Hadde en litt skremmende opplevelse med 900en (signatur) i dag.
Vaska motoren etter jobb, brukte biltema motorvask og spylte reint etterpå. Etter det virka det som den bare gikk på tre sylindre, men hva kunne jeg gjøre med det da? Regna med at det var kommet litt vann inn i noe tenningsdeler så tenkte at det kanskje forsvant når den ble varm. Så jeg kjørte hjem, ca 7 km og rett før jeg var hjemme virka det som den siste sylinderen våkna.
Men da jeg stoppa bilen lukta det svidd, og jeg gik ut for å sjekke. Og under bilen brant det (!) ved katalysatoren ca. Tror det var noe tectyl som brant, så sånn ut og det datt brennende biter ned akkurat som når man brenner plast. Slokka med pulver og venta en stund for å se, og prøvde og starte den for å flytte den vekk fra huset. Men da starta den ikke i det hele tatt! Måtte flytte den på starteren.
Mitt spørsmål er da: Hva har mest sannsynlig skjedd? Og hvor er det mest sannsynlig at det har kommet inn vann?
Og er det sannynlig at den tok fyr fordi den ble kjørt på tre sylindre, eller kan det være noe annet? Som f.eks. motorvask-rester som tok fyr.
Biln tok fyr =(
Moderator: Moderatorer
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Biln tok fyr =(
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
At den gikk på tre og senere ikke startet igjen er nok pga fukt i fordeleren, løsne fordelerlokket og la det henge løst til i morra, så starter den nok.
Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.
Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Der var det vann ja.. Takker for svar =)Ingvar N629 skrev:At den gikk på tre og senere ikke startet igjen er nok pga fukt i fordeleren, løsne fordelerlokket og la det henge løst til i morra, så starter den nok.
Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
Re: Biln tok fyr =(
Går ikke motoren på alle 4 sylindere så forbrennes bensinen fra "døde" sylindere i katalysatoren, og den blir glødende varm. Uten katalysator ville det ikke vært noe problem, annet enn slitet med å kjøre med fuskende motorTimon skrev:
Og er det sannynlig at den tok fyr fordi den ble kjørt på tre sylindre, eller kan det være noe annet? Som f.eks. motorvask-rester som tok fyr.

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Innlegg: 287
- Registrert: 30 jun 2007, 11:10
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Du må vel egentligt ALDRI kjøre en motor med en eller flere sylindrer som ikke fungerer når du har katalysator.
Dette på grunn av det Macgeier sa, så kan bensinen ta fyr i katalysatoren og denne vil smelte og ende som en propp i eksosen din, å da går bilen din svært dårligt viss den i det hele starter.
Skal jo egentligt ta ut sikringen på bensinpumpa ved sjekk av gnist på tennpluggene
Dette på grunn av det Macgeier sa, så kan bensinen ta fyr i katalysatoren og denne vil smelte og ende som en propp i eksosen din, å da går bilen din svært dårligt viss den i det hele starter.
Skal jo egentligt ta ut sikringen på bensinpumpa ved sjekk av gnist på tennpluggene