Side 1 av 1
Mistet effekt etter registerkjede bytte
Lagt inn: 08 feb 2008, 09:57
av Morten E.T.
Fikk igjen bilen igår etter at registerkjede har blitt byttet, men når vi nå kjører den så mister den mesteparten av effekten etter ca 1 min kjøring, pluss det plystrer i turboen å så kommer det enkelte andre ulyder.
Dette gjelder en 2000 mod 9-5 aero med km stand 107000 som hadde stor service og stor sjekk for to uker siden...
PLuss den bærer overhodet ikke preg av å være hardt kjørt...(tidligere eiere er godt voksne folk)
Noen som vet hva dette kan være? ?
Lagt inn: 08 feb 2008, 10:24
av Frode N073
de har kanskje satt kjede ei tann ellår 2 feil.
sjekk med verkstedet så gjorde det og be de fiksa det.
Lagt inn: 08 feb 2008, 11:00
av Morten E.T.
oki, det e jo ett SAAB verksted så de burde jo ha peiling... 3 gong på under 1 mnd bilen er inne for ting som ikke er blitt gjort...
Men ulydene og plystringen, kan det og komme av dette?
Lagt inn: 08 feb 2008, 11:07
av Frode N073
litt plystring/uling e nok normalt. gjør det i begge bilane mine. men eg må hørra itte for å hørra det.
Lagt inn: 08 feb 2008, 11:55
av Kurt N597
Siden registerkjede måtte skiftes etter kun 107k km, så vil jeg anbefale deg å sjekke historikken til bilen litt nærmere.
En 8 år gammel bil som har den kjørelengden bør ha hatt minst 12 oljeskift på grunn av oilsludge problematikken som kan ramme disse motorene.
Du må også sjekke om versjon 6 av veivhusventilasjonen er montert på din bil.
Når det gjelder ulyder bør du få renset oljesilen. Tett oljesil og kjedebytte så tidlig henger dessverre sammen.
Siden det er en 2000 modell, så er det registreringsdatoen og serviceboka som avgjør om du dekkes av 8 års utvidet motorgaranti, så du bør få dette sjekket så fort som mulig.
Lagt inn: 08 feb 2008, 12:20
av Morten E.T.
Registeret ble skiftet siden det var littegrann rassling i det og det var en garanti sak etter kjøp av bil.. Greit å slippe de ekstra kostnadene...
Alt er gjort på SAAB verksted.
Ellers så skal bilen være tipp topp med full historik...Bærer som tidligere sagt ikke preg av å være hardt kjørt i det hele tatt ...Dessuten er det"godt voksne folk"(2 i tallet)som har hatt den før meg og den har blitt godt tatt vare på.
Men skal sjekke veivhusventilasjonen...
Lagt inn: 08 feb 2008, 12:43
av Kurt N597
Poenget er at kjedeskifte ved 107k km er et signal om at motoren har hatt for dårlig smøring. Bilen trenger ikke å ha vært hardt kjørt for å være i faresonen. Det er nok at serviceintervallene fra Saab blir fulgt.
20k km mellom hvert oljeskift er for mye for disse motorene, særlig hvis ikke veivhusventilasjonen er oppgradert. Vet du om det har vært tatt ekstra oljeskift i tillegg til 20k intervallene?
Vet du forresten om verkstedet byttet begge kjeder og alle drev og skinner pluss balansekjedestrammer, eller om de bare rullet inn nytt registerkjede? Det siste er ikke å anbefale.
Lagt inn: 08 feb 2008, 13:52
av Morten E.T.
Service intervallene er fulgt ihvertfall. Ang oljeskift så tør jeg ikke si det her og nå...om det er 20 k eller10 k
Skal sjekke opp ang hva som har blitt byttet da fruen er på vei til verksted med bilen nå...
De har hatt ut hele motoren og hadde bilen inne i to dager så da har de kanskje skiftet alt?
Lagt inn: 08 feb 2008, 14:16
av Tor N12
Plystrelydene kan jo komme av vacumlekasjer..
Ville nok ha tatt meg en ekstra tur innom verkstedet jeg.
Lagt inn: 08 feb 2008, 14:20
av Morten E.T.
bilen er på vei til verkstedet..

Lagt inn: 08 feb 2008, 14:20
av Ingvar N629
Eller at de rett og slett har glemt ei slangeklemme (motoren har jo vært ute, så de har vært løsnet), så du har skutt av en trykkslange til/fra intercooler, ettersom den gikk bra i ett minutt.
Lagt inn: 08 feb 2008, 15:34
av Morten E.T.
Det viser seg at det var en slange som var hoppet av bare...Heldigsvis...
Fant også ut at Veivhusventilasjonen er oppgradert/skiftet å har nå fått hele service historikken fra den var ny i år 2000...
Takker for svar å er glad det ikke var noe alvorlig

Lagt inn: 08 feb 2008, 16:59
av Frode N073
bra det ordna seg.