girkasse ng900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

girkasse ng900

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 jan 2008, 01:02

hei! jeg lurer på om en 98 models automatkasse passer rett over på en 94 model ng900 som det i dag sitter en manuel i?
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 30 jan 2008, 01:09

Mer arbeid kan man vel ikke lage seg... :wink:

Du snakker om en større ombygging, tar MYE tid og MYE penger, og gjøres ikke på måfå. Men ingenting er da umulig!?

Men får jeg spørre hvorfor?

Brukeravatar
FleskepupP
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 597
Registrert: 31 okt 2007, 21:25
Medlemsnummer: N1190
Navn: Fredrik
Bil: Saab 93 Viggen
Sted: Førde

Legg inn av FleskepupP » 30 jan 2008, 01:11

kva er arbeid da?

Pedal arbeid eller er det noko meir omfatane?
FKL Racing N1190

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 30 jan 2008, 01:22

I autokassa har du en styreenhet som ikke følger med i manuellbilen, og selv om motorstyreenhet i 94' ikke er stort forskjellig fra 98', skal gir og motor kommunisere gjennom fler parametre som må legges opp nytt ledningsnett, sikres og styres på et stystem som ikke var laget for det. Dette er en ingeniør-jobb :wink:

Mekanisk passform - svinghjul, konverter, oppheng/bæring,aksler, overføring/girveler, osv.osv.osv - kan stortsett bearbeides/skiftes til det passer sammen, men er jo resurs/tidkrevende arbeid som du ikke gjør i en garasje!?

Om du bygger om en tilsvarende bil med automatkasse til manuell, kan du vente deg tyngre skjemalesning og feilsøk for å lure bilen (motorstyring) til å tro at autokassa fortsatt er der. Forestill deg å gjøre det andre veien!? :wink:

heh.. så spørsmal om de passer rett over!? njæææ..

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 jan 2008, 03:28

Har virkelig ng900 elektronisk styrt automatkasse?? :shock:

Men uansett, ikke verd jobben!! Da er det bedre å sette inn manuell og selge bilen for så å kjøpe en som har automat fra før!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 jan 2008, 14:55

uff da. hørtes ikke lettvint ut nei.
grunnen er at jeg satte en ønskes kjøpt anonse her på forumet og fikk en tilbakemelding: en automatkasse. trenger kasse til en bil (ikke min) som har gått 320 000 og fått dårlig revers. er et lavbudjettsprosjekt for å holde bilen litt til på vegen.
men hvis noen her har en manuel kasse å selge, så si ifra!
Sist redigert av AndreasE N1216 den 30 jan 2008, 14:58, redigert 1 gang totalt.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 30 jan 2008, 14:57

Om det er et lavbudsjett-prosjekt så må du i allefall ikke finne på å bygge om til automat, til det så trenger du alt for mye deler for å bygge om til at det lønner seg.
Skaff ei manuellkasse du ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 jan 2008, 19:02

hadde jo bare evt gått for en automat om alt som trengs følger med....
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 345
Registrert: 20 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 30 jan 2008, 22:28

AndreasE skrev:hadde jo bare evt gått for en automat om alt som trengs følger med....
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?
et lite spm: sikker på at det ikke er clutchen som begynner å bli dårlig :?:

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 30 jan 2008, 23:19

button skrev: et lite spm: sikker på at det ikke er clutchen som begynner å bli dårlig :?:
ja, det er jeg ganske sikker på. har nemlig som forsøk justert giroverføringen så langt ut at man ikke får inn 1,3 og 5 gir med girvelgerens bevegelse. derimot burde man kunne få inn reversen bedre. hvis man da av mange forsøk enkelte ganger får inn reversen, spretter den som oftest ut igjen. samma skjer om motoren str stille.... altså virker det for meg som at mekanismen inni kassa ikke får flytta nok på "reversdrevet" (?). alle de andre gira fungerer perfekt.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 31 jan 2008, 02:26

vedder en tier på clutchen...

fruen sin ng turbo er vond å få i revers. sett den i fri.slipp clutch og trykk den inn igjen,prøv da 4 og rett i revers..høres kanskje omfattende ut men er veldig fort gjort og funker ca hver gang her enda... skal bytte clutch i den i vår/sommer og samtidig bygge om til hydraulisk clutch. rimelig sikker på at det da skal være helt i orden igjen... og har også hørt at det er mange andre med samme erfaring ang dette...
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 31 jan 2008, 03:46

Hva med og prøve det enkleste først? =)

Clutchwiren... Sikker på den er sikkelig stram? Når wiren min slakker seg begynder girene og bli veldig harde, spesielt revesjen og av og til kan det komme "knurre/skrapelyder"

Rekner med clutchpedalen din tar helt inne i veggen, da burde du fått gjort noe med det :lol:

Og viss du eventuelt skal bytte girkasse/clutch så bygg om til hydraulisk clutch... For den wiren på Ng900 er noe dritt! :evil:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 31 jan 2008, 10:05

Hvis du drar i litt i den fjæra som sitter på wire'n helt inne ved torpedoveggen i motorrommet, så justerer den seg på nytt.
Dette har jeg gjort et par ganger det siste halvåret fordi den var forferdelig vond å få i revers! Fort gjort også koster det jo ingenting! :)
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 31 jan 2008, 12:22

Et par ganger det siste halvåret? jeg må dra i den annen hver dag jeg... På tide med ny wire? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 31 jan 2008, 13:49

takk for alle gode svar alle sammen :)
ser ut til at det er et vanlig problem at denne clutchwiren ikke strammer seg selv... skal sjekke den snarest.
det rare er at bilen har vært inn på saab-verkstedet for å finne ut av problemet. de sier det er "mekanismen" til reversen. kanskje de har for lite å gjøre for tia så de overdriver prblemer for å tjene litt ekstra? :? :P
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar