9-5en starter ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

9-5en starter ikke

Legg inn av 9-5 » 14 feb 2008, 21:14

Da var det min tur.
Startern går, men motoren vil ikke starte. Hører pumpa summer i ca.2 sek, når jeg slår på tenninga. Lyser check engine når startern går, vet ikke om det betyr noe.
Tenker umiddelbart på di-kassetten eller givern på reimskiva. Skal prøve med startgass å se/høre hva som skjer.
Er så j..... kipt å slepe den til saab, for å down loade med tech 2...

Noen som har andre tips???

Bilen er 9-5estate -99mod 2,0t

noname
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 171
Registrert: 13 jan 2007, 13:48
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 14 feb 2008, 21:35

Det er vel å sjekke det obligatoriske,gnist på pluggene og at bensin virkelig kommer frem....
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Legg inn av ToreN1246 » 14 feb 2008, 23:35

...eller det gode gamle dunke litt på starter trikset???
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 feb 2008, 23:37

Få med deg en medhjelper. Få denne til å skru på tenninga, mens du selv legger øret mot lokket til bensinpumpa (under baksetet) og lytter. Hører du bensinpumpa så er den ok. Få medhjelperen til å prøve å starte, hører du ikke pumpa nå så er det veivakselgiveren. Hvis veivakselgiveren funker så ser du også at turtelleren gir litt utslag. Om både veivakselgiveren og pumpa funker, så er det mest sannsynlig DI-kassetten, men sjekk også at du har bensintrykk på fuelrailen. Det gjør du enklest ved å skru av en liten plastnippel ca midt på fuelrailen, og trykker ned midten på koblinga der (ser ut som påfyllingsventilen på dekket). Om det er bensintrykk så skal det komme bensin når du trykker ned.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 14 feb 2008, 23:40

Hadde nettopp noe av de samme symptonene på min..prøvde alt mulig men nyttet ikke, måtte på verksted til slutt og endte opp med gåen veivakselføler og lmm :(
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 16 feb 2008, 22:41

Ser ut til at pumpa er gåen, starter ikke ved tvangskjøring. Gikk veldig greit å montere ut i forhold til og900 pumpa jeg har prøvd meg på før...

Ser man får kjøpt komplett armatur eller bare pumpa. Hva anbefales her, noen som har byttet bare pumpa? Var jo ikke store pris forskjellen, så frister jo å bytte hele greia.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 16 feb 2008, 22:47

Hvordan har du tvangskjørt pumpa?

Måler du spenning bak, uten at pumpa går?

Edit: skjønner... du har ute hele pumpa?

Sjekk nå at du får spenning fram også :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 feb 2008, 23:06

Det er en enkel sak å bytte kun pumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Legg inn av 9-5 » 16 feb 2008, 23:19

Ja, hele pumpa er ute. Prøvde å koble strøm rett på, ingen tegn til liv.

Fattet mistanke da det ikke kom fuel ut av nippelen på railen og turtelleren beveget seg når startern gikk.
Sila var full av plastikk, mulig dette har gjordt at pumpa har jobbet for tungt over en periode.
Første pumpa som bare har stoppet uten noen forvarsel, tenker på lyd eller tungstartet.

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Legg inn av Viking N1215 » 17 feb 2008, 00:33

I nødstilfelle kan du få en pumpe via Biltema (om du bor i nærheten av en butikk) Det er " til en viss grad" samme pumpa på 9000 som til 9-5..

Men da må du selvfølgelig separere pumpa ifra armaturet og slikt..

Bare en tanke

Mvh
Viking

Nb pris på bare pumpa hos biltema er ca 400,. hos saab tar de vel ca 1400??

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Re: 9-5en starter ikke

Legg inn av 9-5 » 20 feb 2008, 23:19

Da er ny pumpe på plass. Byttet bare pumpa.
Kjøpt hos MEKONOMEN kr.1000,- Bestilte komp. armatur hos speedparts på søndag(mail). Av (dårlig) erfaring ringte jeg mandag for å høre om jeg kunne forvente pumpa i Bodø før helga. De ville tru d, fikk jeg til svar. Da jeg ringte idag(onsdag) fikk jeg beskjed om at de måtte bestille ifra sverige. Greit nok, men kunne vel gitt beskjed?? hadde jeg ikke ringt, ville jeg vært uten bil ei uke til.
Jaja, jeg måtte bare få d ut.
Syns d var i overkant mye jobb å bytte kun pumpa. Slangestumpen som fulgte med, fant jeg for kort. Måtte bruke en som var 3 ganger lengre.

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: 9-5en starter ikke

Legg inn av kevin86 » 25 feb 2008, 16:29

Nå starter ikke bilen min heller, sjekka den nippelen på fuelrailen. Kom litt bensin, også fikk jeg dama til å starte, da forsvant det lille som var av bensin. Hører ikke noe lyd fra bensin pumpa. Kan det være noe annet enn at bensinpumpa har ryki?
Tidlig at pumpa ryker på 147000km?
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Re: 9-5en starter ikke

Legg inn av 9-5 » 25 feb 2008, 16:57

Da er det nok pumpa.
Gjorde samme som du, fikk fruen til å "file" mens jeg trykket ned nippeln. Da kom det litt bensin ut i begynnelsen, så var det ingenting mer. Nå når pumpa er byttet spruter det ut:) Nå legger jeg også merke til lyden ifra pumpa, du hører den veldig godt hvis du tar opp sete.
Hvis turtelleren beveger seg litt opp når du "filer" er det ikke veivakselsensoren. Skal visst være en sammenheng her: er sensoren gåen starter ikke pumpa(rett meg om jeg tar feil)
Da pumpa var byttet brukte jeg 30-40 sek. på starter før den startet, som på en diesel bil. Vet ikke om det var luft, men kunne virke sånn.

Har noen tips ang. pumpe bytte om det skulle være ønskelig ;)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: 9-5en starter ikke

Legg inn av kevin86 » 25 feb 2008, 17:05

9-5 skrev:Da er det nok pumpa.
Gjorde samme som du, fikk fruen til å "file" mens jeg trykket ned nippeln. Da kom det litt bensin ut i begynnelsen, så var det ingenting mer. Nå når pumpa er byttet spruter det ut:) Nå legger jeg også merke til lyden ifra pumpa, du hører den veldig godt hvis du tar opp sete.
Hvis turtelleren beveger seg litt opp når du "filer" er det ikke veivakselsensoren. Skal visst være en sammenheng her: er sensoren gåen starter ikke pumpa(rett meg om jeg tar feil)
Da pumpa var byttet brukte jeg 30-40 sek. på starter før den startet, som på en diesel bil. Vet ikke om det var luft, men kunne virke sånn.

Har noen tips ang. pumpe bytte om det skulle være ønskelig ;)
Høres ut som jeg trenger tips ja :)
Må vell bytte fort da, så jeg kan kose meg utpå veien=)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Re: 9-5en starter ikke

Legg inn av Hobbis N1226 » 25 feb 2008, 17:39

9-5 skrev:Da er det nok pumpa.
Gjorde samme som du, fikk fruen til å "file" mens jeg trykket ned nippeln. Da kom det litt bensin ut i begynnelsen, så var det ingenting mer. Nå når pumpa er byttet spruter det ut:) Nå legger jeg også merke til lyden ifra pumpa, du hører den veldig godt hvis du tar opp sete.
Hvis turtelleren beveger seg litt opp når du "filer" er det ikke veivakselsensoren. Skal visst være en sammenheng her: er sensoren gåen starter ikke pumpa(rett meg om jeg tar feil)
Da pumpa var byttet brukte jeg 30-40 sek. på starter før den startet, som på en diesel bil. Vet ikke om det var luft, men kunne virke sånn.

Har noen tips ang. pumpe bytte om det skulle være ønskelig ;)
Nettopp fått ny føler jeg men pumpa gikk selv om føleren var gåen... :)men er kanskje alt ettersom hvor gåen føleren er
Sist redigert av Hobbis N1226 den 25 feb 2008, 18:25, redigert 1 gang totalt.
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Svar