Side 1 av 1
9000 cd 2.0L Prøvd alt, - starter ikke. Hjelp!Det kommer gni
Lagt inn: 02 apr 2004, 13:30
av Haakonef
Vet det ikke er turbo, men satser likevel på at det er en her som kanskje kan hjelpe meg.
Har en '89 9000 cd med 2 liter. Den stoppet plutselig å tenne under normal kjøring og ville ikke starte igjen.
Har byttet alt, Tennplugger, pluggkabler, fordelerlokk, rotor, coil, tenningsmodul og hall-giver.
Det kommer gnist fra coil til fordelerlokk og coil er målt med riktig spenning. Når det legges + direkte fra batteriet til coil er det også gnist på plugger, men det høres også et tydelig klikk fra et eller annet sted nede i motoren. Men starter, DET gjør den ikke !
Er det noen som har vært borti problemet / har noen tips til hva som kan være feil ?? Ring meg gjerne på telefon eller send mail på:
haakon@boligeksperten.no
Håkon
40 29 12 16
Lagt inn: 02 apr 2004, 14:25
av Børre N17
Får'n bensin da?
Lagt inn: 02 apr 2004, 14:50
av Øyvind
Det er vanlig at bensinpumpa tar kveld brått og uventet på slike biler. Men du har vel sjekket om den får bensin før du skiftet alt i tenningen ?
Re: 9000 cd 2.0L Prøvd alt, - starter ikke. Hjelp!Det kommer
Lagt inn: 02 apr 2004, 15:07
av macgeier
Haakonef skrev: Når det legges + direkte fra batteriet til coil er det også gnist på plugger, men det høres også et tydelig klikk fra et eller annet sted nede i motoren.
Håkon
40 29 12 16
Kan det være noe så enkelt som innslaget i startmotoren?
Dreier starteren motoren rundt, eller sier det bare "klikk" som du antyder?
Hvis dette er tilfelle, ta en skiftenøkkel/ stålrør eller hammer og kakk på startmotoren, mulig dette gjør susen?
Lagt inn: 02 apr 2004, 16:39
av haakonef
Har sjekket bensintilførsel og startmotoren drar rundt og alt er tilsynelatende greit. Og i og med at det er gnist fra coil så burde den jo kunne føre den videre til pluggene. Har også forsøkt med startgass for å se om det var bensin men ikke antydning til tenning. Pluggene ble skiftet og var ikke nevneverdig sotet/ekstra våte..
Håkon
Still wondering
Lagt inn: 02 apr 2004, 20:07
av Børre N17
Ville testet om du har gnst helt ut til plugga. Kan jo være at coilen gir for lite.
Lagt inn: 02 apr 2004, 22:06
av Gjest
Børre N17 skrev:Ville testet om du har gnst helt ut til plugga. Kan jo være at coilen gir for lite.
Den er testet, men jeg kommer til å bytte den imorgen uansett, for å være på den sikre siden. Men, da vi målte den ga den riktig spenning.
Noen som vet om noen i Oslo vest / Drammens-området som er guruer på dette ? Aeroauto på Billingstad anslo ihvertfall 5 timer med feilsøking, så det hørtes ikke veldig fristende ut!
Håkon
Rådvill
Lagt inn: 03 apr 2004, 18:00
av haakonef
Ny info:
Ny coil er montert uten resultat.. Testet med prøvelampe lyser det på begge polene med tenningen på. Skal det gjeøre det ??
I håndboken refereres det til en "tenningspulsforsterker" som skal sitte bak hanskerommet. Noen som har peiling på hvor eksakt den sitter ?
Håkon
Lagt inn: 03 apr 2004, 20:06
av Børre N17
Også kalt effekt steg, som også kan sørge for brå død.. Sitter på v.side i motorrommet sett i kjøreretning.

Lagt inn: 04 apr 2004, 19:04
av Jørgen N237
Hei..
saken som Børre beskriver her tok kvelden på min bil.. Testet med en fra en 900, bil gikk igjen.. Btw. var dette 3 dager før bensinpumpa tok kvelden (Takker til speedparts for rimelige priser...

)
Lagt inn: 13 apr 2004, 08:26
av Haakonef
Underet har skjedd !
Etter å ha skiftet tilbake til den orginale tenningsmodulen (eller effektleddet) startet bilen!
Eneste problem nå er at det virker som om tenningen "hopper over et par hakk" , men det skjer kun ved nedgiring og/eller akselreaksjon ut av høyresvinger (!), ved rolig og jevnt gasspådrag går den fint. Det er kun når man prøver å gi på i høyresvingene at det skjer. Blir litt inkonsekvent kjørestil av sånt..
Takker for nyttige innspill, godt å vite at det finnes slike steder som dette!
Håkon
Lagt inn: 13 apr 2004, 16:42
av Rune N35
Har hatt problemer med effektsteget jeg å, bilen var helt død til ett om natta før regbesiktning..
Det med høyresvinger...sitter alt skikkelig fast? ingen løse ledninger på coil/eff.steg?