Side 1 av 1
Bytte cluch(Register kjede bytte)
Lagt inn: 11 feb 2008, 19:01
av doo-kie
Har en 02 9-5 2,0t. gådd 130k. Skal bytte registerkjede, lurte på om dere anbefaler at jeg bytter cluchen samtidig når jeg først har ute alt?? Kan ikke kjenne noe feil med clucen nå, men er vel kjedelig hvis den ryker rett etterpå

Lagt inn: 11 feb 2008, 21:41
av Andersfo
En i min familie har en 2000 Saab 9-5 2.3t som nå har gått 330.000km og har han ikke skiftet clutch på. Personlig tror jeg du har endel km igjen på den du har.
Lagt inn: 13 feb 2008, 01:49
av doo-kie
Ja tror jo egentlig også den burde holde noen mil til
Får se hva jeg finner på... Mulig jeg tar det i samme slengen uansett....
Lagt inn: 13 feb 2008, 02:02
av Haaka
Er det ikke litt dumt å gjøre en såpass stor jobb av dette uansett?
Tenker du å gå ut med hele motoren for registerskift?
Clutsjen din er ikke halvferdig engang!? Dette blir som å kjøpe nytt clutsj-sett på jegvetikkehvor mange tusen, og legge til 50% på prisen!?! Skip clutsj, den sier ifra når den vil skiftes, og det er nok lenge til

Lagt inn: 13 feb 2008, 02:32
av Tor N12
Bare for å presisere.... du trenger ikke å ta ut motoren for å bytte register... så clutchen kan du nok vente med til den er utsllitt
Men når du først gjør denne jobben så ville jeg vurdert å ta ned bunnpanna og gjøre rein oljesila når du først holder på.. Det kan jo også være en god ide og ta en skikkelig innvendig dieselrens først.
Lagt inn: 13 feb 2008, 02:50
av Ingvar N629
Du trenger ikke ta ut motoren for å bytte register nei, men akkurat på 9-5 så tror jeg det tar like lang tid å la den sitte...
Lagt inn: 13 feb 2008, 03:07
av doo-kie
OK. Trodde jeg måtte ta ut motoren for å bytte register kjede og balanse aksel kjede...
Når det gjelder olje sila hadde jeg nede bunnpanna og gjorde den rein i dag

Fy fan hvor det så ut der! Flushet motoren med diesel før jeg tok ned bunnpanna også.!
Lagt inn: 13 feb 2008, 03:12
av Ingvar N629
doo-kie skrev:OK. Trodde jeg måtte ta ut motoren for å bytte register kjede og balanse aksel kjede...
Nei, det må du ikke, du kan demontere det meste som står rundt motoren, og skyve den sidelengs slik at du kommer til med motoren i bilen. Det er fortsatt trangt. De fleste mekanikerne på Saab-verkstedet her i byen tar ut motoren, alle unntatt ei tror jeg, og hun har vel små hender...

Lagt inn: 13 feb 2008, 03:15
av doo-kie
Ja oki...! Nå har jo jeg ganske små hender

Hva vil dere anbefale at jeg jør? Ut med hele stasen eller ta den me motoren i?