Side 1 av 2
Valgets kval; Skifte eller klippe balanseakselkjede?
Lagt inn: 09 jan 2008, 01:22
av audun-eg N228
Signaturbil:
Er fryktelig i tvil om jeg skal koste på å skifte balanseakselkjedet med det samme jeg skal skifte kamkjede. Vet at mange har fjernet bal.aks.kjedet uten at det har ført til problemer, men har også hørt det motsatte. Hva anbefaler dere?
Lagt inn: 09 jan 2008, 01:40
av ottorasmussen N242
Klipp, klipp.

Lagt inn: 09 jan 2008, 01:57
av Pasient N657
Hva kan skje om man klipper det?
Lagt inn: 09 jan 2008, 12:07
av Pål N526
mindre motstand i motor, mere vibrasjoner(minimalt)
Lagt inn: 09 jan 2008, 14:33
av Ingvar N629
Jeg fjernet det på en 9000 rett før jul, merket ikke stort til det. Virker som om de fleste som har negative erfaringer med å fjerne det har 9-5, men jeg skal være forsiktig med å trekke noen konklusjoner av det.
Lagt inn: 09 jan 2008, 18:53
av audun-eg N228
Har nemlig hørt at den gamle 2.3 motoren (B234) har større sannsynlighet for vibrasjoner enn de andre?
Lagt inn: 09 jan 2008, 19:26
av Saabfan
Var min det Ingvar

Ikke særlig forskjell nei. Litt annen lyd kanskje, men ingen forskjell i drag, pedalfølsomhet eller vibrasjon (som man kan merke i hvert fall).
Det er jo en ting mindre som kan gå til H****** da..
Kan legge til at det er en 2.0 suger. Mulig det er annerledes på en 2,3T
Lagt inn: 09 jan 2008, 19:45
av audun-eg N228
Tenker bare at det må jo være en grunn til at balanseakslene er der...
Lagt inn: 09 jan 2008, 19:48
av Saabfan
Tenkte akkurat det samme. Men ble overtalt av Tor og Ingvar.. Fungerer i hvert fall knirkefritt på min.
Lagt inn: 09 jan 2008, 19:50
av audun-eg N228
Saabfan skrev:Tenkte akkurat det samme. Men ble overtalt av Tor og Ingvar.. Fungerer i hvert fall knirkefritt på min.
2L eller 2.3?
Lagt inn: 09 jan 2008, 19:55
av Saabfan
Som nevnt over, 2.0 suger uten turbo..
Lagt inn: 09 jan 2008, 19:59
av audun-eg N228
Saabfan skrev:Som nevnt over, 2.0 suger uten turbo..
Selvfølgelig...

Lagt inn: 09 jan 2008, 23:35
av Tor N12
Jeg har i allefall kjørt i flere år uten balansekjede på gammelbilen min uten å ha vært noe som helst plaget med vibrasjoner og den motoren hadde jeg kjørt en gos stund på forhånd også så jeg burde ha merket det! Det jeg derimot merket godt var at den ble "rappere", vil nesten samenligne det med moderat letting av svinghjul.
Har også gjort dette på kortmotoren med like bra resultat pluss at alle jeg har anbefalt det til er fornøyd...
Balansekjede
Lagt inn: 09 jan 2008, 23:45
av Bent N208
Skal du følge boka og anbefalinger ifra SAAB sentralt, skal balansekjedet være på plass.
Det har i lang tid vært kjent at fjerning av balansekjedet på SAAB sine modeller er fordelaktig
På min 03 95 2,3t er kjedet også tatt bort, dette har ikke gitt merkbart mer vibrasjon
Så er det bare opp til deg da
Mvh
Bænt
Lagt inn: 10 jan 2008, 00:07
av SaaBent N442
Klipp-klipp
Har klippt på min (2,3T). Merket ingen forskjell på vibrasjoner før, men etter montering av powerfleks motorfester, så kjennes litt vibrering, men ikke mye.
Synes også at den kommer mye kjappere opp i turtall.
Må også legge til at motoren har gått snart 100 000km. etter kapping av kjedet.