Ut med motor'n!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Ut med motor'n!

Legg inn av laesi N1097 » 09 feb 2008, 19:59

Heisann!

Skal etter planen sette i gang med bytte av reg.kjedet om to uker.
I den anledning vil jeg ut med hele motoren.

Jeg har ett program som heter Vivid Workshopdata(som er veldig bra :) )
Der vil dem at jeg skal skrue ut hele ramma foran med tannstag, girkasse å hele sulamitten.
Finnes det andre enklere måter å få ut motoren på?

mvh
Lars-Ove

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 09 feb 2008, 21:15

Itte at e har så mye peiling på akkurat det, men tru det hjelp mye om du never hva slags bil-motor-girkasse og årsmodell det er snakk om...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 feb 2008, 23:28

Regner med det gjelder 9-5?

Da kan du ta ut motor på to måter, løsne subframe med hele sulamitten og senke den ned, slik litteraturen din beskriver, dette forutsetter at du får løftet karosseriet høyt nok.

Det går også an å løfte motoren opp, men da må du demontere en del småtteri slik at du får tiltet den tilstrekkelig i side. Det er trangt, men det går, iallfall med manuell kasse! Du må ha en motortilter eller en medhjelper til dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 10 feb 2008, 04:59

Hei!
Takk for svar og tankelesing! :wink:
Regner med det blir til at jeg senker motoren ut... får studere motor-rommet litt i ukene framover.

doo-kie

Legg inn av doo-kie » 11 feb 2008, 03:00

Noen som har byttet register og vet ca hvor lang tid det tar? Har ett register som har bynt å rasle litt.. Tenkte jeg skulle ta det til Våren!
Er det en overkommelig jobb på ett par dager, uten stress?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2008, 03:09

doo-kie skrev: Er det en overkommelig jobb på ett par dager, uten stress?
Hvis du ikke har gjort det før; NEI! Ikke uten stress iallfall, på 9-5 er dette en stor jobb, og har du ikke gjort det før så bruker du mer enn et par dager.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

doo-kie

Legg inn av doo-kie » 11 feb 2008, 04:38

Ja oki! Da får vi vente til jeg tar ut dodgen så jeg får sette av noen dager på saaben..

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av laesi N1097 » 20 feb 2008, 17:42

Hei! Nå nermer det seg helga i garasjen.
Har sett litt på disse "manualene" for hvordan man bytter registeret på 9-5
Der vises det att du må gjenge opp og trekke ut noen føringer?
Hvorfor det? Skal registerdekselet trekkes nedover?
Ingen som tilfeldivis vet hvilken dim man må ha på gjengetappen? :)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av saab9000aero » 22 feb 2008, 07:25

trenger ikke ta ut motoren for og skifte balanse og register kjede.må bare plukke vekk alt på register siden på motoren og girkasse festet sånn at du får flyttet motoren over mot venstre.er en jobb som tar ca 1 og en halv dfag på verksted hos noen som har gjort det før.trenger ingen gjengetapp i hvertfall
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2008, 21:34

laesi N1097 skrev:Hei! Nå nermer det seg helga i garasjen.
Har sett litt på disse "manualene" for hvordan man bytter registeret på 9-5
Der vises det att du må gjenge opp og trekke ut noen føringer?
Hvorfor det? Skal registerdekselet trekkes nedover?
Ingen som tilfeldivis vet hvilken dim man må ha på gjengetappen? :)
M10. Mye lettere å ta ut registerdekselet om du napper ut tappene, men helt nødvendig er det vel ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av aero01 » 23 feb 2008, 23:17

mener å huske at det er så unødvendig, at saab ikke engang har nemt at de tappene må bort for å ta av registerdekselet i sin arbeidsbeskrivelse.... :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av Ingvar N629 » 24 feb 2008, 09:40

Joda, det står i WIS, er jo til og med eget verktøy for dette. Der står det forresten 3/8" UNC gjengetapp, men vanlig M10 har jeg brukt, og det funker det også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av aero01 » 24 feb 2008, 20:51

Ok da, men jeg har ihvertfall aldri tatt em bort de gangene jeg har vært av med registerdekselet da... :D fremgangsmåten til saab (den har blitt oppdatert et par ganger)så skal du heller ikke ut m motoren men syns det går fortere å ta ut motoren for min del ihverfall. men det er vel alt etter som man er vant til

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Re: Ut med motor'n!

Legg inn av laesi N1097 » 25 feb 2008, 10:07

Jeg valgte å både ta ut motoren å nappe ut de føringene.. om det var en nødvendighet? Tja, å ta ut motoren var ivertfall det!
Brukte rundt 23timer på jobben, å nå er bilen i "toppform" igjenn :)
Det ble litt lettere stemning når jeg hadde fått ut motoren å så at kjedestrammeren var 18mm ute! :P
Da visste jeg at jeg ivertfall ikke gjorde dette forjeves.

blir litt frustrert over hvorfor noen produsenter ska gjøre ting så trangt å vanskelig.
forrige helg bytta jeg reg.reim på min brors Audi A4.. 4,5timer...
Greit nok at det var reim men gud så mye greiere å skru på!! =D>

Svar