Side 1 av 1

Motorkonvertering og900i16 -> 900T16

Lagt inn: 17 apr 2004, 08:46
av Mortimer-N18
Jaja, da var det kommet til montering av motoren i bilen til belle :)
Det er en 1992 modell bil som originalt er en 16V i. Vi har i løpet av vinteren bygget opp og overhalt en T16 motor som vi nå setter i. :)

Dagen i dag går med på å flette sammen T16 ledningsnettet med i ledningsnettet. Blir litt ekstra kobling pga at det er EZK tenning på bilen originalt...

Bilde
Bilde

Lagt inn: 17 apr 2004, 08:57
av Kongpetrus
Lykke til i dag.
=D> Kommer det fortløpende bilder/dokumentasjon?

Lagt inn: 17 apr 2004, 09:47
av Kristian N70
Sjå her ja!

motorbytte..

Lagt inn: 17 apr 2004, 12:15
av Petter 900 T
lykke til gutter, dette blir sikkert bra!

Petter

Lagt inn: 17 apr 2004, 14:53
av Børre N17
Dette blir bra!! :clap:

Lagt inn: 17 apr 2004, 17:09
av Mortimer-N18
Liten oppdatering fra i dag:

Vi har nå koblet opp det meste av ting og jeg har fått sydd sammen ledningsnettene. Det eneste vi fikk gjort er å kjinne litt på motoren for å se at det gikk rundt. Vi har fotsatt igjen å få i et batteri som passer (!)... Og montere sammen litt småting. Et par timers arbeid.
Eksos og allt det andre er montert, så det skulle jo bare være å starte det opp men vi venter til allt er klart.

Neste skrudag er neste helg. Så da kommer det mer oppdateringer da.

Kan jo forresten nevne at det ikke var store modifikasjoner av ledningsnettet som skulle til for å få det til å passe :)

Lagt inn: 17 apr 2004, 22:43
av Hjelle, N6
Mortimer skrev:Liten oppdatering fra i dag:

Vi har nå koblet opp det meste av ting og jeg har fått sydd sammen ledningsnettene. Det eneste vi fikk gjort er å kjinne litt på motoren for å se at det gikk rundt. Vi har fotsatt igjen å få i et batteri som passer (!)...
Det med batteri er 900T litt kresen på, eg snakkar no om fysisk størrelse her. Hadde eit Varta gelebatteri i 900c-en som eg hadde, lagra det for å kunne bruke det oppatt i ein annan bil då eg lot den gå i pressa.
I fjor sommar var det vel, då var det slutt på det batteriet som stod i T16-enen. Henta då fram det Varta gelebatteriet, men eg fikk ikkje plass til varmeskjoldet som skal vere mellom batteri og eksosmanifold. Og i tilegg tok batteriet borti røra til AC-anlegget. Årsaken til dette var at batteriet er nokre centimeter for store.
Heldigvis hadde det lokale verkstedet nye batteri ståandes som passa, so no køyrer eg rundt med noko ScanBritt-greier.

Ellers må dokke ha lykke til vidare med prosjektet, dokke er då vel egentlig i havn, men kvifor ikkje flytte batteriet og sette på batteribøy med ein gong? ;)

Lagt inn: 18 apr 2004, 21:02
av B.Elle N126
Jo det begynner å ligne på bil, var innom T8-vraket (den stjålne som kom til rette i død tilstand) og hentet det batteriet som stod i den. Det burde passe. Batteribøy og 3' ?? jo det kommer nok etterhvert i kombinasjon med å flytte batteri på venstre side som igjen betyr 9000-Intercooler i front. Videre er planene å få på slissede bremser og green-stuff, Aero-kjolesett og en Trionic motorstyring. Time will show. Får ta neste vinter til hjelp.
Uten STCN hadde ikke dette skjedd, det skal være visst ! Det skal dere ha :D

Lagt inn: 23 sep 2005, 12:08
av Jørgen N237
Beklager at jeg drar opp en gammel tråd..
Jeg lurer på hva som MÅ byttes for å konvertere en i16v til 16v ltt? Ltt er vel samme motor som fulltrykk t16, bare uten apc? eller er jeg på viddene nå?

Her trenger jeg en liste..

MVH
Jørgen

Lagt inn: 23 sep 2005, 16:48
av Mortimer-N18
Vel for å bytte over fra i16 til T16 trenger du egentlig ikke så mye.

Liste:

Motor,
Ledningsnett fra T16 med alle de sensorene som hører til det ledningsnettet. (LMM, spjeldsensor, om du skal konvertere til Lucas trenger du også forkoblingsmotstanden til dysene)
Vannslangen fra vannpumpe til radiator med uttak til turbokjøling, om du skal ha vannkjølt turbo.
Oljekjøler med slangene til den. På motoren sitter forhåpentlighvis den oljefilteradapteren med uttak til oljekjøler.

Ellers trenger du nok ikke så veldig mye mer. Skulle vel være det over.

Legg til det som mangoler om noen ser noe jeg har glemt, noe jeg sikkert har gjort... skrev ned dette litt fort fra hodet... men det er nå ihvertfall an god start ;)