Side 1 av 1
Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 23 feb 2008, 19:30
av enebakksaab
Så på speedparts sine sider at de hadde en ombyggingsett fra luftkjølt til vannkjølt turbo. Hva er egentlig fordelen med vannkjølt, kontra luftkjølt? og hva mer trener jeg enn de delene som følger med i settet?
..Kristoffer--
Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 23 feb 2008, 19:50
av Haaka
Bedre kjøling... Enkelt og greit.
Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen. Varmeoverføring i en større og mer beastet turbo reduserer effektiviteten. Det går utover aksellerasjon, respons og toppeffekt. Enda viktigere er jo at vannkjøling gir en konstant og stabil systemtemperatur. Avlaster oljen for de værste temperaturene, som videre reduserer belastning, slitasje og sjansen for varmskjæring.
Men nå snakker vi godt oppi noen 4-500+ HK.
..Finner ikke dette settet du snakker om (link?), men hva mer du trenger og om det er verdt pengene.. njaææshh? Vet ikke

Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 23 feb 2008, 19:53
av enebakksaab
Så med andre ord, i min 84mod OG900 der jeg satser på rundt 250hk, så vil dette være unødvendig? Jeg har ingen planer om å dra den ut på bane eller noe slikt, trenger vel ikke såpass med kjøling da.
Hjertelig takk..
.--Kristoffer--
Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 24 feb 2008, 05:10
av Eirik N396
haaka skrev:Det skal et rimelig heftig aggregat til, for å oppleve noen funksjon av denne bedre kjølingen.
Jeg er ingen ekspert på området, men mener bestemt å ha lest i (minst) en av Saab-bøkene i hylla her at levetiden på turboene økte drastisk da Saab gikk over fra oljekjøling til vannkjøling. (Men jeg har så mange bøker at jeg ikke orker å prøve å lete fram et sitat

)
Det i seg selv må da være god nok grunn?
Ombygningssatsen inneholder vel det du trenger, selvfølgelig bortsett fra selve den vannkjølte turboen?

Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 24 feb 2008, 09:33
av Ingvar N629
Som Eirik skriver, så er levetid grunnen til at turboene på bensinbiler har vannkjøling i dag. Slett ikke dumt å bygge om, dessuten får du flere aggregat å velge i om ikke vil ha det originalt.
Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 24 feb 2008, 10:40
av enebakksaab
ok, da får vi se med tiden... penger er jo det største problemet her da..
Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 24 feb 2008, 12:05
av alex_ander3@hotmail.com
Jeg liker å sammenligne litt jeg. Og hvis vi ser på de store gutta som kjører 7-8 hundre hk, så har ihvertfall ikke folk i miljøet mitt vannavkjølt. Min personlige tro er at vi har så bra aggregat idag at du ikke trenger det.. Men nå er da ikke jeg en som har mest peiling på turboer. Hva sier guruene på forumet?
Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 24 feb 2008, 13:14
av Magnus N848
Noen som vet når Saab gikk over til vannkjølte turboer da?

Re: Vannkjølt turbo.
Lagt inn: 24 feb 2008, 13:33
av Eirik N396
Villmann N848 skrev:Noen som vet når Saab gikk over til vannkjølte turboer da?

88 ser det ut til :
viewtopic.php?f=30&t=12775&p=87521" onclick="window.open(this.href);return false;