rar "snekkelyd" fra høyre fronthjul

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

rar "snekkelyd" fra høyre fronthjul

Legg inn av heinrich » 10 feb 2008, 21:20

Heisann!

Kom akkurat inn fra hyttetur med en tre timers kjøretur. På vei hjem merket jeg en lyd fra høyre forhjul (passasjersiden). I fart rundt 80 høres den veldig ut som en snekke på høyt turtall. Lyden blir mer merkbar i sving mot venstre, men er ellers vanskelig å høre hvis man ikke vet at den er der, i rundkjøringer høres det nesten ut som en skrapelyd. Jeg har sjekket at hjulet sitter fast, og jeg merket ikke at det var løst i verken horisontal eller vertikal retning.

Hva kan dette være? Hjullager eller annet i drivlinjen?

Mvh Henrik

PS: Bilen er en 9000 M91
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 10 feb 2008, 21:24

Hjullager eller ytre drivknute er vel hete tips..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 10 feb 2008, 21:27

Regnet egentlig med det, men hvordan er det med bytte av dette? Mye arbeid for å skifte drivknuten?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 10 feb 2008, 21:38

Først må du finne ut hva det er. Høres jo ut som drivknuten er mest sannsynlig. Prøv å kjør svinger med mye rattutslag, gjerne etter du har kjørt litt så knuten er varm. Da vil du høre litt på lyden hva det er. Sjekk også gummidamasken om den er hel. Har det blitt hull og det er kjørt lenge har fettet rennt ut og knuten havarerer fortere.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 10 feb 2008, 21:44

Takk for hjelpen! Skal sjekke ut litt nærmere hva det kan være for noe, men jeg har fått det for meg at man kan kjenne på hjulet når hjullageret er såpass slitent at det lager lyd?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 10 feb 2008, 21:53

heinrich skrev:Takk for hjelpen! Skal sjekke ut litt nærmere hva det kan være for noe, men jeg har fått det for meg at man kan kjenne på hjulet når hjullageret er såpass slitent at det lager lyd?
Du kan høre om det er gåent hvis du jekker opp bilen så hjulet løper fritt, og dreier det litt rundt, og dreie litt tilbake. Kan være vanskelig å høre med forhjulstrekk siden drivaksel og diff vil lage lyder.
Men klakkelyd i svinger på den måten jeg innbiller meg det høres ut minner jo litt om drivknute da. Selv om lyder er vanskelige å beskrive å gi råd på grunnlag av.. :wink: Sjekk også at senterbolten er skikkelig skrudd til.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 11 feb 2008, 02:39

ville tro det var knuta ja :cry:
ikke vanskelig å bytte heller.
får vel knuta billig på biltema, der jeg kjøpte begge mine, og for dem som ikke tror på kvaliteten derfra så har min fått bra med juling :oops: men har ikke hatt problemer siden dem ble bytta i fjor...

du må demontere alt, bærebru og endeledd og vipp ut knuta fra navet.
ta av gummien og rensk bort fettet i nakkant av knuta.
når du kikker bak knuta så vil du se en låsering (dreier knuta nå ja)
løsne og dra ut.... voila
monter ny og tut og kjør :lol:

bytt begge dog, har den ene tatt kvelden så er det nok ikke lenge før den andre også takker for seg...
og kjøp ny gummi til knuta om det ikke er med i settet 8)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 11 feb 2008, 11:52

Har aldri demontert bærebro og endeledd de gangene jeg har vært ute med drivaksel. Greier seg å skru ut øverste skruen og løsne den andre på fjærbeinet for så å legge over maks til en side. (husker ikke hvilken..) Da smetter akseltappen akkurat ut :)

Den låseringen Turbotore nevner kan være ekkel å åpne passelig. Meen plutselig slipper det :D
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 11 feb 2008, 12:05

hehehe jeg tok av hele da jeg også senket den samtidig ;)
og det gjorde jo hele bilen det :lol:
ikke så mye "luft" under skjermen 8)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 11 feb 2008, 14:42

Da bestiller jeg ytre drivknute, og håper det blir bra. :) Kommer heller tilbake her hvis det skulle vise seg at jeg trenger mer hjelp. :)

Mvh Henrik
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 feb 2008, 14:48

jeg ville uansett starta med å bytte bærekuler :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 feb 2008, 15:38

dette er nok drivknuter ja.. koster overraskende lite på biltema, ser ingen grunn til at du ikke skal starte i den enden :)

og jeg gjør det samme som morten... bare at jeg tar å løsner endeleddet også, så slipper jeg å sette meg inn i bilen og svinge den veien som gjør at akseltappen kan smette ut (ganske sikker på at det er til høyre;) )
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 11 feb 2008, 16:13

bærekuler er byttet for under et år siden, regner med at de skal holde lenger 8) Takk for hjelpen gutta, håper bare jeg rekker det før neste hyttetur.

Drivknuten ble sikkert smadra på vei opp til toppen av gaustablikk, den forbanna bakken opp dit med kjetting og rykkstarter er sikkert ikke bra kost på gamle ledd og akslinger. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 feb 2008, 12:39

Jeg ville ha bytta lager i samme slengen. Når du først har det i fra hverandre kan det være lurt, så slipper du å gjøre samme prosess all over again :)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Legg inn av KapteinSAABeltann » 12 feb 2008, 17:40

Var ute for utslitte foringer på de ytre lenkearmene på stabstag, riktignok på en Subaru. Det lagde et fantastisk spetakkel, ikke ulikt det du beskriver. Kan være greit å sjekke opp det også.

Svar