Side 1 av 3
Installere motorvarmer på 9000 2.3
Lagt inn: 16 des 2007, 14:04
av PerH N1870
Har veldig lyst på å installere motorvarmer og kupèvamer på min M92 9000 2.3.
Er litt usikker på hvor komplisert det er. Har heller ikke funnet noen god beskrivelse på nettet. Kanskje det finnes likevel ?
Er det noen som har erfarfaring og kan legge ut en beskrivelse på hvordan jeg skal gå frem ? Tenker spesielt på motorvarmeren. Regner med at kupèvarmeren er rett frem.

Lagt inn: 16 des 2007, 15:35
av EdHunter N815
Har du kjøpt motorvarmer? Sannsynligheten for at monteringsanvisning medfølger denne er jo absolutt til stede.

Lagt inn: 17 des 2007, 01:21
av PerH N1870
Har ennå ikke kjøpt motorvarmer.
Tenker vel at jeg bør være rimelig trygg på at jeg får det til før jeg kjøper delene.
Hvis jeg må ut med "hele" motoren får å få det til, da vil jeg nok tenke meg om en gang til.

Lagt inn: 17 des 2007, 01:25
av Tor N12
Er rimelig enkelt å montere motorvarmer på 9k, i allefall de uten turbo.
Det verste er å få ut frostpluggen. Selv så bruker jeg å borre et hull og sette inn en skrue som jeg bruker for å trekke ut frostpluggen med. Da er det bare å putte inn varme-ellementet og stramme festeskruen på denne, montere kontakten og fylle på frostveske igjen.
Lagt inn: 17 des 2007, 01:35
av PerH N1870
Høres jo veldig lovende ut
Kan du tipse meg om hvor frostpluggen sitter ??

Lagt inn: 17 des 2007, 01:46
av Tor N12
Det sitter 4 stk i fremkant på bloka, på turbomodellene så skal man montere motorvarmeren i den som sitter til høyre når du står foran bilen og ser mot motoren, går ut fra at det er den man benytter på sugerne også.
Lagt inn: 17 des 2007, 23:12
av Peter
Må bare være litt forskiktig når du borrer, kjenner en som ikke merka at han var gjennom frostpluggen og dermed borra rett igjennom sylinderen, og dermed måtte bytte hele blokka

Lagt inn: 17 des 2007, 23:23
av Tor N12
P3t3r skrev:Må bare være litt forskiktig når du borrer, kjenner en som ikke merka at han var gjennom frostpluggen og dermed borra rett igjennom sylinderen, og dermed måtte bytte hele blokka

Han må se litt snodig ut... for han må i allefall ha flere enn ti tommeltotter om det var på en Saabmotor i allefall

Lagt inn: 18 des 2007, 10:02
av PerH N1870
Takk for alle gode råd og innspill !
Skal prøve å være forsiktig når jeg legger an boret. Frostpluggen er jo ikke tykkere enn en mynt så det skal nok gå bra.
Har hørt at det finnes flere typer motorvarmere. En som dunkes inn sånn som en frostplugg. Så finnes vel også en type som har en slags leppe som tres på innsiden og så kan en trekke til med bolt fra utsiden
Hvilken type element anbefaler ekspertisen ?

Lagt inn: 18 des 2007, 16:45
av Tor N12
OM du kjøper Defa så er den varmeren en slik som du skriver med bolt, de er i allefall enklest å montere pluss at de kan demonteres enkelt om du noen gang skulle få bruk for det.
Re: Installere motorvarmer på 9000 2.3
Lagt inn: 05 nov 2008, 19:12
av Gandulf N1535
Låner denne tråden litt.
Har lyst på motorvarmer på min 86 9000 turbo, og økonomisk sett vil jeg helst få tak i en brukt. Det jeg lurer på da er om det er forskjell på varmerne, eller kan jeg bruke et fra en suger?
Re: Installere motorvarmer på 9000 2.3
Lagt inn: 06 nov 2008, 00:20
av Tor N12
Skal ikke garantere men jeg mener det er en som passer de gamle 2-litrene og en som passer på kortmotoren fra 94 samt 2.3 langmotor fra 90 og opp...
Men det er jo lett å sjekke selv da, surfer du deg en runde innom Defa, Calix eller noen som selger varmere f.eks speedparts så ser du jo om delenummrene er like

Re: Installere motorvarmer på 9000 2.3
Lagt inn: 06 nov 2008, 12:53
av Gandulf N1535
Du har nok rett Tor, en kjapp titt innom SP bekrefter dette. Hvorfor tenkte jeg ikke på det før?

Re: Installere motorvarmer på 9000 2.3
Lagt inn: 07 nov 2008, 07:11
av PerH N1870
Har hørt en gang at man ikke skal installere brukt. Det har lett for å bli lekkasje. noen meninger om det ???
Kan tenke meg det stemmer med den typen man dunker inn, men kan ikke helt skjønne hva som er problemet med de som blir skrudd fast ??

Re: Installere motorvarmer på 9000 2.3
Lagt inn: 07 nov 2008, 11:12
av Tor N12
PerH skrev:Har hørt en gang at man ikke skal installere brukt. Det har lett for å bli lekkasje. noen meninger om det ???
Kan tenke meg det stemmer med den typen man dunker inn, men kan ikke helt skjønne hva som er problemet med de som blir skrudd fast ??

Går bra å bruke de som er skrudd flere ganger i allefall om man spanderer på seg en ny o-ring
