Vann i bagasjen 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Vann i bagasjen 9-3

Legg inn av zero900t » 12 des 2007, 13:34

Hei.

Har da en 9-3 2000 mod som jeg har hadt "litt" problemer med... :roll:

Kjøpte bilen i sommer hos en bruktbilforhandler.
Etter kort tid fant jeg ut at vi hadde vann i bagasjen, snakker da myyye vann.....
De fikk bilen inn 3 ganger og etter siste gang som var i august så trodde jeg at alt var i orden som dem sa...

Sjekket selvfølgelig at det var tørt baki der og det var det jo også...

Har i det siste som det har blitt kaldere opplevd utrolig mye dogg inni bilen, har tenkt at det antageligvia hang igjen fra tidligere og ikke reflektert no mere over det...

MEN..
Vaska bilen i selvvask før treffet i går, hadde en pappekske baki og tenkte ikke no mere på det, før jeg skulle ta ut esken i dag tidlig....
Da hadde nemlig esken fryst fast i bagasjen.... :?

Ringte dem jeg kjøpte bilen av og pratet med selgeren, han skulle prate med sjefen så får se hva som skjer der.

Men spørsmålet er vel om jeg har noe å stille opp med, i og med at det "bare" er 3 mnd bruktbilgaranti på bilen...

Dem påstår dem har bytta pakninger rundt baklyktene, antenna også har dem sett om det lakk ved bremselyset noe det ikke gjorde i følge dem...

Noen som har opplevd noe lignende og kan gi meg no tips på hva jeg skal gjøre videre?

må jeg bare godta det????

Takker for svar

Halvard
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Legg inn av Erik N823 » 12 des 2007, 14:10

Det er flere plasser det kan lekke. Dog synes jeg det er rart at det skal lekke så mye som du omtaler her. Jeg hadde selv problemer med vannlekkasje i bagasjerommet, i mitt tilfelle kom det inn vann via en luftekanal på høyresiden bak. Denne luftekanalen finner du under støtfangeren rett bak høyre hjulbue. Du må vike unna innerkledningen eller ta av bakfangeren for å komme til. Jeg tok ut denne kanalen rengjorde og smurte opp gummipakningene. Etter dette har jeg ikke merket noe mer til lekkasjen.

I tillegg forekommer det at vann kommer inn via disse plassene:

- Baklyktene, utett pakning eller sprekk i glass.
- Utett gummipakning mellom bakluke og karosseri.
- Via hullet til antennen
- Dreneringshull
- Støtdempertårn

For å feilsøke bør du finne ut om vannet kommer inn hele tiden eller bare når du kjører. Å spyle med hageslange kan jo også være en idé.

Hvilke rettigheter du har ovenfor selger er jeg mer usikker på. Det er jo ikke akkurat en ny bil lenger heller. Men på den annen side er dette trolig ikke en stor sak å ordne opp i. Vannlekkasje er jo også et nokså vanlig fenomen på NG900/og9-3.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Tor 2.2TiD
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 08 aug 2007, 16:09

Legg inn av Tor 2.2TiD » 16 des 2007, 00:16

Angående garantien så kommer ikke feil som var på bilen da du kjøpte den, under garantien. Dette er feil som selger skal ordne opp i,
uten noen kostnad for deg.
Garantien gjelder feil som oppstår ETTER du har kjøpt bilen...
altså i garanti-tiden...

Kommer forresten vann i bagasjen på kjerra mi og... venstre side... :evil:

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 16 des 2007, 17:19

Tor 2.2TiD skrev:Angående garantien så kommer ikke feil som var på bilen da du kjøpte den, under garantien. Dette er feil som selger skal ordne opp i,
uten noen kostnad for deg.
Garantien gjelder feil som oppstår ETTER du har kjøpt bilen...
altså i garanti-tiden...

Kommer forresten vann i bagasjen på kjerra mi og... venstre side... :evil:
Feil på bilen fra dag 1 vi fikk den... Men selger har jo hadt bilen inne hos seg 2 ganger for utbedring(tilsammen ca 3 uker)

Og har ikke brukt bagasjen og merket det som sagt ikke før nå som jeg vaska bilen når det var kaldt og vannet frøys....

