Side 1 av 1
Cruise control
Lagt inn: 01 apr 2004, 14:17
av HW
Merket her om dagen at Cruise control`n på min 900 fra 1985 sluttet å virke. Hva kan det være? Har denne en egen sikring?
Lagt inn: 01 apr 2004, 14:18
av Gjest
kan være en vakum slange som er gåen!
Lagt inn: 02 apr 2004, 07:59
av Trond N47
Ofte løsner justeringa av bryterne som sitter over brems- og clutch-
pedalene også. Disse må justeres så de er inntrykt når pedalene
er ute. Sjekk dette før du begynner å lete vacuumfeil.
Lagt inn: 02 apr 2004, 09:58
av HW
Kan nok være noe med clutch pedalen når du sier det. Hadde ut pedalen for noen uker siden for å rette opp slarken i den, det ble sikkert slik da.
Cruise Control
Lagt inn: 02 apr 2004, 15:56
av Christian N076
Interessant tema!
Min '87 900 t16 holder ikke jevn hastighet på cruise-control. Er dette også en mekanisk justeringssak og/eller vakum-problemer. Vil bli glad for tips om dette.....
Fartsholder
Lagt inn: 11 mai 2004, 20:40
av WW
Min erfaring med min forrige Saab 9000 var at den økte farten etter en bakketopp. Antagelig fordi det er litt treghet i systemet. Varierer farten på flat mark?
Ellers så har jeg vært så lur å kjøpe en ny 9000 med fartsholder som ikke virker

. Jeg pirka ut "set" knappen på enden av hendelen og fant ut at der var det ingen motstand. Hmm. Der var det en metallstang som bare ble trykket inn, men så ble den inne. Dermed kunne ikke fartsholderen aktiveres? Er det noen som har peiling på hva feilen kan være? Mangler det vakuum? Tips om feilsøking mottas med takk.
Lagt inn: 11 mai 2004, 21:52
av Kongpetrus
Min '87 900 t16 holder ikke jevn hastighet på cruise-control. Er dette også en mekanisk justeringssak og/eller vakum-problemer. Vil bli glad for tips om dette.....
Jeg løste utfordingen med ujevn hastighet på cruisekontroll med å bytte gassvaieren da denne var noe slarkete. Bør ha tittehjelp da vaieren går igjennom torpedoveggen og sitter i noen enkle anordninger under luftlokket på dash`en.
Lagt inn: 11 mai 2004, 22:16
av Hjelle, N6
Når det gjeld feilen din Christian N76, ville eg ha sjekka om vaccumet er i orden, er det slik at det sakkar av eller ligg det å rykkjer?
Når det gjeld 9000 so har du eit skille på M95 og nyare, cruicecontrollen på M95-M98 der har en ikkje nokon vaccumdel på same måte som eldre 9k og 900, det fann eg ut no i helga når eg starta feilsøking på gammern sin cc. Feilen på det anlegget var at brytaren som skal vere inntrykkt når kløtsjen er ute ikkje nådde fram til pedalen, med det resultat at cc kobla seg ut heile tia, mao trudde at kløtsjen var inntrykkt heile tia. Må vel få justert kjøtsjpedalen når gammern kjem tilbake, det vert ihvertfall nødreparert med gaffateip og ei stoppskive som vart knekt i to og lagt i hop som ei slags armering, sidan gamlingen skule ut på ein lengre tur...
SET-knappen fungerar vel slik at du trykker på den so skal den kome tilbake til utgongspossisjonen, det er ihvertfall slik både på M95 9k-en og M91 9k-en vi har.
Lagt inn: 12 mai 2004, 07:46
av Trond N47
Når SET knappen ikke fjærer tilbake er det nærliggende å tro at fjæra
som skal returnere knappen mangler eller er ødelagt.
Den nye typen CC som er omtalt kom allerede på M91 på biler med TCS.
Det er ikke pedalen som skal justeres, men bryterne. De sitter på en
holder som er skrudd med to bolter, tror det er 17 eller 18mm. Bare å
løsne, skyve inntil pedalen og skru til.
CC
Lagt inn: 19 mai 2004, 11:32
av WW
Takk for tips, folkens. Skal sjekke ut det der med fjær og bryterne under bremse- og klutch pedalene. Men jeg blir litt forvirra; Når gikk CC over fra vakuum kraft til elektrisk? Bilen min er en 9000 CS 2,3 T 92 mod. Den har permanent Traction Control. Ikke særlig avansert, forresten. Og spinner gjør det jo hele tiden når det regner ( noe som er ganske ofte her i Bergen. ) Tror jeg må ha nye dekk som klarer å sitte litt fast i asfalten.

Lagt inn: 25 mai 2004, 11:00
av WW
Tror ikke det er noe vakuumslanger i mitt system, for jeg fant ingen ved pedalene. I Går kikka jeg på de bryterne, og fant samme feilen som mange andre på denne siden; bryteren for clutchen nådde ikke ned. Jeg teipa den opp for å eliminere èn feil, men ingen endring. Det overaskende var at bryterne var utstyrt med påkoblingsmulighet for vakuumslanger, men det var ikke noe koblet på. Kun de elektriske bryterne var tilkoblet. Neste forsøk blir å skifte ut hendelen, for set knappen fjærer ikke tilbake.
Re: CC
Lagt inn: 25 mai 2004, 11:22
av Tor N12
WW skrev: Når gikk CC over fra vakuum kraft til elektrisk? Bilen min er en 9000 CS 2,3 T 92 mod. Den har permanent Traction Control.

Hvis du har en bil med TCS eller ASR(for biler med automat) antispinnsystem så har du et annet system for CC. CC er da en integrert del av TCS og blir styrt av ETS'n (Electronic Throttle Control), dermed finner du ingen vakumslanger....