sliter med turbotrykket

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

sliter med turbotrykket

Legg inn av zero900t » 23 feb 2008, 21:23

Har et merkelig problem her...

Når jeg drar på gjevt og "rolig" går turbotrykket opp til 0.8 også detter det til 0.5

Men og jeg trykker pedelen helt i bånn for eks 3 gir. Så går turbotrykket opp til ca 1.1 ikke helt sikker på hvor det butter for jeg får "fuelkutt" er nok ikke det men føles sånn...

Har snakket med ingvar på pm og han tror apc boksen kan være tulla med... Trudde jeg hadde en apc boks liggende men det hadde jeg ikke :(
Er det noen som i drammens området som har en boks til utlån?? Trenge å teste om det er den eller om det er no annet merkelig med bilen...

Takker for hjelp...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: sliter med turbotrykket

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2008, 21:27

zero900t skrev: Når jeg drar på gjevt og "rolig" går turbotrykket opp til 0.8 også detter det til 0.5
Du sa ikke noe om at den detter ned mot glt! Jeg forsto det sånn at den kun steg til 0,8, og trodde F-potten var skrudd på, og at den derfor fortsatt "siktet" på 0,8 bar, men at stigninga var for rask... Klart, boksen er vel skrudd på, men har du f eks sjekka med en bankediode? Er tenninga di på tur kanskje?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: sliter med turbotrykket

Legg inn av zero900t » 23 feb 2008, 21:32

Ingvar N629 skrev:
zero900t skrev: Når jeg drar på gjevt og "rolig" går turbotrykket opp til 0.8 også detter det til 0.5
Du sa ikke noe om at den detter ned mot glt! Jeg forsto det sånn at den kun steg til 0,8, og trodde F-potten var skrudd på, og at den derfor fortsatt "siktet" på 0,8 bar, men at stigninga var for rask... Klart, boksen er vel skrudd på, men har du f eks sjekka med en bankediode? Er tenninga di på tur kanskje?
sa ikke det for jeg har drevet med litt mere testing i dag :wink:

har ikke sjekka med bankediode, tenninga skal være OK da den ble justert samtidig som dem tok eu kontrollen på bilen...
Kan man merke tenningsbank uten bankediode??? For jeg tror ikke det er det da bilen går utrolig godt og drar gjevnt hele tiden, når jeg har lært meg åssen jeg skal bruke den med det spes problemet jeg har :roll:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: sliter med turbotrykket

Legg inn av Ingvar N629 » 23 feb 2008, 21:36

Om tenninga er rett innstilt betyr ikke det at alt funker som det skal, tenninga skal også senkes ved ladetrykk. Du kan koble opp tenningslampa igjen, og trykksette trykklokka på fordeleren, så ser du om den funker. Bankediode bør du legge opp, er en enkel sak. Står i FAQ hvordan man gjør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar