Side 1 av 1
bytte av oljepakninger på turbo
Lagt inn: 14 apr 2004, 10:20
av paal
Skal bytte oljepakningene på turboen min. Lurer egentlig bare på hvor mye olje man må regne med at kommer ut av rørene og turboen.
(mao:kan det gjøres hjemme i garasjen?)
Lagt inn: 14 apr 2004, 12:33
av Øyvind
Det er ganske lite olje i rørene, det meste skal sive gjennom turboen og ned i bunnpanna etter stopp.
Lagt inn: 14 apr 2004, 12:42
av Mortimer-N18
Det er bare å la bilen stå i ro til den er kald. Da har olja rent ned igjennom turboen. Det vil alltid komme litt men ikke mer enn et par dråper. Legg ei lita fille rundt nede på turboen, så slipper du oljestanken når du starter opp igjen...
Lagt inn: 14 apr 2004, 21:30
av paal
Takk,for oppklaringen
Så til neste punkt : Skal kjøpe bakre aerokjoler i Sverige av MJ Parts.
Har fått oppgitt at frakt koster 300,- men kommer toll i tillegg ?
Så til sist, men ikke minst: Etter at forrige eier var så smart at han skrudde breddere på de bakre hjulbuene, er bilen nå til sveis og lakkering av disse. Etter at dette er gjort skal orginale hjulbuelister på plass. Hvordan bør disse settes på? Jeg har hørt at fett inne i listene skal være bra, men har også blitt fortalt at man bør ta et lag med tectyl på hjulbuene før listen settes på....
Noen som har gjort dette selv eller har noen tips ?

Lagt inn: 14 apr 2004, 23:23
av Hjelle, N6
paal skrev:Så til neste punkt : Skal kjøpe bakre aerokjoler i Sverige av MJ Parts.
Har fått oppgitt at frakt koster 300,- men kommer toll i tillegg ?
Det du skal betale er kun moms.
So det som vil kome i tilegg er innkjøpsprisen på skjørta + frakta, minus svensk moms på dette sidan det er nye varer for eksport. Når varene kjem til Norge skal det betalast moms av det beløpet som vert i reknestykket over. Er summen over i SEK skal den reknast om til NOK den dagen momsen vert betalt. So når du har fått ein sum i NOK, skal det betalast 24% mva av denne. I tilegg kjem eit gebyr til den som står for momsinga av pakka di. UPS som eg har erfaring med tek 100NOK for dette, Posten er vel noko dyrare. Dette kjem ann på kva speditør MJ Parts brukar. Sjekk opp det, og høyr med den aktuelle speditøren kva gebyr dei tek for å gjere jobben.
So det du skal betale er innkjøpspris i NOK utan svensk moms + norsk moms + "innførselsgebyr".
Delene du skal innføre er det ikkje toll på, det gjeld med det eg veit bildeler generelt.
Lykke til.
Lagt inn: 15 apr 2004, 16:13
av Kongpetrus
Så til sist, men ikke minst: Etter at forrige eier var så smart at han skrudde breddere på de bakre hjulbuene, er bilen nå til sveis og lakkering av disse. Etter at dette er gjort skal orginale hjulbuelister på plass. Hvordan bør disse settes på? Jeg har hørt at fett inne i listene skal være bra, men har også blitt fortalt at man bør ta et lag med tectyl på hjulbuene før listen settes på....
Skjermbredderne dine, er de hele og fine? Vil du da selge dem?
Og. Kan jeg spørre om prisen for sveising/reparasjon/lakkering av hjulbuene?
Lagt inn: 15 apr 2004, 17:55
av paal
Solgte bredderne for en stund tilbake sammen med airflow fangere som stod på bilen da jeg kjøpte den.
Angående pris for sveis/lakkering av hjulbuene, er det litt vanskelig å si da jeg skal ta to kanal og panser i tillegg(tok det som ikke var helt 100%). Jeg tror at han nevnte 1500,- for indre og ytre hjulbue + lakk(1000,-)
Dette er blir gjort hos et firma i Kongsberg.
Noen som veit hva som bør gjøres med hjulbuelisten for de settes på?
Lagt inn: 15 apr 2004, 18:19
av Kongpetrus
ok. Takk for info
Jeg ville smurt inn listene med fett. Lakkeringsverkstedet har garantert svaret til deg.
Lagt inn: 15 apr 2004, 20:59
av paal
Takk det samme
