Side 1 av 1

Montering av turbo på 2,1 liters motor

Lagt inn: 20 jan 2008, 00:29
av elling
Har to stk saab 900, den ene er en 900 16v turbo (1985 mod). Den andre er en 1993 mod med 2,1 liter sugemotor. Sistnevnte har jeg vurdert muligheten for å montere turbo på. Jo, det høres kanskje litt sært ut, men kongstanken var å oppnå en motor med et greit seigdrag som 2,1 literingen allerede innehar + økt effekt som ved lavtrykksturbo.
I den sammenhengen lurer jeg på hva kompresjonsforholdet var i Saab 900S, 1990 - 1993, med ca 145 hk? Var det 10,1 : 1 eller 9,0 : 1 som i øvrige motorer?

Knut N210

Lagt inn: 20 jan 2008, 00:46
av Morten N88
Tror temaet har vært oppe tidligere, mener svaret var at det ble frarådet å turbokonvertere disse, ble på kanten med kjøling, for tynne sylindervegger eller noe sånnt.. 2,1 literen er vel ei oppborra 2.0blokk.
2,1innsuget ditt derimot, fint å bruke på turbomotoren :D

Lagt inn: 20 jan 2008, 02:27
av Surbotaab N369
Hei.

Bytt over topp og innsug fra 2,1L.... Denne har bedre flow en std 2.0 8)

Om du da vil kjøre den på grunnladetrykk eller fulltrykk er opp til deg, uansett er det ikke stort jobb som skiller mellom å konvertere en 2,1 suger eller bytte til T16 motoren...

Regner også med at det er EZK tenning og Lucas sprut på 2,1L, dette kan en med fordel også bytte til det som er på T16.... (ikke at det er så vanvittig bra med LH.2,2 heller men...)

Lagt inn: 20 jan 2008, 22:50
av Peter
Morten N88 skrev:Tror temaet har vært oppe tidligere, mener svaret var at det ble frarådet å turbokonvertere disse, ble på kanten med kjøling, for tynne sylindervegger eller noe sånnt.. 2,1 literen er vel ei oppborra 2.0blokk.
2,1innsuget ditt derimot, fint å bruke på turbomotoren :D
Det er ikke oppborra 2,0 er en egen blokk, og det er derfor det er dårligere kjøling, fordi sylinder veggene er like tykke som 2,0, og dermed er kjølekanalene mindre ;)

Lagt inn: 20 jan 2008, 23:18
av elling
Grei informasjon alt som har kommet.
Men fortsatt savner jeg svar vedrørende kompresjon på motoren i 900 s á 145 hk i tidsrommet 1990 - 1993.
Grunnen til at jeg er interessert i dette er selvfølgelig for å sammenlikne med mitt eventuelle prosjekt. Slik jeg har forstått det er det ikke "mekanisk farlig" å montere turbo på en motor så lenge man ikke ladder for mye og nøyer seg med f.eks 0,4 bar.
Derfor er jeg interessert i informasjon om den 900S motoren. Hadde den et kompresjonsforhold som for en sugemotor? Da vil jo Saab allerede ha gjort det jeg nevner med 900S'n. Er klar over at der er andre problemstillinger forbundet med motorstyring mv, men det får komme i andre rekke.
Slik at: er det noen der ute som har mer informasjon vedrørende motoren i Saab 900S, mod 1990-1993?

Knut N210

Lagt inn: 20 jan 2008, 23:39
av Morten N88
P3t3r skrev:Det er ikke oppborra 2,0 er en egen blokk, og det er derfor det er dårligere kjøling, fordi sylinder veggene er like tykke som 2,0, og dermed er kjølekanalene mindre ;)
Da vet jeg det :)

Lagt inn: 21 jan 2008, 00:00
av Surbotaab N369
2,1 motoren har høyere kompresjon... alle turbomotorene (inkl LTT) har 9:1 i komp, mens (med forbehold) 2,1i har 10:1.

Du kan godt montere turbo på denne, problemet er at det vil bli en høyere thermisk belastning (bla grunnet høyere motrykk i eksosen) som matrealet i stemplene ikke tåler så godt som de i T16. (er forskjell i støpeprosessen av stemplene, "smidd" og "støpt"...)

Min anbefaling står over, har en misstanke om at det fort vekk blir dobbelt arbeid å montere turbo på 2,1...


Det er forresten et firma i sverige som selger rimlige smidde stempler (mahle) som skal passe 2,1 blokka...

Det med tynnere syl vegger, event mindre kjølekanaler er nok ikke det jeg ville tenkt mest på, hvis man åpner opp kjølekanalene i topp-pakningen vil man oppnå mer flow enn det er i en T16... Kan også være en fordel å bytte vannpumpe selv om den ikke lekker.... det er ofte endel å hente bare her...

Men uansett vil jeg ønske deg lykke til med et event prosjekt :twisted: