Sidevinduer bak Saab 9000 - kun kald luft?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dan-Roger
Innlegg: 8
Registrert: 11 feb 2008, 14:37

Sidevinduer bak Saab 9000 - kun kald luft?

Legg inn av Dan-Roger » 15 feb 2008, 09:27

Har søkt litt på forumet men ikke funnet noe som gir svar på det jeg har fundert litt på. Så dette blir mitt første spørsmål; Jeg har en -97 9000, og jeg får bare kald luft på sidevinduene bak…? Er det slik det skal være?
Mo i Rana
1997 - 9000 2,0t CSE
2005 - 9-5 2,0t Vector stv

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2008, 10:58

Det står bare ei vifte inni dørene, så ja, da blir det den temperaturen den spytter ut som blir mellom dørpanelet og døra :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 15 feb 2008, 12:04

det synes jeg er litt rart, da det kun er bilene med ACC som har disse viftene bak... poenget med dem er jo å gi en jevn temperatur i hele bilen. skulle tro de kunne blåse det "kontrollenheten" ber dem om å blåse.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 15 feb 2008, 13:00

Edward N812 skrev:det synes jeg er litt rart, da det kun er bilene med ACC som har disse viftene bak... poenget med dem er jo å gi en jevn temperatur i hele bilen. skulle tro de kunne blåse det "kontrollenheten" ber dem om å blåse.
Ta en titt på en 9000 med vifter i bakdørene, så ser du fort at "luftinntaket" til vifta er litt lenger ned på døra! :roll:
Vitsen med disse viftene er først og fremst å holde rutene duggfrie, og når det er kaldt, så vil de jo ta opp litt av varmen fra fotbrønnene bak,(dersom du kjører varmen mot gulvet,) så det kan kanskje bli en grad eller to temperatur stigning, men de har altså ikke egen varmluftkanal. :(

Vil anbefale å slå av disse viftene når det ikke er behov for dem, for å spare motorene. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 feb 2008, 13:33

Jepp, jeg programerte ACCen til å ikke starte de opp på auto som default :)
Angående programering av ACC, søk litt, eller prøv FAQen til STCS
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Dan-Roger
Innlegg: 8
Registrert: 11 feb 2008, 14:37

Legg inn av Dan-Roger » 15 feb 2008, 13:46

Takk for svar. Det var som jeg fryktet... Synd det ikke er varme der, merker at ungene blir kalde på den ene siden når man må bruke disse :D
Mo i Rana
1997 - 9000 2,0t CSE
2005 - 9-5 2,0t Vector stv

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 16 feb 2008, 03:52

Dan-Roger skrev:Takk for svar. Det var som jeg fryktet... Synd det ikke er varme der, merker at ungene blir kalde på den ene siden når man må bruke disse :D
Men når bilen først har blitt varm er det ikke nor problem da. Da er de glimrende for og holde siderutene duggfrie =)

Svar