Side 1 av 2

girkasse ng900

Lagt inn: 30 jan 2008, 01:02
av AndreasE N1216
hei! jeg lurer på om en 98 models automatkasse passer rett over på en 94 model ng900 som det i dag sitter en manuel i?
-andreas

Lagt inn: 30 jan 2008, 01:09
av Haaka
Mer arbeid kan man vel ikke lage seg... :wink:

Du snakker om en større ombygging, tar MYE tid og MYE penger, og gjøres ikke på måfå. Men ingenting er da umulig!?

Men får jeg spørre hvorfor?

Lagt inn: 30 jan 2008, 01:11
av FleskepupP
kva er arbeid da?

Pedal arbeid eller er det noko meir omfatane?

Lagt inn: 30 jan 2008, 01:22
av Haaka
I autokassa har du en styreenhet som ikke følger med i manuellbilen, og selv om motorstyreenhet i 94' ikke er stort forskjellig fra 98', skal gir og motor kommunisere gjennom fler parametre som må legges opp nytt ledningsnett, sikres og styres på et stystem som ikke var laget for det. Dette er en ingeniør-jobb :wink:

Mekanisk passform - svinghjul, konverter, oppheng/bæring,aksler, overføring/girveler, osv.osv.osv - kan stortsett bearbeides/skiftes til det passer sammen, men er jo resurs/tidkrevende arbeid som du ikke gjør i en garasje!?

Om du bygger om en tilsvarende bil med automatkasse til manuell, kan du vente deg tyngre skjemalesning og feilsøk for å lure bilen (motorstyring) til å tro at autokassa fortsatt er der. Forestill deg å gjøre det andre veien!? :wink:

heh.. så spørsmal om de passer rett over!? njæææ..

Lagt inn: 30 jan 2008, 03:28
av Tor N12
Har virkelig ng900 elektronisk styrt automatkasse?? :shock:

Men uansett, ikke verd jobben!! Da er det bedre å sette inn manuell og selge bilen for så å kjøpe en som har automat fra før!!

Lagt inn: 30 jan 2008, 14:55
av AndreasE N1216
uff da. hørtes ikke lettvint ut nei.
grunnen er at jeg satte en ønskes kjøpt anonse her på forumet og fikk en tilbakemelding: en automatkasse. trenger kasse til en bil (ikke min) som har gått 320 000 og fått dårlig revers. er et lavbudjettsprosjekt for å holde bilen litt til på vegen.
men hvis noen her har en manuel kasse å selge, så si ifra!

Lagt inn: 30 jan 2008, 14:57
av Tor N12
Om det er et lavbudsjett-prosjekt så må du i allefall ikke finne på å bygge om til automat, til det så trenger du alt for mye deler for å bygge om til at det lønner seg.
Skaff ei manuellkasse du ;)

Lagt inn: 30 jan 2008, 19:02
av AndreasE N1216
hadde jo bare evt gått for en automat om alt som trengs følger med....
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?

Lagt inn: 30 jan 2008, 22:28
av button
AndreasE skrev:hadde jo bare evt gått for en automat om alt som trengs følger med....
men ja, det letteste er jo seff en manuel en.
et anna spørsmål: må girkassa demonteres av motoren for å bytte delene som har med reversen å gjøre, eller er det bare å slenge av et deksel for eksempel i enden av kassa for å komme til?
et lite spm: sikker på at det ikke er clutchen som begynner å bli dårlig :?:

Lagt inn: 30 jan 2008, 23:19
av AndreasE N1216
button skrev: et lite spm: sikker på at det ikke er clutchen som begynner å bli dårlig :?:
ja, det er jeg ganske sikker på. har nemlig som forsøk justert giroverføringen så langt ut at man ikke får inn 1,3 og 5 gir med girvelgerens bevegelse. derimot burde man kunne få inn reversen bedre. hvis man da av mange forsøk enkelte ganger får inn reversen, spretter den som oftest ut igjen. samma skjer om motoren str stille.... altså virker det for meg som at mekanismen inni kassa ikke får flytta nok på "reversdrevet" (?). alle de andre gira fungerer perfekt.

Lagt inn: 31 jan 2008, 02:26
av Liebak
vedder en tier på clutchen...

fruen sin ng turbo er vond å få i revers. sett den i fri.slipp clutch og trykk den inn igjen,prøv da 4 og rett i revers..høres kanskje omfattende ut men er veldig fort gjort og funker ca hver gang her enda... skal bytte clutch i den i vår/sommer og samtidig bygge om til hydraulisk clutch. rimelig sikker på at det da skal være helt i orden igjen... og har også hørt at det er mange andre med samme erfaring ang dette...

Lagt inn: 31 jan 2008, 03:46
av Aleks-ander_N948
Hva med og prøve det enkleste først? =)

Clutchwiren... Sikker på den er sikkelig stram? Når wiren min slakker seg begynder girene og bli veldig harde, spesielt revesjen og av og til kan det komme "knurre/skrapelyder"

Rekner med clutchpedalen din tar helt inne i veggen, da burde du fått gjort noe med det :lol:

Og viss du eventuelt skal bytte girkasse/clutch så bygg om til hydraulisk clutch... For den wiren på Ng900 er noe dritt! :evil:

Lagt inn: 31 jan 2008, 10:05
av PetterT
Hvis du drar i litt i den fjæra som sitter på wire'n helt inne ved torpedoveggen i motorrommet, så justerer den seg på nytt.
Dette har jeg gjort et par ganger det siste halvåret fordi den var forferdelig vond å få i revers! Fort gjort også koster det jo ingenting! :)

Lagt inn: 31 jan 2008, 12:22
av Aleks-ander_N948
Et par ganger det siste halvåret? jeg må dra i den annen hver dag jeg... På tide med ny wire? :lol:

Lagt inn: 31 jan 2008, 13:49
av AndreasE N1216
takk for alle gode svar alle sammen :)
ser ut til at det er et vanlig problem at denne clutchwiren ikke strammer seg selv... skal sjekke den snarest.
det rare er at bilen har vært inn på saab-verkstedet for å finne ut av problemet. de sier det er "mekanismen" til reversen. kanskje de har for lite å gjøre for tia så de overdriver prblemer for å tjene litt ekstra? :? :P