girkasse ng900
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
girkasse ng900
hei! jeg lurer på om en 98 models automatkasse passer rett over på en 94 model ng900 som det i dag sitter en manuel i?
-andreas
-andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- FleskepupP
- 2.0 bar
- Innlegg: 597
- Registrert: 31 okt 2007, 21:25
- Medlemsnummer: N1190
- Navn: Fredrik
- Bil: Saab 93 Viggen
- Sted: Førde
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
I autokassa har du en styreenhet som ikke følger med i manuellbilen, og selv om motorstyreenhet i 94' ikke er stort forskjellig fra 98', skal gir og motor kommunisere gjennom fler parametre som må legges opp nytt ledningsnett, sikres og styres på et stystem som ikke var laget for det. Dette er en ingeniør-jobb
Mekanisk passform - svinghjul, konverter, oppheng/bæring,aksler, overføring/girveler, osv.osv.osv - kan stortsett bearbeides/skiftes til det passer sammen, men er jo resurs/tidkrevende arbeid som du ikke gjør i en garasje!?
Om du bygger om en tilsvarende bil med automatkasse til manuell, kan du vente deg tyngre skjemalesning og feilsøk for å lure bilen (motorstyring) til å tro at autokassa fortsatt er der. Forestill deg å gjøre det andre veien!?
heh.. så spørsmal om de passer rett over!? njæææ..

Mekanisk passform - svinghjul, konverter, oppheng/bæring,aksler, overføring/girveler, osv.osv.osv - kan stortsett bearbeides/skiftes til det passer sammen, men er jo resurs/tidkrevende arbeid som du ikke gjør i en garasje!?
Om du bygger om en tilsvarende bil med automatkasse til manuell, kan du vente deg tyngre skjemalesning og feilsøk for å lure bilen (motorstyring) til å tro at autokassa fortsatt er der. Forestill deg å gjøre det andre veien!?

heh.. så spørsmal om de passer rett over!? njæææ..
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Har virkelig ng900 elektronisk styrt automatkasse??
Men uansett, ikke verd jobben!! Da er det bedre å sette inn manuell og selge bilen for så å kjøpe en som har automat fra før!!

Men uansett, ikke verd jobben!! Da er det bedre å sette inn manuell og selge bilen for så å kjøpe en som har automat fra før!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
uff da. hørtes ikke lettvint ut nei.
grunnen er at jeg satte en ønskes kjøpt anonse her på forumet og fikk en tilbakemelding: en automatkasse. trenger kasse til en bil (ikke min) som har gått 320 000 og fått dårlig revers. er et lavbudjettsprosjekt for å holde bilen litt til på vegen.
men hvis noen her har en manuel kasse å selge, så si ifra!
grunnen er at jeg satte en ønskes kjøpt anonse her på forumet og fikk en tilbakemelding: en automatkasse. trenger kasse til en bil (ikke min) som har gått 320 000 og fått dårlig revers. er et lavbudjettsprosjekt for å holde bilen litt til på vegen.
men hvis noen her har en manuel kasse å selge, så si ifra!
Sist redigert av AndreasE N1216 den 30 jan 2008, 14:58, redigert 1 gang totalt.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Om det er et lavbudsjett-prosjekt så må du i allefall ikke finne på å bygge om til automat, til det så trenger du alt for mye deler for å bygge om til at det lønner seg.
Skaff ei manuellkasse du
Skaff ei manuellkasse du

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
hadde jo bare evt gått for en automat om alt som trengs følger med....
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- button
- 1,5 bar
- Innlegg: 345
- Registrert: 20 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 298
- Navn: Thomas Knappen
- Bil: 900 '95 Turbo Coupe
- Sted: Elverum
- Kontakt:
et lite spm: sikker på at det ikke er clutchen som begynner å bli dårligAndreasE skrev:hadde jo bare evt gått for en automat om alt som trengs følger med....
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
ja, det er jeg ganske sikker på. har nemlig som forsøk justert giroverføringen så langt ut at man ikke får inn 1,3 og 5 gir med girvelgerens bevegelse. derimot burde man kunne få inn reversen bedre. hvis man da av mange forsøk enkelte ganger får inn reversen, spretter den som oftest ut igjen. samma skjer om motoren str stille.... altså virker det for meg som at mekanismen inni kassa ikke får flytta nok på "reversdrevet" (?). alle de andre gira fungerer perfekt.button skrev: et lite spm: sikker på at det ikke er clutchen som begynner å bli dårlig
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
vedder en tier på clutchen...
fruen sin ng turbo er vond å få i revers. sett den i fri.slipp clutch og trykk den inn igjen,prøv da 4 og rett i revers..høres kanskje omfattende ut men er veldig fort gjort og funker ca hver gang her enda... skal bytte clutch i den i vår/sommer og samtidig bygge om til hydraulisk clutch. rimelig sikker på at det da skal være helt i orden igjen... og har også hørt at det er mange andre med samme erfaring ang dette...
fruen sin ng turbo er vond å få i revers. sett den i fri.slipp clutch og trykk den inn igjen,prøv da 4 og rett i revers..høres kanskje omfattende ut men er veldig fort gjort og funker ca hver gang her enda... skal bytte clutch i den i vår/sommer og samtidig bygge om til hydraulisk clutch. rimelig sikker på at det da skal være helt i orden igjen... og har også hørt at det er mange andre med samme erfaring ang dette...
SAAB SPORT & RALLY
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Hva med og prøve det enkleste først? =)
Clutchwiren... Sikker på den er sikkelig stram? Når wiren min slakker seg begynder girene og bli veldig harde, spesielt revesjen og av og til kan det komme "knurre/skrapelyder"
Rekner med clutchpedalen din tar helt inne i veggen, da burde du fått gjort noe med det
Og viss du eventuelt skal bytte girkasse/clutch så bygg om til hydraulisk clutch... For den wiren på Ng900 er noe dritt!
Clutchwiren... Sikker på den er sikkelig stram? Når wiren min slakker seg begynder girene og bli veldig harde, spesielt revesjen og av og til kan det komme "knurre/skrapelyder"
Rekner med clutchpedalen din tar helt inne i veggen, da burde du fått gjort noe med det

Og viss du eventuelt skal bytte girkasse/clutch så bygg om til hydraulisk clutch... For den wiren på Ng900 er noe dritt!

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
takk for alle gode svar alle sammen
ser ut til at det er et vanlig problem at denne clutchwiren ikke strammer seg selv... skal sjekke den snarest.
det rare er at bilen har vært inn på saab-verkstedet for å finne ut av problemet. de sier det er "mekanismen" til reversen. kanskje de har for lite å gjøre for tia så de overdriver prblemer for å tjene litt ekstra?


ser ut til at det er et vanlig problem at denne clutchwiren ikke strammer seg selv... skal sjekke den snarest.
det rare er at bilen har vært inn på saab-verkstedet for å finne ut av problemet. de sier det er "mekanismen" til reversen. kanskje de har for lite å gjøre for tia så de overdriver prblemer for å tjene litt ekstra?


sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak