9-5en starter ikke
Moderator: Moderatorer
9-5en starter ikke
Da var det min tur.
Startern går, men motoren vil ikke starte. Hører pumpa summer i ca.2 sek, når jeg slår på tenninga. Lyser check engine når startern går, vet ikke om det betyr noe.
Tenker umiddelbart på di-kassetten eller givern på reimskiva. Skal prøve med startgass å se/høre hva som skjer.
Er så j..... kipt å slepe den til saab, for å down loade med tech 2...
Noen som har andre tips???
Bilen er 9-5estate -99mod 2,0t
Startern går, men motoren vil ikke starte. Hører pumpa summer i ca.2 sek, når jeg slår på tenninga. Lyser check engine når startern går, vet ikke om det betyr noe.
Tenker umiddelbart på di-kassetten eller givern på reimskiva. Skal prøve med startgass å se/høre hva som skjer.
Er så j..... kipt å slepe den til saab, for å down loade med tech 2...
Noen som har andre tips???
Bilen er 9-5estate -99mod 2,0t
- ToreN1246
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
...eller det gode gamle dunke litt på starter trikset???
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Få med deg en medhjelper. Få denne til å skru på tenninga, mens du selv legger øret mot lokket til bensinpumpa (under baksetet) og lytter. Hører du bensinpumpa så er den ok. Få medhjelperen til å prøve å starte, hører du ikke pumpa nå så er det veivakselgiveren. Hvis veivakselgiveren funker så ser du også at turtelleren gir litt utslag. Om både veivakselgiveren og pumpa funker, så er det mest sannsynlig DI-kassetten, men sjekk også at du har bensintrykk på fuelrailen. Det gjør du enklest ved å skru av en liten plastnippel ca midt på fuelrailen, og trykker ned midten på koblinga der (ser ut som påfyllingsventilen på dekket). Om det er bensintrykk så skal det komme bensin når du trykker ned.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hobbis N1226
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1226
- Navn: Håvard
- Bil: 9-5 2.0T SE Estate
- Sted: Varhaug
Ser ut til at pumpa er gåen, starter ikke ved tvangskjøring. Gikk veldig greit å montere ut i forhold til og900 pumpa jeg har prøvd meg på før...
Ser man får kjøpt komplett armatur eller bare pumpa. Hva anbefales her, noen som har byttet bare pumpa? Var jo ikke store pris forskjellen, så frister jo å bytte hele greia.
Ser man får kjøpt komplett armatur eller bare pumpa. Hva anbefales her, noen som har byttet bare pumpa? Var jo ikke store pris forskjellen, så frister jo å bytte hele greia.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ja, hele pumpa er ute. Prøvde å koble strøm rett på, ingen tegn til liv.
Fattet mistanke da det ikke kom fuel ut av nippelen på railen og turtelleren beveget seg når startern gikk.
Sila var full av plastikk, mulig dette har gjordt at pumpa har jobbet for tungt over en periode.
Første pumpa som bare har stoppet uten noen forvarsel, tenker på lyd eller tungstartet.
Fattet mistanke da det ikke kom fuel ut av nippelen på railen og turtelleren beveget seg når startern gikk.
Sila var full av plastikk, mulig dette har gjordt at pumpa har jobbet for tungt over en periode.
Første pumpa som bare har stoppet uten noen forvarsel, tenker på lyd eller tungstartet.
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
I nødstilfelle kan du få en pumpe via Biltema (om du bor i nærheten av en butikk) Det er " til en viss grad" samme pumpa på 9000 som til 9-5..
Men da må du selvfølgelig separere pumpa ifra armaturet og slikt..
Bare en tanke
Mvh
Viking
Nb pris på bare pumpa hos biltema er ca 400,. hos saab tar de vel ca 1400??
Men da må du selvfølgelig separere pumpa ifra armaturet og slikt..
Bare en tanke
Mvh
Viking
Nb pris på bare pumpa hos biltema er ca 400,. hos saab tar de vel ca 1400??
Re: 9-5en starter ikke
Da er ny pumpe på plass. Byttet bare pumpa.
