Side 1 av 2

9-5 M03 rasling fra registerkjede

Lagt inn: 16 des 2007, 10:06
av taa
Hei, ser at det er noen innlegg om dette med registerkjede.Da jeg kjøpte bilen for ca 25'km siden så var jeg klar over at det var en service som ikke var tatt og at noen andre servicer som var tatt lovlig sent..Fikk derfor ikke utvidet motorgaranti. Men siden jeg fikk kjpt bilen godt under listepris så tok jeg tjangsen.
Det var også noen kampanjer som ikke var tatt blant annet den siste veihus ventilasjonen. Dette ble gjort kostnadsfritt etter at jeg tok over bilen av den lokale SAAB forhandleren på Ski (ikke der jeg kjøpte den). Jeg tok innvendig motor og girkasse (automat) rens samtidig. Mekaniker sa at det var noe rasling fra kjede og at jeg håtte holde ett øye med dette.
Jeg har siden skiftet olje 3 ganger på denne tiden. Vanskleig å si om det har blitt være men det er en rasling som jeg hører på høyre side. Hvor mye lyd kan det bli fra kjede før det må skiftes? Er det lett å måle slakken i kjede?

Hilsen TAA

Lagt inn: 16 des 2007, 13:50
av Ingvar N629
Skru ut kjedestrammeren og mål. Skal være ute maks 15 mm.

Lagt inn: 16 des 2007, 13:58
av Ronny_N169
Om det er hørbar rasling, så er det nok på tide med ett skifte desverre. Kan også rasle fra balanseakselkjede, og dette kan du ikke måle. Det er bra priser på ett komplett "kit" på saab for å skifte allt, men jobben koster jo, om man ikke gjør det selv.

Lagt inn: 16 des 2007, 15:17
av taa
Hei og takk for svar selv om dette høres dyrt ut..Som sagt så har det vært raslelyder helt siden jeg kjøpte den men er dette en feil som vil bli
mer og mer fremtredende ettersom kilometerene ruller på eller kan man holde det i "sjakk" ved å passe på hyppige ojeskift/motorvask?
Vil kjede hoppe over uten forvarsel eller får jeg noen forvarsel ved at raslinga blir veldig støyende?

Mvh TAA

Lagt inn: 16 des 2007, 15:32
av EdHunter N815
Når kjedet først er begynt å bli slakt slites det veldig mye fortere enn om det er stramt og fint. Dette er ikke noe som kan holdes i sjakk som du sier, er det blitt slakt så må det skiftes før det er for sent.
At kjedet hopper over vil være din minste bekymring. Det som vanligvis skjer er at det ryker, og et kjede i den hastigheten slår lett hull i både blokk og topp når det smeller av. Et slikt kjedebrudd ender i de fleste tilfeller med totalt motorhavari.

Lagt inn: 18 des 2007, 17:38
av ottorasmussen N242
Jeg hadde også kjederasling på bilen min når den ble kjøpt.
Det var pga. oilsludge og endte med motorhavari.

Lagt inn: 23 des 2007, 01:27
av taa
Jeg fikk den inn på verksted for å skifte register og fjerne balansevekt kjede. Register kjede var ganske bra men balanse kjede var veldig slitt..
Verksmester informerte at det var stort sett balanse kjede som røk og som så kjilte seg i registeret. Håper det ikke blir for dyrt.

Hilsen TAA

lyder fra register

Lagt inn: 09 jan 2008, 12:29
av GAMMEL_BIL
Det er visst lyder fra register på min M91 9000 turbo :o

Er det mye arbeid å gjøre dette selv?
Må eller bør man skifte annet enn registerkjede og balansekjede?

Vil det evt. hjelpe å stramme registerkjede?

Lagt inn: 09 jan 2008, 14:29
av Ingvar N629
Kjedet har en kjedestrammer som strammer automatisk. Som nevnt lenger opp i tråden, om du skrur ut kjedestrammeren så ser du hvor langt ute denne er. Skru først ut skruen i enden av strammeren så du avlaster fjøra inni der.

Om du skal bytte register og balansekjede, så bytt samtlige drev og glideskinner samtidig, og den hydrauliske strammeren til balanseakselkjedet hvis du ikke velger å fjerne balanseakselkjedet. Strammeren må likevel sitte pga oljetrykk, evt lages en blendeskive. Det samme gjelder balanseakslene.

Jobben koster en hel del på verksted, og det er en god del arbeid, men på 9000 er det betydelig enklere enn på 9-5. Arbeidet kan gjøres med motoren i bilen. Du bør imidlertid vite hva du gjør. Skaff en god arbeidsbeskrivelse eller få hjelp av noen som kan det.

Hvor bor du forresten? Kanskje noen i klubben kan hjelpe deg?

Lagt inn: 09 jan 2008, 15:34
av GAMMEL_BIL
Det hadde jo vært glimrende med hjelp. :D
Jeg bor i Oslo.

Selv har jeg en Haynes reparasjonsbok, men det er kanskje ikke dokumentasjon god nok?

Lagt inn: 09 jan 2008, 15:41
av Kenneth N662
har fått gjort denne jobben på min ('01 9-5)
Bilen stod to dager på verksted, og regninga var vel en plass mellom 15-20 000, garanti er en fin ting :P Min manglet da oppgradering av veivhusventilasjonen, og det var litt grøt i bunnpanna, så det kan jo være lurt å vaske litt der og :P

Lagt inn: 09 jan 2008, 16:00
av GAMMEL_BIL
I følge selger (kjøpte kjærra for to år siden) har motoren nå i underkant av 150tusen km "på nakken". Er det vanlig at register begynner å slites alerede "såpass tidlig"?

Lagt inn: 09 jan 2008, 17:44
av lille-espen N1106
Bare lurer :) Hvordan høres denne lyden ut? Regner med den kommer fra venstresiden av motoren (når man ser ned i motorrommet)?

Bilen min har nå gått 170000 og har oppgradert veivhusventilasjon. Ikke noe sludge i olja, men hører en litt ujevn svak "rasling" fra motoren når den er kald. Register?

Lagt inn: 09 jan 2008, 18:08
av etnies
jeg også lurer på hvordan det høres ut.
hvordan ser jeg om det er oppgradert veivhusventilasjon og er det mye jobb og gjøre det?

Lagt inn: 11 jan 2008, 13:44
av GAMMEL_BIL
Beskrivelse av lyden er ikke så veldig lett, men ordene rasling eller tikking kan kanskje brukes.
- Lyden kommer fra høyre side (venstre hvis man står foran bilen og beskuer kostebinderiet).
- Lyden endrer seg ikke hørbart når motoren er varm.
- Lyden er forholdsvis tydelig hvis man åpner panseret, men kan ikke høres inne fra kupeen.

Verkstedet mente lyden kom fra register og ikke fra balanseakselkjedet.