en kondemnert bil, men det hjalp ikke. Kan ikke helt skjønne hva annet det kan være enn en av dysene. Tikkelyden øker i frekvens i takt med turtallet.
:?

Lagt inn: 30 nov 2007, 07:02
av Frode N073
PerH skrev:Jeg har lyttet etter ulyden ved å legge øret inntil skaftet på et skrujern. Lyden kommer fra innsprøytinga. Trodde først det var tryllregulatoren som regulerer trykket inn på manifolden. Byttet denne med en som jeg plukket fra en kondemnert bil, men det hjalp ikke. Kan ikke helt skjønne hva annet det kan være enn en av dysene. Tikkelyden øker i frekvens i takt med turtallet.
:?
e det forskjell på kald og varm motor ang tikkingen?
ka med de hydrauliske ventiltrykkerene?

dessuten meine eg at den bilen har ein funksjon som brenne pluggane reine itte du har stoppa motoren. det hørres heilt jæ***** ut men vare bare någen sekund.

Lagt inn: 30 nov 2007, 10:02
av PerH N1870
Tikkelyden er der enten det er kald eller varm motor. Men det tar noen få sekund (kanskje 3-4 sekund) før den kommer. Så er den der. Som sagt så går tikkinga fortere og fortere når turtallet går oppover.
Noen som har kjente i Stavanger som kan ta dseg bry med å høre på lyden ?
Er det noen med gode råd om skifte av hovedsylinderen til bremsene ?

Lagt inn: 30 nov 2007, 12:28
av Isdahl N1069
Trodde det kunne vært APC'en, men du har vel ikke turbo...

Lagt inn: 30 nov 2007, 12:34
av Eirik N396
Isdahl N1069 skrev:Trodde det kunne vært APC'en, men du har vel ikke turbo...
Nei, han har ikke turbo. Men APC'en tikker ikke uansett, det er det MV'en som gjør isåfall.

Lagt inn: 30 nov 2007, 13:12
av PerH N1870
Erik !
Du holder til i Sandnes ? Har du god hørsel og god greie på 9000 ?
Har du lyst til å høre på lyden ?

Lagt inn: 30 nov 2007, 13:43
av Eirik N396
PerH skrev:Erik !
Du holder til i Sandnes ? Har du god hørsel og god greie på 9000 ?
Har du lyst til å høre på lyden ?
Jeg har ikke veldig god greie på 9000, men jeg og Ottar kan ta en kikk på lørdag om du vil :) Vi skal skru litt uansett på lørdag. Send meg gjerne nummeret ditt på PM, så skal jeg ta kontakt imorgen! (Mitt nummer finner du i profilen min, om du trenger det)

Lagt inn: 30 nov 2007, 15:38
av EdHunter N815
PerH skrev:Er det noen med gode råd om skifte av hovedsylinderen til bremsene ?
Det er veldig enkelt. Ta ut batteri og batterikasse, så kommer du lett til. Så tar du av slanger og rør på sylinderen, og løsner den fra bremsekraftforsterkeren, den sitter festet med to mutre. Sett på ny og gjenta i motsatt rekkefølge. Avslutt så klart med å lufte bremsene. :)

Lagt inn: 30 nov 2007, 16:18
av PerH N1870
Veldig bra og takk for hjelpen :)

Ser for meg at jeg først må tømme beholderen og sylinderen for bremsevæske for å unngå søl. Tenkte å gjøre det ved å åpne en luftenippel og pumpe ut væsken.
Høres det ut som en god plan ?

Lagt inn: 30 nov 2007, 17:30
av Ottar N398
Dersom du har en ny sylinder burde dette være mulig å gjøre på få timer. Er ikke nødvendig å ta ut væsken da du antageligvis ikke får ut alt uansett :wink:

Lagt inn: 30 nov 2007, 19:38
av EdHunter N815
Jeg satte bare en isboks eller noe inn under da jeg dro ut slangene på sylinderen, det gikk fint det. Ikke nødvendig å tappe utav rørene, siden sylinderen er høyeste punkt å systemet. Vil jo dryppe litt, men ikke noe å bry seg om, i alle fall ikke så lenge du har noe under.

Når du skal lufte vil jeg anbefale en såkalt "Luftman", får kjøpt den hos mekonomen. Det gjør luftingen til en enmannsjobb!