Side 1 av 2

Tap av bremsekraft, OG900 '87

Lagt inn: 05 des 2007, 21:28
av Bjørk N1057
Hei! Skulle kjøre en kompis hjem fra jobb igår, og stoppet for å fylle bensin. Jeg setter den bare i gir, fordi brekket henger seg opp om man bruker det. Men han kompisen min visste jo ikke det, så da jeg står der og fyller hører jeg den klassiske lyden av brekket som dras opp. F***! tenkte jeg.


Kjører i ca 10 km, og bremsen rører jeg ikke, siden brekket gjør jobben. men når jeg merker at det begynner å slippe, og bilen faktisk ruller i nedoverbakke, tråkker jeg på bremsen. Ingenting skjer.

Får stoppa etterhvert og la inn i siden av veien. Pumpa som en gal, og det funka bedre og bedre etterhvert. Nå fungerer det topp igjen!

Spørsmålet blir da: Skjedde dette fordi bremsene ble for varme, og at håndbrekket har skylden? Eller er dette noe jeg må se nærmere på? Tror bremsene ble overhalt av forrige eier.

Siden bremsene faktisk er ganske viktige, så spør jeg selv om det er fint igjen nå, i tilfelle håndbrekket ikke har skylda!


Takk for svar! :)

Lagt inn: 05 des 2007, 21:40
av Pål N526
Det som har skjedd er at du har "kjørt med brekket på" og da blir veska så varm at den går over i gassform. da blir det ikke mye bremsekraft igjen.. en annen ting er at det sliter noe fryktelig på klosser og disken.. IKKE bra. jeg ville ha kjøpt nye calippere å sette på.. og når du først gjør det, så kan du bytte skiver og klosser..

Mvh. Pål 8)

Lagt inn: 05 des 2007, 21:55
av Henrik N449
hvaffornoe, nye kalippere pga varmgang i bremseslangene?
Så lenge klossene ble presset inn av wiren og det ikke var noe trykk i systemet tviler jeg på at bremsevæsken har kokt.
Dette er nok helt vanlig varmgang mellom skiver og klosser som resulterte i redusert bremseeffekt

Lagt inn: 05 des 2007, 22:04
av zero900t
Henrik N449 skrev:hvaffornoe, nye kalippere pga varmgang i bremseslangene?
Så lenge klossene ble presset inn av wiren og det ikke var noe trykk i systemet tviler jeg på at bremsevæsken har kokt.
Dette er nok helt vanlig varmgang mellom skiver og klosser som resulterte i redusert bremseeffekt
hadde heller ikke bytta kalipperne pga det....
men er greit å sjekke bremsevæska da om han har fyldt på feiltema væske så er ikke den no bra er mine erfaringer hvertfall....

Lagt inn: 05 des 2007, 22:08
av Bjørk N1057
Visste vel egentlig at det var feilen, måtte bare forsikre meg! :) Takk for svar ;)

Lagt inn: 06 des 2007, 00:35
av Petter 900 T
Skal du bruke penger på bremsene så kjøp 88-93 understell!

De bremsene virker, det gjør ikke de du har i dag...

men, som over, ny bremsevæske er aldri feil!

Petter

Lagt inn: 06 des 2007, 00:42
av alex_ander3@hotmail.com
Veit ikke om du kan trikset jeg. Men hvis det henger seg opp. må du slagge av brekket. også svinger du mot den siden som kalipperen henger på, og drar ut den "fjøra" der. Tror bare det er en ting du kan dra i der under :wink:

Lagt inn: 06 des 2007, 01:01
av Tor N12
Et lite tips til dere med brekk som henger...
Jeg har aldri noe problem med dette!! Men jeg bruker brekket konsekvent, uansett om bilen står på flat mark;)
Så lenge bremsedelene får flytte litt på seg så setter de seg ikke men dette forutsetter selvfølgelig at kalipperne ikke er helt nedrustet fra før.

Lagt inn: 06 des 2007, 13:38
av Petter 900 T
Bra tips Tor, men Calipperene foran på "gamle" og 900 er ikke verdens beste konstruksjon... (og dyre å bytte) de henger seg når de ikke er helt nye lenger..

Som Alex også skriver, dra frem brekkarmen på Calipperen etter en sånn episode med "hjelpsomme" passasjerer.

Petter

Lagt inn: 06 des 2007, 13:56
av Andreas N1194
Tor N12 skrev:Et lite tips til dere med brekk som henger...
Jeg har aldri noe problem med dette!! Men jeg bruker brekket konsekvent, uansett om bilen står på flat mark;)
Så lenge bremsedelene får flytte litt på seg så setter de seg ikke men dette forutsetter selvfølgelig at kalipperne ikke er helt nedrustet fra før.
Jeg slutta å bruke brekk konsekvent etter at vinter og kulde frøs fast brekket på min gamle 90 sine forhjul. Nå har jeg jo 900 og alt er fint, men har fortsatt den uvanen at jeg parkerer kun i gir. Er dette skikkelig teit når man har 900, eller kan jeg risikere at brekket fryser fast igjen? Det skal jo sies at jeg stort sett parkerer på flata da, og vinkler hjul inn mot kantstein (som man lærte da man tok lappen i usa)..

Lagt inn: 06 des 2007, 14:07
av Petter 900 T
Går utifra at det er snakk om en 91 mod. 900.

isafall er du i mål med funksjon på brekket, samme som 9000.

Smør vaiere i ny og ne, så funker det!

Petter

Lagt inn: 06 des 2007, 14:16
av Andreas N1194
Petter 900 T skrev:Går utifra at det er snakk om en 91 mod. 900.

isafall er du i mål med funksjon på brekket, samme som 9000.

Smør vaiere i ny og ne, så funker det!

Petter
Det er en 91 modell 900 ja, så jeg skal smøre vaiere og slike ting når den nå konverteres til T16. Prosjekttråd skal komme snart, bare ikke kommet så langt ennå..

Andreas

Lagt inn: 06 des 2007, 14:16
av Paradigm N558
Opplevde samme problem som trådstarter nevner med min gamle OG900. Da var det hovebremsesyllinderen som ikke klarte å dytte bremsevesken ned, men etter pumpebremsing så kom det seg..

Lagt inn: 06 des 2007, 21:21
av Bjørk N1057
hahahhahaha, F*** ass! Skjedde idag igjen XD


Jævla surrekukk.....

Lagt inn: 07 des 2007, 02:15
av Tor N12
Bjørk: Synes du det der er passende språkbruk på forumet? SKJERPINGS!


Når det gjelder bremsene på de gamle og'ene så er jeg fortsatt ikke helt enig ;) Jeg hadde en M86og900 turbo 16 i mange år, opplevde aldri at brekket spekte på den selv på Røros i -35 8)
Men som jeg sa lenger oppe, bremsene må jo selvfølgelig være i god stand samt at jeg brukte det alltid også om sommeren.