Side 1 av 1

Biln tok fyr =(

Lagt inn: 11 feb 2008, 03:15
av Timon
Hadde en litt skremmende opplevelse med 900en (signatur) i dag.

Vaska motoren etter jobb, brukte biltema motorvask og spylte reint etterpå. Etter det virka det som den bare gikk på tre sylindre, men hva kunne jeg gjøre med det da? Regna med at det var kommet litt vann inn i noe tenningsdeler så tenkte at det kanskje forsvant når den ble varm. Så jeg kjørte hjem, ca 7 km og rett før jeg var hjemme virka det som den siste sylinderen våkna.

Men da jeg stoppa bilen lukta det svidd, og jeg gik ut for å sjekke. Og under bilen brant det (!) ved katalysatoren ca. Tror det var noe tectyl som brant, så sånn ut og det datt brennende biter ned akkurat som når man brenner plast. Slokka med pulver og venta en stund for å se, og prøvde og starte den for å flytte den vekk fra huset. Men da starta den ikke i det hele tatt! Måtte flytte den på starteren.

Mitt spørsmål er da: Hva har mest sannsynlig skjedd? Og hvor er det mest sannsynlig at det har kommet inn vann?

Og er det sannynlig at den tok fyr fordi den ble kjørt på tre sylindre, eller kan det være noe annet? Som f.eks. motorvask-rester som tok fyr.

Lagt inn: 11 feb 2008, 03:18
av Ingvar N629
At den gikk på tre og senere ikke startet igjen er nok pga fukt i fordeleren, løsne fordelerlokket og la det henge løst til i morra, så starter den nok.

Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.

Lagt inn: 11 feb 2008, 03:32
av Timon
Ingvar N629 skrev:At den gikk på tre og senere ikke startet igjen er nok pga fukt i fordeleren, løsne fordelerlokket og la det henge løst til i morra, så starter den nok.

Måtte alltid tørke inni fordelerlokket etter motorvask før jeg bygde om 900en min til DI.
Der var det vann ja.. Takker for svar =)

Re: Biln tok fyr =(

Lagt inn: 11 feb 2008, 09:51
av Macgeier
Timon skrev:
Og er det sannynlig at den tok fyr fordi den ble kjørt på tre sylindre, eller kan det være noe annet? Som f.eks. motorvask-rester som tok fyr.
Går ikke motoren på alle 4 sylindere så forbrennes bensinen fra "døde" sylindere i katalysatoren, og den blir glødende varm. Uten katalysator ville det ikke vært noe problem, annet enn slitet med å kjøre med fuskende motor :wink:

Lagt inn: 11 feb 2008, 15:37
av Timon
aha..

Lagt inn: 11 feb 2008, 21:20
av laesi N1097
Du må vel egentligt ALDRI kjøre en motor med en eller flere sylindrer som ikke fungerer når du har katalysator.
Dette på grunn av det Macgeier sa, så kan bensinen ta fyr i katalysatoren og denne vil smelte og ende som en propp i eksosen din, å da går bilen din svært dårligt viss den i det hele starter.

Skal jo egentligt ta ut sikringen på bensinpumpa ved sjekk av gnist på tennpluggene