95 2.3 1999 tuning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
espenh
Innlegg: 3
Registrert: 28 des 2007, 14:49

95 2.3 1999 tuning

Legg inn av espenh » 05 feb 2008, 14:35

Dette har sikkert blitt tatt opp utallige ganger før, men jeg fant ikke så mye nyttig ved å søke så jeg prøver:

Jeg har en 1999 95 2.3 automat som har runda 200' nå, hvor 70% er langkjøring.

Jeg har hatt litt lyst til å trekke litt mer enn de oppgitte 170 hk ut av denne bilen, men er usikker på hvilke alternativer som er best.


Jeg tenkte på steg 1 ppc, er det noen som har erfaringer med dette trimsettet fra samme bil? Er det andre deler som bør skiftes samtidig med en slik trimming?

Espen
saab 95 1999 2,3t

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 05 feb 2008, 14:46

etter hva jeg har forstått ut av diverse råd og flere søk på nettet, er det automatkassen din som er en begrensning, som man ikke bør belaste med mer en rett under 300hk. så og trimme den med en steg1boks tror jeg ikke skal være noe problem.

eneste jeg vil anbefale er og oppgradere eksosen, som vil gi bedre respons. koster litt, men etter min mening værd det.
er litt usikker på om det er en t5 eller t7motor du har, er det t5 så vil kansje et åpent luftfilter og være et alternativ?

jeg har åpent luftfilter på min T7 men har problemer med feilmeldinger pga akkuratt det.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Legg inn av K_Duck N1093 » 05 feb 2008, 15:01

Nifemman har vel stort sett T7.

Mener ellers å huske at noen(tm) har nevnt at det første skrittet i trimprosessen er å se til at motor & drivverk som sådan summer og går som det skal. ;)
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 05 feb 2008, 15:08

Hei

Alle 9-5 M98-M08 som har 4syl bensinturbo motor har Trionic 7 styresystem, T5 har aldrig suttet pà noen 9-5 fra fabrikk.
Sjekk om du har oppdatert veivhus ventilasjon til den siste modden, nye fine plugger, kun NGK, 6 eller 7 i varmetall.
Og husk service i ettertid.
Jeg mener at man ikke skal montere noe open air filter, det vil kun gi deg problemer i fremtiden.
Og dessuten sà màles all luft feil, og gir dermed feil verdier til styresystemet, nàr det gjelder bensin, banke regulering mm.
dette gjelder biler med luftmengde màlere, som din bil har.




Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

espenh
Innlegg: 3
Registrert: 28 des 2007, 14:49

Legg inn av espenh » 05 feb 2008, 15:34

ok, kan jeg sjekke veivhusventilasjonen selv, eller må et verksted gjøre dette?

Plugger skal jeg vel klare å montere selv. Ellers går motoren som ei klokke, ikke en ulyd der.

Vet dere om det er andre komponenter i bilene som blir levert med høyere hk-alternativer stock fra Saab? Eller er det bare softwareforskjeller mellom de ulike modellene?

E
saab 95 1999 2,3t

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

95 og trim

Legg inn av Bent N208 » 05 feb 2008, 15:42

Hei.

Har du en nyinnkjøpt bil, ta en liten service på den. Kan gi deg bedre oversikt på hvordan bilen er :lol:

Steg 1 trim er nok hva de fleste velger. Det vil nok gi deg en kjapp og grei bil å kjøre.

Leverandører som sponser STCN finner du i linken på hovedsiden, disse kan sikkert hjelpe deg videre.

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

espenh
Innlegg: 3
Registrert: 28 des 2007, 14:49

Legg inn av espenh » 05 feb 2008, 15:47

Ok, takk.

Bilen har vært på NAF-test og alt så bra ut der. Har vel kjørt ca 6000 siden oktober, og ikke hatt noen problemer med motor, drivverk etc. Bilen skal på 200' service nå straks, så jeg får en gjennomgang av bilen da.

Så tar jeg vel kontakt med en leverandør, og de kan vel gi meg gode råd til tuninga.
saab 95 1999 2,3t

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 05 feb 2008, 16:32

Hei

Her har du noen som selger tuning og tilbehör til de fleste av Saabs modeller.

http://sv.bsr.se/

http://chipcenter.se

http://www.hirsch-performance.ch

http://www.maptun.com/

http://nordictuning.com/

http://www.speedparts.se/

http://www.sqr.se/


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 feb 2008, 19:15

Hei espenh!

Velkommen til forumet vårt! Slike spørsmål tar vi under "Trimming", der ligger også flere lignende tråder, men siden du ikke er medlem så har du ikke tilgang dit. Jeg regner med du har fått svar på det du ville i løpet av dagen, men oppfordrer deg likevel til å melde deg inn i klubben vår!

hilsen Ingvar
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 08 feb 2008, 04:18

Det er nok et godt råd å ta kontakt med en leverandør/leverandører av de tingene du vil ha. Men det er alltid greit å forholde seg til færrest mulig, så jeg ville valgt en leverandør som kan tilby den "pakken" du ønsker deg.
Og jeg støtter det som er sagt her, at klubbens sponsorer kan være et godt sted å begynne.
Uansett hvem/hva du velger, så husk å velge et seriøst sted/leverandør. "Garasjetrim" og lignende snuskete ting blir aldri bra, selv om de som selger det skulle ha kommet over brukbare varer.

Lykke til :)
Hilsen Ole-P. N-154

Svar