Side 1 av 3
Skal se på en 900 - Hva å se etter?
Lagt inn: 12 jan 2008, 14:28
av Trazor
Jeg skal se på en 900 Turbo T8 1988 modell i dag, og i den sammenheng lurer jeg på om det finnes spesielle ting man bør sjekke mtp rust/slitasje o.l som kan bli store utgiftsposter i fremtiden?
Svar mottas med takk

Lagt inn: 12 jan 2008, 14:49
av Morten-N146
Gearkasse har lett for å gå. Hør etter ulyder/skraping samt at synkroniseringer bør være ok. Ellers er det rust i nedre bærebrufester foran som er litt kritisk i tillegg til nerkanten på dørene. Og kjenn etter om den går ordentlig og ikke ryker blått.
Lykke til

Lagt inn: 12 jan 2008, 15:20
av Trazor
Morten-N146 skrev:Gearkasse har lett for å gå. Hør etter ulyder/skraping samt at synnkroniseringer bør være ok. Ellers er det rust i nedre bærebrufester foran som er litt kritisk i tillegg til nerkanten på dørene. Og kjenn etter om den går ordentlig og ikke ryker blått.
Lykke til

Takker så meget, bare en ting; hvor\hva er bærebruen?

Er ikke så veldig bilkyndig

Lagt inn: 12 jan 2008, 15:33
av Eirik N396
Trazor skrev:Takker så meget, bare en ting; hvor\hva er bærebruen?

Er ikke så veldig bilkyndig

Kort forklart: Se inni hjulbuene foran, spesielt høyre side. Ser du rust i området hvor drivakslingen kommer gjennom hjulbuen?
Lagt inn: 12 jan 2008, 17:17
av Surbotaab N369
Trazor skrev:Morten-N146 skrev:Er ikke så veldig bilkyndig

Da ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en T8. Det mekaniske insprutsystemet på disse bilene kan lage problemer, og hvis en må sette bilen inn på verksted for dette vil det bli veldig dyrt.
Men ellers så er det rust og generell stand på bilen som er kritisk....
bærebruene er det som "fester" hjulet til karroseriet. Legg deg ned med full sving og se inn på forsiden av forhjulet. Her vil du se at det går en "triangel" fra hjulet til karosseriet til bilen. I dette området burde det ikke finnes rusthull osv....
Lagt inn: 12 jan 2008, 18:00
av Trazor
Har prøvekjørt nå, veldig fin bil, men 2 punkter jeg er skeptisk til:
1.Clutchen tar litt langt ute, men dette ble visst løst med ny sylinder, som ikke var noe problem å skaffe eller dyrt.
2. Synkronringene på 2 gir var litt ute, så man måtte vente et sek før man giret, hvis ikke fikk man en ulyd.
punkt 1 er egentlig ikke noe problem for meg, men punkt 2 er det som "skremmer" meg mest. Er dette noe man kan ordne selv, eller må man bare leve med det? (Vel, kan kjøpe ny kasse, men det blir vel dyrt...?)
Lagt inn: 12 jan 2008, 19:01
av Pål N526
clutchen skal være sånn! det er en hydrøylisk clutch og er da selvstrammende! ellers ang girkassa så er syncringen gåen. da må du bytte girkasse hvis du vil ha vekk det problemet, og da må du ut med motoren. Jeg vil ikke anbefale deg som ikke er så blikyndig til å kjøpe en slik bil. kan oppstå en del problemer med gammal bil og det er dyrt å reparere på verksted! Pleier også å være plaget med rust på bilen! da snakker jeg i dører bærebru og hjulbuer. som jeg kan komme på!
Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.
Mvh. Pål

Lagt inn: 12 jan 2008, 19:03
av Paradigm N558
Datapaal N526 skrev:clutchen skal være sånn! det er en hydrøylisk clutch og er da selvstrammende! ellers ang girkassa så er syncringen gåen. da må du bytte girkasse hvis du vil ha vekk det problemet, og da må du ut med motoren. Jeg vil ikke anbefale deg som ikke er så blikyndig til å kjøpe en slik bil. kan oppstå en del problemer med gammal bil og det er dyrt å reparere på verksted! Pleier også å være plaget med rust på bilen! da snakker jeg i dører bærebru og hjulbuer. som jeg kan komme på!
Anbefaler at du kjøper deg en nyere type bil, da de er forhåpentlig mindre pes med.
Mvh. Pål

Stiller meg bak Pål her og sier meg helt enig

Lagt inn: 12 jan 2008, 19:55
av Trazor
Argh, tenkte meg det... Søren heller, så nært men akk så fjernt
SAAB Turbo er jo drømmenbilen

Lagt inn: 12 jan 2008, 20:53
av kristianur N1169
Kan vel ikke si meg uenig med de andre her jeg heller, men samtidig så er vel saab turbo av de mer ideelle bilene å kjøpe hvis man har planer om å bli bilkyndig.. Også har man jo masse ekspertise her inne som man kan støtte seg på.
Lagt inn: 12 jan 2008, 21:12
av KongerudN344
Kunne heller ingenting om å skru før jeg kjøpte meg SAAB
Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste
Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.
Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass

Lagt inn: 13 jan 2008, 01:11
av Surbotaab N369
KongerudN344 skrev:Kunne heller ingenting om å skru før jeg kjøpte meg SAAB
Biltemaverktøy, en kald gårdsplass, forumet, venner og godt mot har hjulpet meg igjennom det aller meste
Men kan vel ikke si jeg hadde kjøpt gammal turbo SAAB om igjen dersom jeg kunne valgt min første bil en gang til.
Men på en annen side, det var VELDIG moro å ha en sånn bil og høre reaksjonene til alle baksetepassasjerene når jeg ga litt gass

Dette stemmer godt... hvis du skal ha den bilen som en bil nr2 og har lyst og tid til å lære/reparere så er det en grei bil... Og støtten du vil få her på forumet kan være grunn nok til å kjøpe bilen

(er feks ikke ofte de fleste på ett merkeforum fraråder deg å kjøpe en bil med "rette" merket...)
En sånn bil vil det altids komme feil på, og hvis en skal koste på reperasjoner på verksted vil man heller kunne kjøpe en masse nyere saab-turbo
Hvis du kommer fra sørlandet så har du jo en dedikert saab-skrot i arendal + sabbus sin private samling
Uansett: lykke til, kjøper du bilen og har tatt høyde for dens svakheter vil du nok bli fornøyd!
Lagt inn: 13 jan 2008, 17:19
av na_X
Mange sier det er lite rust på de som er fra 91 til 93, disse er det også mindre problemer med ellers. T8 har mekanisk injection og skaper mye trøbbel i seg selv, noe jeg selv har fått erfart. T16 er nok heller å anbefale hvis man skal ha turbo og SAAB, der har man elektronisk injection og man sparer mye trøbbel og ikke minst banning. Ellers så har man jo uten turbo også, de fungerer brukbart og de er kanskje ikke like hardt kjørt og i bedre stand med tanke på drivverk og girkasse, men kjøregleden kommer jo litt ekstra med turbo.

Lagt inn: 13 jan 2008, 17:42
av Johan N828
Greit at er er 88 mod ad. Vannkjølt turbo;)
Lagt inn: 13 jan 2008, 22:24
av Trazor
Desverre har det seg slik at jeg ikke har økonimi til å kjøpe inn en bil kun til å skru på, den må brukes
Men, EN dag, da skal det bli SAAB Turbo
Takk for all hjelp, den kom veldig godt med!