Side 1 av 1

900 2,0 `94 SOM HOPPER OG STOPPER

Lagt inn: 31 des 2007, 00:14
av saabby
Skulle starte bilen og kjøre en kveld, kom to meter, og den stoppet, startet på nytt, og da ville den stoppe med en gang jeg touchet gasspedalen, klarte å ruse den opp og kom meg hjem i lave gir på høyt turtall med hopping hele veien. Dagen etter tok jeg ut tomgangsventilen/regulatoren og gjorde den ren, bilen startet perfekt og virket perfekt, etter en stund fikk jeg det samme problemet, i tillegg ville den nå nesten stoppe på tomgang, er rett og slett som en jojo, langt nede og høyt oppe på turtallet.En stund kunne den gå helt perfekt på tomgang, men stoppet med en gang jeg prøvde å gi gass. Har sjekket plugger, fordeler, tomgangregulering og andre aktuelle kontakter for feil. Bensinpumpa går normalt høres det ut som.
Lurer på om dette kan være feil av elektronisk art, eller om det kan være mangel på drivstoff/vann/kondens i bensinen, eller tett bensinfilter.

Noen som har vært borti noe liknende som kan gi meg noen pekepinner?

Lagt inn: 31 des 2007, 01:44
av KongerudN344
Aner dessverre ikke hva som er problemet, men min bil er akkurat lik. Den hopper og spretter på lavt turtall. Til tider må jeg nesten slure på klutsjen for å holde den i gang på parkeringsplasser. Bånn gass og halv klutsj :? Har prøvd å feilsøke sjøl uten at jeg har funnet noen god løsning. Gjorde også ren tomgangsmotoren, men det uten særlig resultat.

Fikk et tips om at man burde bruke noe med smørende effekt i tomgangsmotoren. Har ikke fått testa enda, men er verdt et forsøk.

Lagt inn: 31 des 2007, 02:39
av ottorasmussen N242
Det kan være lambdasondene deres som er røket.
Et annet symptom på gåen lambda er at bilen bruker mye bensin.
Lambdaen står skrudd inn i eksosrøret et sted foran katalysatoren.

Lagt inn: 31 des 2007, 03:10
av saabby
Jeg har skiftet lambdasonde for noen måneder siden, riktignok en fra biltema,men likevel. men uansett burde vel motoren ikke stoppe og oppføre seg slik, om det bare var lambdasonden som var røket. I kveld vil den nesten ikke starte, går i opptil 15 sek på tomgang og så er det slutt

Lagt inn: 31 des 2007, 03:11
av Tor N12
Bensinpumpe?

Er det en turbomodell? I såfall så kan du sikkert bare kaste den Biltemalambdaen, vet flere som har prøvd den uten hell.

Lagt inn: 31 des 2007, 14:15
av Ingvar N629
Tor N12 skrev:Bensinpumpe?
Eller bensinfilter?

Lagt inn: 31 des 2007, 14:18
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:
Tor N12 skrev:Bensinpumpe?
Eller bensinfilter?
Eller bensintrykksregulator?

Lagt inn: 01 jan 2008, 21:56
av saabby
Skal bytte bensinfilter og se om dette kan være årsaken, prøvde selvdiagnosemetoden etter oppskrift fra haynes bok i dag, jeg telte først 6 blink, og deretter 1, altså lambdasonden. men stemmer denne metoden? Vil det ved avlesning av feilkoder hos saab også komme fram til at det er lambdasonden som er gåen. Check engine lampen lyser/blinker hele veien når jeg er så heldig å få bilen til å gå. Prøvde forresten å koble ut tomgangsventilen, od da går den perfekt på tomgang,(har byttet tomgangsventil, og den er ikke gåen,) men samme problem ved kjøring på annet enn tomgangsturtall.

Lagt inn: 01 jan 2008, 22:48
av Ingvar N629
saabby skrev:Check engine lampen lyser/blinker hele veien når jeg er så heldig å få bilen til å gå.
Det kunne du jo ha skrevet med en gang... er jo rimelig sannsynlig at det har en sammenheng. Bytt lambda du, ny må du jo ha uansett, ellers går den neppe gjennom EU-kontroll.

Lagt inn: 09 jan 2008, 00:43
av saabby
takker for alle tips og råd! Nå har jeg byttet både bensinfilter og lambdasensor (original fra bosch),. da jeg skulle starte bilen etterpå, startet den egentlig ganske lett med tanke på at filteret skulle fylles, men det var en tomgang som liknet på en gammel mann som ruser motoren veldig, kjørte litt forsiktig rundt, og stoppet. Da sank turtallet ned på "nesten kvelning" nivå, og stod og putret opp og ned, med en veldig sky av eksos rundt og inni hele bilen. Kom da på å kople ut tomgangsregulatoren, og bilen normaliserte seg ganske kjapt, da gikk det an å kjøre normalt uten at den "kuttet" ved gitte turtall, men fremdeles vil den stoppe når du trør inn clutch og bremser ned. Tok selvdiagnosetesten, og nå fikk jeg kode 21, altså luftmengdemåler. Da er spørsmålet: Jeg skjønner jo at dette vil bli galt for ecu en om lmm er defekt, men er det noen som kan forklare hvordan dette i praksis påvirker tomgangsregulatoren til å gå som en jojo?
Og til slutt, er lmm noe det kan lønne seg å kjøpe hos knoksen, eller er det som med lambda, at det er uaktuelt å kjøpe brukt?

Lagt inn: 09 jan 2008, 01:39
av ottorasmussen N242
Kjøp brukt.

Lagt inn: 09 jan 2008, 21:18
av saabby
Har tatt ut og rengjort lmm med elektronikkrens, bilen startet ganske godt, litt lugging i tomgangen, men etter en stund gikk den ganske godt. kjørte en hel del, men etter å ha kjørt i oppoverbakke, "kuttet" den som tidligere. Den gikk veldig fint på tomgang, etter en stund slukket lyset check engine, bilen endret litt tomgang, check engine blinket litt, og motoren stoppet. Tok så selvdiagnosen en gang til, og nå kom kode 41, altså temperaturgiver for kjøleveske. Kan dette også ha en sammenheng med oppførselen til bilen?

Lurer på om kondens eller vann i bensinen kan ha en rolle oppi dette, har nå 1/4 tank igjen, og jeg tror det kan være lurt å kjøre bilen helt tom før neste fylling?

Håper noen har flere tips, eller har opplevd noe lignende.
TAkker for alle svar

Lagt inn: 21 jan 2008, 21:45
av saabby
Nå er bilen i orden, det var luftmassemåleren som hadde tatt kvelden. Takker for alle svar og hjelp jeg fikk!!