Bilen ble jo kjøpt i juni/juli... husker ikke helt når.

så de 3 mnd garanti dem hadde på papiret er jo borte, men dem har jo ikke klart å fikse det så det burde gå på dems regning???

jeg gidder ikk betale 1250,- kr i timen for at saab i Drammen skal se på det hvertfall.... :shock:

Det som også IRRITERER meg er at dem sa dem skulle ringe tilbake men har ikke hørt en lyd....

Tror jeg får dra innom der på mandag hvis jeg rekker det, men spørsmålet er jo om jeg har no å stille opp med eller om dem kan hjemme seg bak et eller annet??

veit også at han ene som jobber der skal vist nok være med i klubben, men veit ikke hvem og det kan kansje være like greit :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 16 des 2007, 20:02

zero900t skrev:
jeg gidder ikk betale 1250,- kr i timen for at saab i Drammen skal se på det hvertfall.... :shock:
Er vel bare og hive seg rondt sjøl og finne ut kor det lek og få tetta det?

Er jo komt masse tips her nå, sjøl hadde eg problem med at det kom inn rundt baklyktene selv om pakingene såg ok ut, men det ordet seg med silikon. Vet ikke hvor lurt det er i lengden med silikon men det ble iallefall tett :lol:

Det du kan gjøre er og legge ut filler rundt der det kan leker, feks under baklyktene og vente noen dager og kjenne på fillene om de har blitt våte, då har du jo fått svar på kor det leker :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 16 des 2007, 21:14

Aleks-ander_N948 skrev: Er vel bare og hive seg rondt sjøl og finne ut kor det lek og få tetta det?
Joda kan det men er ikke kin på å ligge i bagasjen i 6-7 blå grader og leke med vann....

får pushe litt på forhandlern her, spørsmålet mitt var egentlig om jeg har no å stille opp i forhold til dem, men får se...

Uansett hvis dem nekter må jeg jo se på det selv, men da skjer det ikke noe før det er vår og varmere i været.... :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
RonnyN290
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 14 nov 2006, 21:15
Medlemsnummer: N290
Navn: Ronny
Bil: Saab og9-3 og Saab ng9-3
Sted: Levanger
Kontakt:

Legg inn av RonnyN290 » 17 des 2007, 16:49

Når dette ikke har blitt utbedra fra verkstedet når du hadde de 3 måneders garantien så skal verksted stå ansvarlig for at det fortsatt lekker vann i bilen din, da skal regning gå til dem.
Vist du ikke får de til å fikse det på dæmmers regning så truer du dem med å gå til forbrukerraporten (tv2 hjelper deg) :lol:
Saab OG9-3 2001 modell
Saab 9-5 Vector stv 2004 modell
http://www.garaget.org/?car=39759

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 19 des 2007, 20:25

Da har jeg vært innom forhandler i dag og dem skulle se på det...
Men han ville ikke ta det nå da det er -10 her sånn ca, skjønner at han ikke ville leke med vann da :wink:

Så da bli det å kjøre med til våren tenker jeg, for han tok på seg ansvaret bare jeg mindte han på at dem skulle fikse det da så det er jo greit. :D

Men kan det bli no "skader" av å kjøre en hel vinter med vann/kondens/is i bagasjen/kupeen???

Halvard
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
espen lysholm
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 16 nov 2007, 12:55
Medlemsnummer: N1212
Navn: Espen Lysholm
Bil: 04 9-5 Vector Estate
Sted: Trondheim

Fukt

Legg inn av espen lysholm » 21 des 2007, 15:08

Hei!

Risikoen er jo rust og det er ikke morsomt og kommer fort.

Vil anbefale deg å få tørket ut av bagasjerommet og holde det under ukentlig oppsikt. Ta ut teppene slik at disse ikke blir liggende fuktige inntil du har fått ordnet problemet. Dersom du har garasje, så stikk på clas ohlsson eller biltema og kjøp deg en rimelig kupevarmer som du slenger inn i bagasjerommet når vogna er parkert.

Det som er værst er om det har kommet under teppene i kupeen. Da må du ut med stolene også. Bør sjekke det da det ruster godt med fukt under teppene i kupeen.....
Med vennlig hilsen

Espen Lysholm

Svar