Side 1 av 5
Motorbytte.9000.
Lagt inn: 06 des 2007, 23:35
av Saabvidar.N.871
Har en delebil 9000.cse.2,0.Turbo.1994.(Kort Motor).Kan den motor settes rett inn i en 9000.cs.1992.i.(lang Motor)Tenker da vedr motorfester, drivaksler m,m.
Mvh.Saabvidar.
Lagt inn: 06 des 2007, 23:38
av Edward N812
ja, det mekaniske skal ikke by på problemer, så det kan du se på som en rett frem-jobb!
er du litt hendig med elektronikken klarer du også å legge opp nytt ledningsnett, da delebilen din med turbo har trionic motorstyringssystem.
Re: Motorbytte.9000.
Lagt inn: 07 des 2007, 00:05
av Saabvidar.N.871
Saabvidar.N.871 skrev:Har en delebil 9000.cse.2,0.Turbo.1994.(Kort Motor).Kan den motor settes rett inn i en 9000.cs.1992.i.(lang Motor)Tenker da vedr motorfester, drivaksler m,m.
Mvh.Saabvidar.
Takker for den.Bytter bare over ledningsnettet.Men kan man la være og koble inn acc/abs/srs.Eller vil man få feilmeldinger vis man ikke kobler/fører over dette fra delebil.Da det ikke fins på 1992 Modellen.
Lagt inn: 07 des 2007, 00:58
av Tor N12
Tja, ikke fullt så enkelt som Edward sier men det går bra om man er litt fingernem.
Motorfestene kan vel skille men de fra delebilen passer over, drivakslene må du også flytte over. Sånn som dynamo skiller også men den lar du jo bare følge med fra "nymotoren".¨
Abs/Acc har ikke noe å si men du må skaffe deg den korte multireima om du ikke skal flytte over ac-pumpa.
Mulig du må flytte over giroverføringa, er et skille rundt M92/93/94 men husker ikke eksakt når.
Sist men ikke minst så må du ha skjema til begge bilene slik at du finner ut hvordan motorstyringen skal kobles. Du bør ha en viss kunnskap om elektronikk for det er ikke plug'n play, kontaktene er forskjellige.
En siste mulighet er jo å flytte over hele ledningsnettet fra delebilen, da får du jo klima/abs mm også

Lagt inn: 07 des 2007, 20:19
av Saabvidar.N.871
Tor N12 skrev:
En siste mulighet er jo å flytte over hele ledningsnettet fra delebilen, da får du jo klima/abs mm også

Takker for svaret
Og tanken var og bytte over ledningsnett men vil ikke ha Acc/Abs/eller Srs innkoblet men rett og slett ikke koble de til sine respektive releer.M.M vis man ikke kobler disse vil man da få Feilmaldinger når disse ikke er tilkoblet?
Mvh. Saabvidar
Lagt inn: 07 des 2007, 20:33
av Tor N12
Saabvidar.N.871 skrev:
Og tanken var og bytte over ledningsnett men vil ikke ha Acc/Abs/eller Srs innkoblet men rett og slett ikke koble de til sine respektive releer.M.M vis man ikke kobler disse vil man da få Feilmaldinger når disse ikke er tilkoblet?
Mvh. Saabvidar
Du vil få det da ja.... Hvis du ikke vil ha airbag så kan du få kjøpt en motstand som du monterer, da slipepr du å få feilmelding.
Men om du først gjør så mye jobb, hvorfor ikke montere klima og abs samtidig??

