Side 1 av 1
'89 9000 2,3 turbo. Bruker mye bensin!
Lagt inn: 15 jan 2008, 11:48
av Loezor
Hei
Jeg har en Saab 9000 2,3i 16v turbo. Synes den bruker veldig mye bensin på blandet kjøring. Kjørekomputeren sier at den bruker mellom 2 og 3 liter på mila på litt hard kjøring. Er dette normalt? Eksosanlegget har tatt kvelden og begge pottene må skiftes. Kan dette ha noe å si?
Takker for alle svar.
Mvh. Odd

Lagt inn: 15 jan 2008, 12:37
av rolfi
nå er vel ikke målerne noe og stole på, men kan gi en pekepinn.. mellom 2 og 3liter på mila er i overkant drøyt syns jeg, når jeg kjører hart over tid med min ligger den på rundt 1.2-1.3 på måleren, reelt er jeg sikker på det er en del mer enn det.
når det kommer til "ukomplett" eksos påvirker det litt.
Lagt inn: 15 jan 2008, 21:40
av Tor N12
Er nok helt klart noe alvorlig feil med den ja....
Men den bilen finnes jo heller ikke så da spørs det jo hvordan den er ombyggd.
Hva slags innsprøyting sitter på den, årsmodell på motoren?
Lagt inn: 15 jan 2008, 23:54
av Loezor
Tor N12 skrev:Er nok helt klart noe alvorlig feil med den ja....
Men den bilen finnes jo heller ikke så da spørs det jo hvordan den er ombyggd.
Hva slags innsprøyting sitter på den, årsmodell på motoren?
Karroseriet er '89 modell og motoren er vell 90-91 modell regner jeg med. Direkte innsprøyting.
Alt skal ha blitt flyttet over og alt ser helt orginalt ut.
Bilen fjusker/jager også litt når den er blitt varm. Hva kan det komme av?
Lagt inn: 15 jan 2008, 23:55
av Loezor
Ravenous skrev:nå er vel ikke målerne noe og stole på, men kan gi en pekepinn.. mellom 2 og 3liter på mila er i overkant drøyt syns jeg, når jeg kjører hart over tid med min ligger den på rundt 1.2-1.3 på måleren, reelt er jeg sikker på det er en del mer enn det.
når det kommer til "ukomplett" eksos påvirker det litt.
Ok. Takk. Har bestillt ny eksos fra veng, så vi får se om det hjelper

Lagt inn: 16 jan 2008, 12:27
av Edward N812
og ikke glem at enkle ting som luftfilter, tennplugger (veldig viktig å ha riktig NGK plugger) og olj + oljefilter kan hjelpe masse! om bilen bruker oppimot 3 liter på mila er det jo som Tor sier noe alvorlig galt, men kjørecomputeren er ikke til for å stole 100% på.
Lagt inn: 16 jan 2008, 15:27
av Loezor
Edward N812 skrev:og ikke glem at enkle ting som luftfilter, tennplugger (veldig viktig å ha riktig NGK plugger) og olj + oljefilter kan hjelpe masse! om bilen bruker oppimot 3 liter på mila er det jo som Tor sier noe alvorlig galt, men kjørecomputeren er ikke til for å stole 100% på.
Har nettop skiftet tennplugger, olje og filter. Har ikke sjekket luftfiltret da..
Lagt inn: 17 jan 2008, 02:50
av Sondreot
Dersom du tenker på den lille måleren midt i speedometeret med små prikker som kommer og går når du forandrer gasspådrag, så er det helt normalt at den ligger opp imot 3 liter ved hard kjøring.. Den viser jo forbruk i nuet, ikke gjennomsnittlig.. Dersom du kjørte med full gass en hel mil, så ville vel forbruket blitt minst tre liter??
Lagt inn: 17 jan 2008, 03:02
av EdHunter N815
Som sondreot her sier, målersøylen i instrumentpanelet er en nåverdi. Gjennomsnittet er det du får opp som tall i kjørecomputeren, så det er dette som er det faktiske forbruket over tid.
Uansett kan ikke noe av dette settes i sammenheng med virkeligheten, dette er en estimert forbruksmåling som ofte er langt fra nøyaktig. Ta en god gammeldags forbruksmåling du;
-Fyll opp tanken
-Nullstill triptelleren
-Kjør til det nærmer seg tom tank
-Fyll full tank igjen, og noter antall liter
-Les av tripteller, og regn ut ( liter / mil = liter pr mil)
Hvis du nå ender på et tall over 1,5 liter pr mil kan du begynne å lete etter feil.

Lagt inn: 18 jan 2008, 17:56
av Eirik
Er det ikke også en mulighet at termostaten er ødelagt? Har selv slitt med forbruk på ~2,2l/mil på min bil. Der mistenker jeg at termostaten må byttes, da jeg la merke til at temp.måler aldri forlot det blåe feltet under kjøring.