Skal se på en 900 - Hva å se etter?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Skal se på en 900 - Hva å se etter?

Legg inn av Trazor » 12 jan 2008, 14:28

Jeg skal se på en 900 Turbo T8 1988 modell i dag, og i den sammenheng lurer jeg på om det finnes spesielle ting man bør sjekke mtp rust/slitasje o.l som kan bli store utgiftsposter i fremtiden?

Svar mottas med takk :)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 jan 2008, 14:49

Gearkasse har lett for å gå. Hør etter ulyder/skraping samt at synkroniseringer bør være ok. Ellers er det rust i nedre bærebrufester foran som er litt kritisk i tillegg til nerkanten på dørene. Og kjenn etter om den går ordentlig og ikke ryker blått.

Lykke til :)
Sist redigert av Morten-N146 den 12 jan 2008, 16:01, redigert 1 gang totalt.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Legg inn av Trazor » 12 jan 2008, 15:20

Morten-N146 skrev:Gearkasse har lett for å gå. Hør etter ulyder/skraping samt at synnkroniseringer bør være ok. Ellers er det rust i nedre bærebrufester foran som er litt kritisk i tillegg til nerkanten på dørene. Og kjenn etter om den går ordentlig og ikke ryker blått.

Lykke til :)
Takker så meget, bare en ting; hvor\hva er bærebruen? :) Er ikke så veldig bilkyndig :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 12 jan 2008, 15:33

Trazor skrev:Takker så meget, bare en ting; hvor\hva er bærebruen? :) Er ikke så veldig bilkyndig :)
Kort forklart: Se inni hjulbuene foran, spesielt høyre side. Ser du rust i området hvor drivakslingen kommer gjennom hjulbuen?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 jan 2008, 17:17

Trazor skrev:
Morten-N146 skrev:Er ikke så veldig bilkyndig :)
Da ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en T8. Det mekaniske insprutsystemet på disse bilene kan lage problemer, og hvis en må sette bilen inn på verksted for dette vil det bli veldig dyrt.

Men ellers så er det rust og generell stand på bilen som er kritisk....

bærebruene er det som "fester" hjulet til karroseriet. Legg deg ned med full sving og se inn på forsiden av forhjulet. Her vil du se at det går en "triangel" fra hjulet til karosseriet til bilen. I dette området burde det ikke finnes rusthull osv....

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Legg inn av Trazor » 12 jan 2008, 18:00

Har prøvekjørt nå, veldig fin bil, men 2 punkter jeg er skeptisk til:

1.Clutchen tar litt langt ute, men dette ble visst løst med ny sylinder, som ikke var noe problem å skaffe eller dyrt.
2. Synkronringene på 2 gir var litt ute, så man måtte vente et sek før man giret, hvis ikke fikk man en ulyd.

punkt 1 er egentlig ikke noe problem for meg, men punkt 2 er det som "skremmer" meg mest. Er dette noe man kan ordne selv, eller må man bare leve med det? (Vel, kan kjøpe ny kasse, men det blir vel dyrt...?)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 jan 2008, 19:01

clutchen skal være sånn! det er en hydrøylisk clutch og er da selvstrammende! ellers ang girkassa så er syncringen gåen. da må du bytte girkasse hvis du vil ha vekk det problemet, og da må du ut med motoren. Jeg vil ikke anbefale deg som ikke er så blikyndig til å kjøpe en slik bil. kan oppstå en del problemer med gammal bil og det er dyrt å reparere på verksted! Pleier også å være plaget med rust på bilen! da snakker jeg i dører bærebru og hjulbuer. som jeg kan komme på!

Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.

Mvh. Pål :wink:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 12 jan 2008, 19:03

Datapaal N526 skrev:clutchen skal være sånn! det er en hydrøylisk clutch og er da selvstrammende! ellers ang girkassa så er syncringen gåen. da må du bytte girkasse hvis du vil ha vekk det problemet, og da må du ut med motoren. Jeg vil ikke anbefale deg som ikke er så blikyndig til å kjøpe en slik bil. kan oppstå en del problemer med gammal bil og det er dyrt å reparere på verksted! Pleier også å være plaget med rust på bilen! da snakker jeg i dører bærebru og hjulbuer. som jeg kan komme på!

Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.

Mvh. Pål :wink:
Stiller meg bak Pål her og sier meg helt enig :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Legg inn av Trazor » 12 jan 2008, 19:55

Argh, tenkte meg det... Søren heller, så nært men akk så fjernt :(

SAAB Turbo er jo drømmenbilen :)

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 12 jan 2008, 20:53

Kan vel ikke si meg uenig med de andre her jeg heller, men samtidig så er vel saab turbo av de mer ideelle bilene å kjøpe hvis man har planer om å bli bilkyndig.. Også har man jo masse ekspertise her inne som man kan støtte seg på.
Kristian

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 12 jan 2008, 21:12

Kunne heller ingenting om å skru før jeg kjøpte meg SAAB :P

Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste :wink:

Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.

Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass 8)
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 jan 2008, 01:11

KongerudN344 skrev:Kunne heller ingenting om å skru før jeg kjøpte meg SAAB :P

Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste :wink:

Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.

Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass 8)

Dette stemmer godt... hvis du skal ha den bilen som en bil nr2 og har lyst og tid til å lære/reparere så er det en grei bil... Og støtten du vil få her på forumet kan være grunn nok til å kjøpe bilen :twisted: (er feks ikke ofte de fleste på ett merkeforum fraråder deg å kjøpe en bil med "rette" merket...)

En sånn bil vil det altids komme feil på, og hvis en skal koste på reperasjoner på verksted vil man heller kunne kjøpe en masse nyere saab-turbo 8)

Hvis du kommer fra sørlandet så har du jo en dedikert saab-skrot i arendal + sabbus sin private samling :lol:

Uansett: lykke til, kjøper du bilen og har tatt høyde for dens svakheter vil du nok bli fornøyd!

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 13 jan 2008, 17:19

Mange sier det er lite rust på de som er fra 91 til 93, disse er det også mindre problemer med ellers. T8 har mekanisk injection og skaper mye trøbbel i seg selv, noe jeg selv har fått erfart. T16 er nok heller å anbefale hvis man skal ha turbo og SAAB, der har man elektronisk injection og man sparer mye trøbbel og ikke minst banning. Ellers så har man jo uten turbo også, de fungerer brukbart og de er kanskje ikke like hardt kjørt og i bedre stand med tanke på drivverk og girkasse, men kjøregleden kommer jo litt ekstra med turbo. :D
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 13 jan 2008, 17:42

Greit at er er 88 mod ad. Vannkjølt turbo;)

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Legg inn av Trazor » 13 jan 2008, 22:24

Desverre har det seg slik at jeg ikke har økonimi til å kjøpe inn en bil kun til å skru på, den må brukes :(

Men, EN dag, da skal det bli SAAB Turbo :)

Takk for all hjelp, den kom veldig godt med!

Svar