Side 1 av 1
og900... t16 VS. 900i
Lagt inn: 27 jan 2008, 22:26
av alex_ander3@hotmail.com
Må ha meg ei ny blokk å borre opp. Flere som har vært snille og hatt blokker å selge. Men nå lurer jeg på Mortimer sin.
MEN det er ei 900i blokk. tror det er fra 92. Hvordan er innmaten på denne i forhold til ei turboblokk?
Den skal borres opp. Så stemplene tar jeg ikke stilling til. Men jeg tenker på er det samme veiv og råder..?
Hiiilsen meg

Lagt inn: 27 jan 2008, 23:04
av Surbotaab N369
Samme veiv og råder....
Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...
V* Golf er stikkordet her
Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet
Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av

(muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
Lagt inn: 28 jan 2008, 00:55
av alex_ander3@hotmail.com
Surbotaab N369 skrev:Samme veiv og råder....
Men med den seriøse motoren du har ellers ville jeg vurdert nye råder...
V* Golf er stikkordet her
Edit, ville også letta svinghjul og avbalansert veivpartiet
Bygger du da om til stve løftere og smeller på ei tørrsump har du HW til maaaasse mer enn kassa har godt av

(muligens jeg ville sjekka litt opp i åssen kammer jeg hadde også... og klaska til med justerbare drev...)
for å si det sånn rallegutten.. Har nok gått noen tanker oppi skrotten over hva slags utstyr det blir denne gangen også.. hehe..
Men da får jeg kjøpe blokka av morten jeg da, og se om jeg får godsnakka litt med den.
Kommer tilbake på hva slags deler det blir denne gangen
Takk Ralle!
Lagt inn: 28 jan 2008, 09:14
av Surbotaab N369
Ehhmm.... Fikk det plutselig for meg at rådene fra ett årstall og nyere er dårligere enn de gamle??
Blitt paranoid på morrakvisten eller er det noe i det?
Lagt inn: 28 jan 2008, 13:05
av Ingvar N629
Det er to forskjellige råder ja, -->motornr H004433 så er det nr 7501604, og fra og med motornr H004434 så er det nr 7562259. Skillet var på 80-tallet en gang, fra 86 til 89 så er begge nr oppgitt i EPC'n. Om de nye er dårligere enn de gamle aner jeg ikke. Har aldri hørt at de ikke har holdt, er vel uansett andre ting som ryker først, girkasse for eksempel...
Lagt inn: 28 jan 2008, 20:03
av Audun N346
Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
Lagt inn: 28 jan 2008, 23:28
av Edward N812
Audun N346 skrev:Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
det er snakk om blokk fra en 900i, ikke fra en forgasser..
900i kom med 16 ventiler, sikkert derfor den er like god som 16"turboblokk"
Lagt inn: 29 jan 2008, 01:14
av Surbotaab N369
Edward N812 skrev:Audun N346 skrev:Men er det forskjell på blokkan da? Æ en 16V turbo blokk den samma som en 8V forgasser blokk?
det er snakk om blokk fra en 900i, ikke fra en forgasser..
900i kom med 16 ventiler, sikkert derfor den er like god som 16"turboblokk"
Same shit alle samma.... eneste er forskjell i oljekanalene på enkelte blokker.... Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Lagt inn: 29 jan 2008, 01:15
av Ingvar N629
Surbotaab N369 skrev:Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Sitter frostplugg i det hullet på de motorene uten turbo jeg har sett iallfall.
Lagt inn: 29 jan 2008, 01:18
av Surbotaab N369
Ingvar N629 skrev:Surbotaab N369 skrev:Og at du kansje må borre opp hull til oljereturen på ei N/A blokk....
Sitter frostplugg i det hullet på de motorene uten turbo jeg har sett iallfall.
Da er det ett problem mindre.... Har sett (men det er kansje bare på -85) at det har vært helt blokka...
Lagt inn: 29 jan 2008, 01:21
av Audun N346
Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
Lagt inn: 29 jan 2008, 01:26
av Surbotaab N369
Audun N346 skrev:Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
"rett" nedenfor turboen... På din er den trukket bakover langsetter motoren da starteren ligger rett under turboen....
Lagt inn: 29 jan 2008, 01:30
av Audun N346
Surbotaab N369 skrev:Audun N346 skrev:Hvor er oljereturen på en t16 til vanlig? har hørt rykter om at på min '84 T16 så er den plassert litt annerledes?!
"rett" nedenfor turboen... På din er den trukket bakover langsetter motoren da starteren ligger rett under turboen....
Må legge tel at det æ kronglete, trælete og trangt nedi ved turbo-starter-oljeretur der... Særlig trangt etter at kompressorsida på turboen æ snudd med tuten ned!
Lagt inn: 29 jan 2008, 02:24
av alex_ander3@hotmail.com
Fint dere kommer med litt innspill altså.
Det jeg lurer på nå, er jo hvilke råder jeg skal bruke.. Den nye blokka har jo 1992 råder, mens gamleblokka har 1984 råder.
Og passer de om hverandre på veiva?
Lagt inn: 29 jan 2008, 10:46
av Surbotaab N369
alex_ander3@hotmail.com skrev:Fint dere kommer med litt innspill altså.
Det jeg lurer på nå, er jo hvilke råder jeg skal bruke.. Den nye blokka har jo 1992 råder, mens gamleblokka har 1984 råder.
Og passer de om hverandre på veiva?
De passer ja.... men om det er noe forskjell på kvaliteten er jeg litt usikker på...