Side 1 av 1
Drivaksler
Lagt inn: 03 apr 2004, 16:37
av Kongerud
Driver å skifter girkasse på min 85 900 T16. Derfor må jeg har ut motoren, men etter å ha løsnet alt så stopper det i en ting, nemlig drivakslene. Går det ann å dele de på midten eller må jeg ta med både de ytre og de indre drivleddene? Virker vanskelig å få de helt ut. Noen som kan hjelpe meg?
Lagt inn: 03 apr 2004, 17:40
av skilpaddaN287
Ta ut den ene drivakselen og legg den til side. Så skal det gå an å skyve motoren sideveis slik at den andre drivakselen smetter ut, og du kan løfte ut motoren.
Lagt inn: 03 apr 2004, 19:45
av alex_ander3@hotmail.com
du tar av hjulet på høyre side. tar av boltene under skiva. Så drar du ut drivakselen ut av den indre drivknuta. hvis det ikke er lett å løfte opp motoren nå, gjør du det samme på andre siden. lykke til!
Lagt inn: 03 apr 2004, 19:56
av Børre N17
alex_ander3@hotmail.com skrev:du tar av hjulet på høyre side. tar av boltene under skiva. Så drar du ut drivakselen ut av den indre drivknuta. hvis det ikke er lett å løfte opp motoren nå, gjør du det samme på andre siden. lykke til!
Og boltene under skiva er de to om holder nedre opphengskule på plass. Med de løse kan du "vippe opp" hele navet nedentil og akslingen går utover. Jeg finner det enklest å ta begge sider, er jo ikke mye skruing uansett..

Lagt inn: 03 apr 2004, 22:49
av hanankjos
det er absolutt lettest å bare løsne skruene til opphengskula på begge sider, man trenger jo ikke å dra de så voldsomt langt ut for at det skal løsne.. har akkurat gjort det samme selv. men hvordan får du i frahverandre den helsikes girstangoverføringa??
Lagt inn: 04 apr 2004, 00:13
av Lars_N289
Girstangoverføringa er festa med ein liten kile med mutter på. Denne går gjennom akslingen. Løys denne(kan vere vrien å få ut), og sett den i eit gir slik at akslingen dreg seg bakover. Då har du frigjort girstangoverføringa.
Lagt inn: 04 apr 2004, 07:47
av Gjest
Kilen i girstangoverføringa kan være et h....te å få av! Lettere å løsne klammeret som sitter der isteden. Legg inn 4 gear, løsne klammeret, gi gearspaken et bestemt slag fremover, mot 3 gir, så løsner den. NB man må være forsiktig når man løfter ut motoren da, så overføringa ikke tar borti noe, og når man setter allt på plass igjen, så må man som regel justere litt på gearoverføringa før allt passer.
Lagt inn: 04 apr 2004, 09:29
av Mortimer-N18
Løsne det klammeret som sitter der ja. Det er absolutt det enkleste. Overføringa sklir enkelt i fra hverandre.
Justering gjøres ved å sette girspaken i tredje gir å låse den der i det hullet foran girstanga. (5mm hull.) pluss å sette girkassa i tredje gir å låse den der med en splint. Så er det bare å skru sammen den klemma som du skrudde av, da skal allt være i skjønneste orden

Lagt inn: 04 apr 2004, 16:26
av Kongerud
Nå er motoren ute! Vi skudde ut boltene til bærekula så satte vi på hjula og slapp bilen ned. Da smatt de lett ut når vi løftet opp motoren. Men dette er kanskje ikke den lureste måten å gjøre det på når man skal beholde bilen senere? Dette var bare en bil som skulle vrakes. Takk for hjelpa a..
Lagt inn: 04 apr 2004, 18:35
av Mortimer-N18
Hvis du skal beholde bilen så slipper du den ikke ned på hjula med nedre bærekule løs... Da lar du bilen stå på bukker og heller drar ut drivakselen . Jeg personlig liker heller å ta av den øverste bærekula, for da detter hele navet ned av seg selv, i stedet for at du å løfte det opp..