Lagt inn: 07 des 2007, 21:20
av Saabvidar.N.871
Javel motstand på hva ?.Hvorfor ikke montere alt?vel en av grunnene er desto mer mik max desto mer problem.Når jeg hentet dele bilen lyste srs lampevarsel.Abs er dyrt vedr sensorer og div, fungerer fint med vanlige bremser.Og noe klima anlegg trenger vi neppe her på berget ennå,har soltak og el vinduer for frisk luft. så noen plage med 30+ opplever man ikke ofte.derfor bedre med enkle saker.Jeg er klar over at jeg kan kjøpe meg en nyere bil med alt mik/max,men ønsker det enkle,men en god turbo er ikke og fornekte,og bilens karroseri er rustfritt,så derfor ønskes bare bytte av motor.
Mvh.Saabvidar
Lagt inn: 07 des 2007, 21:57
av Tor N12
Motstanden monteres på kabelen til airbagen rett ved bryterne til blinklys og viskere.
Skjønner at man av og til vil unngå for mye utstyr som kan lage krøll men personlig så har i allefall jeg opplevd fordelene med ABS og ACC som såpass positive at jeg ikke vil være foruten. ACC gir deg jo også automatisk luftfordeling og stabil temperatur, ikke bare kald luft
Jeg skal selv ettermontere ACC nå, på den bilen jeg har nå så er det kun AC... men jeg savner ACC voldsomt fra min gamle så da er det vel bare å bite i det sure eplet og ettermontere da...
Når det gjelder ABS'n så
tror jeg at det er separat ledningsnett, skal ikke garantere det men det ser du jo når du demonterer fra delebilen.
Lagt inn: 07 des 2007, 22:05
av Tor N12
Og bare så det er sagt... Du må bytte absolutt HELE nettet på bilen... fra frontlykt til baklys, du må t.o.m bytte det som sitter i dørene ettersom sentrallåsen er forskjellige på de to årsmodellene (tror riktignok at nettet i bakdørene er like).
Lagt inn: 15 des 2007, 21:39
av Saabvidar.N.871
Tor N12 skrev:Og bare så det er sagt... Du må bytte absolutt HELE nettet på bilen... fra frontlykt til baklys, du må t.o.m bytte det som sitter i dørene ettersom sentrallåsen er forskjellige på de to årsmodellene (tror riktignok at nettet i bakdørene er like).
Heile Nettet sa Tor N12.Vel kan ikke gi meg så lett.Det blir mye arbeid,heile nettet,så hva gjør man? Jo jeg kjøpte en 1996 9000 i cse.med kaputt motor.Da har jeg abs-acc,mm.men fortsatt ikke turbo.men riktig ledningsnett.Tror jeg,? setter in en 2,0 turbomotor ,bytter komplett eksosanlegg,oljekjøler,intercooler,styrenhet for turboen,div insug og vips så er den komplett Eller?
Mvh.Saabvidar
Lagt inn: 16 des 2007, 06:36
av Tor N12
Hehe, klart bedre objekt!
Seint her og jeg er trøtt så jeg får heller komme med et gjennomtenkt svar senere men denne er i allefall MYE enklere å bygge om da den har Trionic fra før

Lagt inn: 19 des 2007, 23:35
av Saabvidar.N.871
Tor N12 skrev:Hehe, klart bedre objekt!
Seint her og jeg er trøtt så jeg får heller komme med et gjennomtenkt svar senere men denne er i allefall MYE enklere å bygge om da den har Trionic fra før

Og mens jeg sitter her og venter på nybilen skal komme,(Søndag) og at Tor N12 skal våkne og gi meg et vettug svar vedr ombygging til turbo,så nærmer deg seg juleferie og 11 dager fri til garasje jobbing,okay 9 dager da ,med kuldegrader og nyinnkjøpt byggtørke.Kan du våkne NO.

Så lover jeg og komme tilbake med rapport vedr kjøp/ombygging.Som jeg tror slår det meste!
Mvh.saabvidar.
Lagt inn: 20 des 2007, 01:04
av Tor N12
Ser ut som om du har fått med deg det meste i innlegget lenger oppe men noen småting har jeg da å tilføye.
Behold motorledningsnettet fra som står i den nyeste bilen for det er skille på kontaktene på dette og det som sitter i den 94-modellen. Dette medfører også at du burde ha skaffet deg ny programvare til turbo-motoren slik at du får en trionic-boks med VSS (startsperre) ettersom 96-modellen nesten helt sikkert har dette.. Det er jo en god unskyldning for å få seg trim samtidig

Eneste er at du kansje må strekke opp kablene til magnetventilen da disse høyst sansynlig ikke er på nettet fra før. (3 kabler)
Flytt også over radiatoren for den er større på turbo-modellen. Du må flytte et av de to nedre festene til denne men det er bare å løsne en skrue og flytte festet.
Du må muligens flytte over giroverføringa eller i allefall bytte leddet som sitter mellom denne og kassa.
Også mulig at du må flytte over drivakslene for de kan ha forskjellig størrelse på tripoden/indre medbringer.
Tror dette dekker det meste sammen med det du skrev, er det noe så får du bare spørre. Lykke til med forvandlingen til en ekte Saab da!!!
Lagt inn: 20 des 2007, 01:38
av Ingvar N629
Tor N12 skrev:
Eneste er at du kansje må strekke opp kablene til magnetventilen da disse høyst sansynlig ikke er på nettet fra før. (3 kabler)
3.
motorbytte 9000
Lagt inn: 21 des 2007, 22:49
av Saabvidar.N.871
Hei Thor N12
Takker for svaret og er nesten enig vedr gearoverføring, men samme plassering på gearkasse ved innsprut kontra turbo.og 5 gear vel ?
Drivaksler er mulig men tror det skiller kun ved 2,3 liters motor?
Radiator kan nok stemme men skjekket på min 1992 i og der var de like store kontra turboen 1994.
Magnetventil den er grei men hvor går så de 3 Ledninger? til T-Boksen?
Vedr trionic boksen og startsperre.Når du ikke har boks med startsperre 1994 Turbo,så sender vel ikke T- boksen ut signal om startsperre/den sender vel først ut melding, når du først har en T-boks som har startsperre ? For det er vel derfra den blir registrert?
Noen som har prøvd dette her?
Mvh.Saabvidar