rar "snekkelyd" fra høyre fronthjul
Moderator: Moderatorer
rar "snekkelyd" fra høyre fronthjul
Heisann!
Kom akkurat inn fra hyttetur med en tre timers kjøretur. På vei hjem merket jeg en lyd fra høyre forhjul (passasjersiden). I fart rundt 80 høres den veldig ut som en snekke på høyt turtall. Lyden blir mer merkbar i sving mot venstre, men er ellers vanskelig å høre hvis man ikke vet at den er der, i rundkjøringer høres det nesten ut som en skrapelyd. Jeg har sjekket at hjulet sitter fast, og jeg merket ikke at det var løst i verken horisontal eller vertikal retning.
Hva kan dette være? Hjullager eller annet i drivlinjen?
Mvh Henrik
PS: Bilen er en 9000 M91
Kom akkurat inn fra hyttetur med en tre timers kjøretur. På vei hjem merket jeg en lyd fra høyre forhjul (passasjersiden). I fart rundt 80 høres den veldig ut som en snekke på høyt turtall. Lyden blir mer merkbar i sving mot venstre, men er ellers vanskelig å høre hvis man ikke vet at den er der, i rundkjøringer høres det nesten ut som en skrapelyd. Jeg har sjekket at hjulet sitter fast, og jeg merket ikke at det var løst i verken horisontal eller vertikal retning.
Hva kan dette være? Hjullager eller annet i drivlinjen?
Mvh Henrik
PS: Bilen er en 9000 M91
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Først må du finne ut hva det er. Høres jo ut som drivknuten er mest sannsynlig. Prøv å kjør svinger med mye rattutslag, gjerne etter du har kjørt litt så knuten er varm. Da vil du høre litt på lyden hva det er. Sjekk også gummidamasken om den er hel. Har det blitt hull og det er kjørt lenge har fettet rennt ut og knuten havarerer fortere.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Du kan høre om det er gåent hvis du jekker opp bilen så hjulet løper fritt, og dreier det litt rundt, og dreie litt tilbake. Kan være vanskelig å høre med forhjulstrekk siden drivaksel og diff vil lage lyder.heinrich skrev:Takk for hjelpen! Skal sjekke ut litt nærmere hva det kan være for noe, men jeg har fått det for meg at man kan kjenne på hjulet når hjullageret er såpass slitent at det lager lyd?
Men klakkelyd i svinger på den måten jeg innbiller meg det høres ut minner jo litt om drivknute da. Selv om lyder er vanskelige å beskrive å gi råd på grunnlag av..

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
ville tro det var knuta ja
ikke vanskelig å bytte heller.
får vel knuta billig på biltema, der jeg kjøpte begge mine, og for dem som ikke tror på kvaliteten derfra så har min fått bra med juling
men har ikke hatt problemer siden dem ble bytta i fjor...
du må demontere alt, bærebru og endeledd og vipp ut knuta fra navet.
ta av gummien og rensk bort fettet i nakkant av knuta.
når du kikker bak knuta så vil du se en låsering (dreier knuta nå ja)
løsne og dra ut.... voila
monter ny og tut og kjør
bytt begge dog, har den ene tatt kvelden så er det nok ikke lenge før den andre også takker for seg...
og kjøp ny gummi til knuta om det ikke er med i settet

ikke vanskelig å bytte heller.
får vel knuta billig på biltema, der jeg kjøpte begge mine, og for dem som ikke tror på kvaliteten derfra så har min fått bra med juling

du må demontere alt, bærebru og endeledd og vipp ut knuta fra navet.
ta av gummien og rensk bort fettet i nakkant av knuta.
når du kikker bak knuta så vil du se en låsering (dreier knuta nå ja)
løsne og dra ut.... voila
monter ny og tut og kjør

bytt begge dog, har den ene tatt kvelden så er det nok ikke lenge før den andre også takker for seg...
og kjøp ny gummi til knuta om det ikke er med i settet

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Har aldri demontert bærebro og endeledd de gangene jeg har vært ute med drivaksel. Greier seg å skru ut øverste skruen og løsne den andre på fjærbeinet for så å legge over maks til en side. (husker ikke hvilken..) Da smetter akseltappen akkurat ut
Den låseringen Turbotore nevner kan være ekkel å åpne passelig. Meen plutselig slipper det

Den låseringen Turbotore nevner kan være ekkel å åpne passelig. Meen plutselig slipper det

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
hehehe jeg tok av hele da jeg også senket den samtidig 
og det gjorde jo hele bilen det
ikke så mye "luft" under skjermen

og det gjorde jo hele bilen det

ikke så mye "luft" under skjermen

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
dette er nok drivknuter ja.. koster overraskende lite på biltema, ser ingen grunn til at du ikke skal starte i den enden 
og jeg gjør det samme som morten... bare at jeg tar å løsner endeleddet også, så slipper jeg å sette meg inn i bilen og svinge den veien som gjør at akseltappen kan smette ut (ganske sikker på at det er til høyre;) )

og jeg gjør det samme som morten... bare at jeg tar å løsner endeleddet også, så slipper jeg å sette meg inn i bilen og svinge den veien som gjør at akseltappen kan smette ut (ganske sikker på at det er til høyre;) )
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
bærekuler er byttet for under et år siden, regner med at de skal holde lenger
Takk for hjelpen gutta, håper bare jeg rekker det før neste hyttetur.
Drivknuten ble sikkert smadra på vei opp til toppen av gaustablikk, den forbanna bakken opp dit med kjetting og rykkstarter er sikkert ikke bra kost på gamle ledd og akslinger.

Drivknuten ble sikkert smadra på vei opp til toppen av gaustablikk, den forbanna bakken opp dit med kjetting og rykkstarter er sikkert ikke bra kost på gamle ledd og akslinger.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
Jeg ville ha bytta lager i samme slengen. Når du først har det i fra hverandre kan det være lurt, så slipper du å gjøre samme prosess all over again 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy