Side 1 av 1
Ut med motor'n!
Lagt inn: 09 feb 2008, 19:59
av laesi N1097
Heisann!
Skal etter planen sette i gang med bytte av reg.kjedet om to uker.
I den anledning vil jeg ut med hele motoren.
Jeg har ett program som heter Vivid Workshopdata(som er veldig bra

)
Der vil dem at jeg skal skrue ut hele ramma foran med tannstag, girkasse å hele sulamitten.
Finnes det andre enklere måter å få ut motoren på?
mvh
Lars-Ove
Lagt inn: 09 feb 2008, 21:15
av Audun N346
Itte at e har så mye peiling på akkurat det, men tru det hjelp mye om du never hva slags bil-motor-girkasse og årsmodell det er snakk om...
Lagt inn: 09 feb 2008, 23:28
av Ingvar N629
Regner med det gjelder 9-5?
Da kan du ta ut motor på to måter, løsne subframe med hele sulamitten og senke den ned, slik litteraturen din beskriver, dette forutsetter at du får løftet karosseriet høyt nok.
Det går også an å løfte motoren opp, men da må du demontere en del småtteri slik at du får tiltet den tilstrekkelig i side. Det er trangt, men det går, iallfall med manuell kasse! Du må ha en motortilter eller en medhjelper til dette.
Lagt inn: 10 feb 2008, 04:59
av laesi N1097
Hei!
Takk for svar og tankelesing!

Regner med det blir til at jeg senker motoren ut... får studere motor-rommet litt i ukene framover.
Lagt inn: 11 feb 2008, 03:00
av doo-kie
Noen som har byttet register og vet ca hvor lang tid det tar? Har ett register som har bynt å rasle litt.. Tenkte jeg skulle ta det til Våren!
Er det en overkommelig jobb på ett par dager, uten stress?
Lagt inn: 11 feb 2008, 03:09
av Ingvar N629
doo-kie skrev:
Er det en overkommelig jobb på ett par dager, uten stress?
Hvis du ikke har gjort det før; NEI! Ikke uten stress iallfall, på 9-5 er dette en stor jobb, og har du ikke gjort det før så bruker du mer enn et par dager.
Lagt inn: 11 feb 2008, 04:38
av doo-kie
Ja oki! Da får vi vente til jeg tar ut dodgen så jeg får sette av noen dager på saaben..
Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 20 feb 2008, 17:42
av laesi N1097
Hei! Nå nermer det seg helga i garasjen.
Har sett litt på disse "manualene" for hvordan man bytter registeret på 9-5
Der vises det att du må gjenge opp og trekke ut noen føringer?
Hvorfor det? Skal registerdekselet trekkes nedover?
Ingen som tilfeldivis vet hvilken dim man må ha på gjengetappen?

Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 22 feb 2008, 07:25
av saab9000aero
trenger ikke ta ut motoren for og skifte balanse og register kjede.må bare plukke vekk alt på register siden på motoren og girkasse festet sånn at du får flyttet motoren over mot venstre.er en jobb som tar ca 1 og en halv dfag på verksted hos noen som har gjort det før.trenger ingen gjengetapp i hvertfall
Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 23 feb 2008, 21:34
av Ingvar N629
laesi N1097 skrev:Hei! Nå nermer det seg helga i garasjen.
Har sett litt på disse "manualene" for hvordan man bytter registeret på 9-5
Der vises det att du må gjenge opp og trekke ut noen føringer?
Hvorfor det? Skal registerdekselet trekkes nedover?
Ingen som tilfeldivis vet hvilken dim man må ha på gjengetappen?

M10. Mye lettere å ta ut registerdekselet om du napper ut tappene, men helt nødvendig er det vel ikke.
Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 23 feb 2008, 23:17
av aero01
mener å huske at det er så unødvendig, at saab ikke engang har nemt at de tappene må bort for å ta av registerdekselet i sin arbeidsbeskrivelse....

Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 24 feb 2008, 09:40
av Ingvar N629
Joda, det står i WIS, er jo til og med eget verktøy for dette. Der står det forresten 3/8" UNC gjengetapp, men vanlig M10 har jeg brukt, og det funker det også.
Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 24 feb 2008, 20:51
av aero01
Ok da, men jeg har ihvertfall aldri tatt em bort de gangene jeg har vært av med registerdekselet da...

fremgangsmåten til saab (den har blitt oppdatert et par ganger)så skal du heller ikke ut m motoren men syns det går fortere å ta ut motoren for min del ihverfall. men det er vel alt etter som man er vant til
Re: Ut med motor'n!
Lagt inn: 25 feb 2008, 10:07
av laesi N1097
Jeg valgte å både ta ut motoren å nappe ut de føringene.. om det var en nødvendighet? Tja, å ta ut motoren var ivertfall det!
Brukte rundt 23timer på jobben, å nå er bilen i "toppform" igjenn
Det ble litt lettere stemning når jeg hadde fått ut motoren å så at kjedestrammeren var 18mm ute!
Da visste jeg at jeg ivertfall ikke gjorde dette forjeves.
blir litt frustrert over hvorfor noen produsenter ska gjøre ting så trangt å vanskelig.
forrige helg bytta jeg reg.reim på min brors Audi A4.. 4,5timer...
Greit nok at det var reim men gud så mye greiere å skru på!!
