Side 1 av 2

Chip funker ikke....hva er galt?

Lagt inn: 27 jan 2008, 01:09
av sindresaab
Kjører en NG900 turbo med 3" og har kjøp meg den steg 3 chipen som leverer 265hk...

Når vi byttet over i dag fungerte jo bilen, men chipen gav ikke noe effekt i det hele tatt...Den gikk helt likt som før jeg satt den i. Så prøvde med en annen chip som en kompis har i sin bil. Den funkerer absolutt i hans bil, men den funket ikke i min bil selv om det er samme bil og motor.

Turboen lader max på 0,5 bar. Både med og uten chipen i, og det har den alltid gjort når jeg har kjørt den...

Noen som vet hva som gjør at det ikke funker? Er ikke orginalt ladetrykk 0,6 eller 0,7, og grunnladetrykk 0,5??

Håper på svar, for vil ha dette i orden! :)

Lagt inn: 27 jan 2008, 01:22
av matrox N522
Tipper på magnetventilen din. Prøv å bytt denne først :wink:

Lagt inn: 27 jan 2008, 01:25
av Ingvar N629
Mål opp drivsteget i boksen først, er det kortsluttet så går magnetventilen med en gang. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657

Lagt inn: 27 jan 2008, 01:26
av EdHunter N815
Det første som faller meg inn er at den nok går på glt ja, altså er det et eller annet som er galt og gjør at du ikke får fullt trykk.
Prøv først å gå over etter vacuumlekkasjer, spesielt de som går til og fra MV. Du kan også sjekke at MV får riktige spenninger, jeg husker ikke det i hodet men søk på forumet her så finner du nok svar.
Ellers kan det også være MV eller dumpventil som er defekt, prøv å låne fra kompisen din og se om det hjelper.

Edit: Et par som var kjappere enn meg ja, men i det minste skrev jeg mer enn dem :P

Lagt inn: 27 jan 2008, 13:06
av Edward N812
bare så det er gjort klart om du ikke forsto dette med en gang: om bilen din kjører på grunnladetrykk (noe den gjør) så gjør det ingenting fra eller til åssen "chip" du kjører med. det er trionic (APC) som sørger for.

noen synes dette er irriterende, at man ikke kan lure seg forbi sånt. men den dagen du finner feilen og vet at du kjører på fullt trykk med god samvittighet har du det mye bdre med deg selv ;)

Lagt inn: 27 jan 2008, 18:23
av Kjell N1179
Jeg hadde samme probleme på min ng900. Der var det kontakten til magnetventilen som hadde irret. Dette førte til at bilen kunn gikk på GLT. Måtte lådde på en ny kontakt, så funket alt igjen. =)
Håper du finner ut av det

Lagt inn: 28 jan 2008, 01:17
av Tor N12
Defekt magnetventil er jo ikke uvanlig...

Lagt inn: 28 jan 2008, 03:48
av sindresaab
Takk for masse svar!!

Har prøvd over magnetventil som funker, men det gjorde ikke noe forskjell...

Skal ta en diagnosetest i morgen, så for se om jeg blir noe smartere av det...

Kan det være noe annet en magnetventilen egentlig?

Lagt inn: 28 jan 2008, 13:16
av Ingvar N629
Som jeg skrev tidligere, mål opp drivsteget i boksen FØRST, det gjør du slik: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
Det er det første du skal gjøre, så får du fortsette nedover lista her etterhvert. Om drivsteget er defekt og du bytter til en annen magnetventil, så risikerer du å ødelegge den også. Om drivsteget er gåent så må du reparere/bytte boksen, og om magnetventilen også er defekt så må den byttes samtidig så du ikke risikerer å kvelde reparert/ny boks pga kortslutning i magnetventilen...

Mål opp magnetventilen, mål motstand mellom pinne 1 og 2 og mellom 2 og 3. Det skal være 3 ohm +/-1 ohm. (da måler du på selve magnetventilen)

Sjekk sikring nr 5. Mål at MV har spenning på pin nr 2. (det måler du på kontakta til magnetventilen, med tenning på selvfølgelig)

Sjekk at du ikke har kobla slangene til MV feil.

Andre ting som kan forårsake GLT er manglende eller feilaktig hastighetssignal, signal fra bremselyskontakta om at bremsen er inne, signal om at reversen er inne, bankesignal og lav batterispenning.

Begynn med først å måle drivsteget i boksen og MV, sjekk sikring 5, sjekk at slangene til MV står rett og sjekk at ikke bremselysene dine henger på uten at bremsen trykkes ned, og at ikke ryggelysene lyser når de ikke skal.

Sjekk også fillefeil som at ikke eksosen er tett, at stanga til WG ikke har hoppa av og at GLT er rett innstilt, dvs 0,4 bar +/- 0,03 bar. Mål med gradert måler, selvfølgelig.

EDIT: WG, MV, BSU og BSA... :roll:

Lagt inn: 28 jan 2008, 19:56
av Timon
Hei. hadde AKKURAT samme problemet med min 9000. Men fikk ny chip og magnetventil på garantien (snille bsr) og dette ble bytta samtidig siden det ene kunne ødelegge det andre som Ingvar sier. Så en halvtime på verkstedet som hadde chippa bilen var alt som skulle til ;)

Etter det var alt som det skulle.

Så om du nettop har kjøpt chippen ville jeg hørt med selgeren om du kunne få det på garantien.

Skal kanskje ta med at jeg kjøpte BÅDE chip og magnetventil av bsr..

Lagt inn: 28 jan 2008, 20:06
av Ingvar N629
Det er ikke snakk om å bytte chip, de boksene "chippes" stort sett ikke (men noen gjør visst det også), det legges bare inn ny programvare i boksen.

Lagt inn: 28 jan 2008, 20:19
av Timon
Ingvar N629 skrev:Det er ikke snakk om å bytte chip, de boksene "chippes" stort sett ikke (men noen gjør visst det også), det legges bare inn ny programvare i boksen.
Vet. Men slik de gjorde det når jeg kjøpte min, var at forhandleren fikk inn en boks fra bsr, slik at han bare kunne bytte boks når jeg kom, og sendte min boks tibake til bsr.

Men da inngikk jo chippen/boksen i kjøpet, og når den streika fikk jeg ny. Kan presisere at den første boksen jeg fikk virka en liten stund, men så gikk bilen plutselig på 0,45 bar.

Ville jo vært håpløst og sende inn min boks for å få ny software på den, da hadde jeg jo vært uten bil lenge..

Lagt inn: 28 jan 2008, 22:47
av saab9000aero
eller kanskje du skal montere den sikringen som skal stå i sikringsboksen som har med APC styringen og gjøre :wink:
For resten er i orden.for det har vi testet på min bil.

Lagt inn: 28 jan 2008, 23:57
av Peter
Ingvar N629 skrev:Mål opp drivsteget i boksen først, er det kortsluttet så går magnetventilen med en gang. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657
Det bilde som viser hvor man skal måle i den tråden du linker til funker ikke.

Lagt inn: 29 jan 2008, 10:21
av Edward N812
Ingvar N629 skrev:

Sjekk også fillefeil som at ikke eksosen er tett, at stanga til MV ikke har hoppa av og at GLT er rett innstilt, dvs 0,4 bar +/- 0,03 bar. Mål med gradert måler, selvfølgelig.
mener du stanga til wastegate kanskje? kommer ikke på noen stang MV'en er knytta til..

og om det er stanga til wg som har hoppa av, vil du få NULL turbotrykk, ikke glt