Side 1 av 1

Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 08 jan 2008, 02:11
av Larisss
Lurer på om når man burde kjøpe seg en "større" Bensintrykksregulator når man trimmer?
- Trenger jeg det når jeg har Steg 3?
- Hva er det egentlig den gjør?
- Får man noe mere effekt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har blitt spurt om jeg trenger det, (noen som har liggende) - Jeg vet ikke om det er noe jeg trenger, så tenkte jeg skulle spørre dere først.

Lagt inn: 08 jan 2008, 03:00
av Johan N828
Ikke på din bil. Den du har klarer seg fint..

Lagt inn: 08 jan 2008, 09:33
av Morti
Om du trenger det eller ikke vet ikke jeg, men det en btr gjør er å holde kontroll på bensintrykket.

Mener at den justerer "åpningen" for hvor mye av bensina som skal gå i retur tilbake til tanken. Jo mindre "åpning", jo høyere bensintrykk blir det

Std btr på og900 er en "1:1" regulator som gir litt over 2 bar grunntrykk. La oss si ca 2.3 bar.. Hvis du lader 1 bar, så har du da 3.3 bars bensintrykk, i og med at btrèn får overtrykk via en vakumslange på innsuget.

Man får også btrèr som er f.eks "1:5: da vil du ha 3.8 bar bensintrykk ved 1 bar turbotrykk. Dette er kjekt hvis man f.eks kjører med litt for små dyser

Jo høyere bensintrykk man kjører, jo mere bensin spruter dysene inn i motoren.

En justerbar btr er alltid kjekt å ha! Men husk at det ikke er sikkert at den orginale bensinpumpa er så veldig glad i høyt bensintrykk

Lagt inn: 09 jan 2008, 17:11
av Larisss
Ok..takker for svarene;)

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 09 jul 2008, 21:56
av Larisss
Tenkte jeg skulle kjøpe meg en bensintrykksregulator bare for å ha det liksom..
Hvordan vil denne funke på min bil: http://kimmit-sport.com/e-shop/product_ ... cts_id=179" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jeg har også lyst til å handle meg inn større dyser, men hvordan vil jeg kjenne det effektmessig? er det kanskje ikke noen vitsig når jeg har så "lite" trim på bilen?

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 09 jul 2008, 22:09
av Morten N88
Så lenge du ikke har programvare som matcher dyser/btr har det ingen hensikt å forandre på det. Det eneste som skjer er at motoren får for mye bensin.

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 10 jul 2008, 00:11
av Timon
Hvis du går inn på maptun.com så ser du at de ikke setter på større dyser før steg 4, og bensintrykkregulatoren bytter de på steg 7. Så du trenger nok ikke bytte den (ennå). ;)

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 12 jul 2008, 19:23
av Talker
Jeg lurer på noe av det samme. Fordi bilen på en måte "kutter" noen ganger når jeg gir skikkelig på. Har fått høre både av han som jeg kjøpte bilen av og en til, at dette var at den ikke fikk nok bensin. Kan dette stemme??

Mitt oppsett:
custom programmert ecu 1.5bar ladetrykk. (wastegate justert ned til 1.4 pga enda mer kutting)
TD04HL-15t turbo.
Open air filter nede mot framfanger med grovere rør.
Ny, muligens større bensinpumpe.
JT 3" eksos, uten kat.

Dette skulle vist yte 280hk når det ikke er så "varmt i været" :p
Hva tror dere om dette? Trenger jeg større dyser/3.5bars btr?

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 12 jul 2008, 19:44
av Morten N88
Nå lukter det jo trimming av dette men..

Bytt bensinfilter først. Får ikke bilen nok bensin er det ikke dyser/BTR det er noe galt med, med mindre programmet er basert på annet hardware. Å justere ned på wastegatestaget er ikke rett måte å gjøre det på. Er programmet som styrer makstrykk.

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 12 jul 2008, 20:53
av Talker
Hvordan kan jeg få justert programmet da? Noe jeg kan kjøpe så jeg kan stille det fra pc?
Hvor mye kan en trimme før en trenger å tenke på dyser/btr?

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 12 jul 2008, 23:27
av Ingvar N629
Som jeg skrev til deg tidligere, da det var snakk om nedjustert ladetrykk osv, så lukter det jallatrim... Du kan ikke forandre HW uten å ha SW som er laget for det. Skaff deg ordentlig programvare og hold deg til den HW som programmet er laget for, det har motoren din mye bedre av :wink:

Om du har de røde dysene som originalt sitter på din motor, så skal de holde for rundt 290 hk med 3 bars bensintrykksregulator (som er std).

Som Morten skriver, så er det heller ikke rett å justere ned trykket ved å skru på wg-stanga, systemet fungerer rett og slett ikke sånn. Wastegaten skal være justert til å åpne på 0,4 +/- 0,03 bar, om ikke programvaren er laget for noe annet.

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 13 jul 2008, 01:17
av Talker
Så det er vanskelig å få laget en SW for den HW jeg har nå da f.eks?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?

Re: Bensintrykksregulator: Hva er det og hva gjør den?

Lagt inn: 13 jul 2008, 15:02
av Edward N812
Talker skrev:Så det er vanskelig å få laget en SW for den HW jeg har nå da f.eks?
Siden det hørest ut som at dyser osv skal holde for meg, hva er det som kutter da? Er det virkelig bensinkutt pga ladetrykk da? Kan jeg på noen måte skaffe meg utstyr for å lese av SW, evt programmere noe selv?
ja, det finnes, men det krever en del trening, og en del penger om du ikke vil bruke en liten evighet på å samle deler til å bygge utstyret selv.