Kjøpt hos MEKONOMEN kr.1000,- Bestilte komp. armatur hos speedparts på søndag(mail). Av (dårlig) erfaring ringte jeg mandag for å høre om jeg kunne forvente pumpa i Bodø før helga. De ville tru d, fikk jeg til svar. Da jeg ringte idag(onsdag) fikk jeg beskjed om at de måtte bestille ifra sverige. Greit nok, men kunne vel gitt beskjed?? hadde jeg ikke ringt, ville jeg vært uten bil ei uke til.
Jaja, jeg måtte bare få d ut.
Syns d var i overkant mye jobb å bytte kun pumpa. Slangestumpen som fulgte med, fant jeg for kort. Måtte bruke en som var 3 ganger lengre.
Kjøpt hos MEKONOMEN kr.1000,- Bestilte komp. armatur hos speedparts på søndag(mail). Av (dårlig) erfaring ringte jeg mandag for å høre om jeg kunne forvente pumpa i Bodø før helga. De ville tru d, fikk jeg til svar. Da jeg ringte idag(onsdag) fikk jeg beskjed om at de måtte bestille ifra sverige. Greit nok, men kunne vel gitt beskjed?? hadde jeg ikke ringt, ville jeg vært uten bil ei uke til.
Jaja, jeg måtte bare få d ut.
Syns d var i overkant mye jobb å bytte kun pumpa. Slangestumpen som fulgte med, fant jeg for kort. Måtte bruke en som var 3 ganger lengre.
- kevin86
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Nå starter ikke bilen min heller, sjekka den nippelen på fuelrailen. Kom litt bensin, også fikk jeg dama til å starte, da forsvant det lille som var av bensin. Hører ikke noe lyd fra bensin pumpa. Kan det være noe annet enn at bensinpumpa har ryki?
Tidlig at pumpa ryker på 147000km?
Tidlig at pumpa ryker på 147000km?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
Da er det nok pumpa.
Gjorde samme som du, fikk fruen til å "file" mens jeg trykket ned nippeln. Da kom det litt bensin ut i begynnelsen, så var det ingenting mer. Nå når pumpa er byttet spruter det ut:) Nå legger jeg også merke til lyden ifra pumpa, du hører den veldig godt hvis du tar opp sete.
Hvis turtelleren beveger seg litt opp når du "filer" er det ikke veivakselsensoren. Skal visst være en sammenheng her: er sensoren gåen starter ikke pumpa(rett meg om jeg tar feil)
Da pumpa var byttet brukte jeg 30-40 sek. på starter før den startet, som på en diesel bil. Vet ikke om det var luft, men kunne virke sånn.
Har noen tips ang. pumpe bytte om det skulle være ønskelig
Gjorde samme som du, fikk fruen til å "file" mens jeg trykket ned nippeln. Da kom det litt bensin ut i begynnelsen, så var det ingenting mer. Nå når pumpa er byttet spruter det ut:) Nå legger jeg også merke til lyden ifra pumpa, du hører den veldig godt hvis du tar opp sete.
Hvis turtelleren beveger seg litt opp når du "filer" er det ikke veivakselsensoren. Skal visst være en sammenheng her: er sensoren gåen starter ikke pumpa(rett meg om jeg tar feil)
Da pumpa var byttet brukte jeg 30-40 sek. på starter før den startet, som på en diesel bil. Vet ikke om det var luft, men kunne virke sånn.

- kevin86
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Høres ut som jeg trenger tips ja9-5 skrev:Da er det nok pumpa.

Må vell bytte fort da, så jeg kan kose meg utpå veien=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Saab 93SS 05 TID
Saab 93SS 05 TID
- Hobbis N1226
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1226
- Navn: Håvard
- Bil: 9-5 2.0T SE Estate
- Sted: Varhaug
Nettopp fått ny føler jeg men pumpa gikk selv om føleren var gåen... :)men er kanskje alt ettersom hvor gåen føleren er9-5 skrev:Da er det nok pumpa.
Sist redigert av Hobbis N1226 den 25 feb 2008, 18:25, redigert 1 gang totalt.
00 9-5 2.0T SE Estate.aut