drill i girkassen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
kisenN961
Innlegg: 9
Registrert: 11 feb 2007, 22:33
Sted: Bergen

drill i girkassen

Legg inn av kisenN961 » 24 feb 2008, 20:29

Hei jeg har vært ute og jobbet i bilen idag. (900 1995)
skulle justere overgangen fra girspaken til girkassen.
Jeg tok bort pluggen på girkassen og satte inn en drill på 4 mm, gikk inn i kupeen for å gjøre det samme der, for å sjekke
om den var ok, eller måtte justeres, når kom tilbake under panseret hadde drillen jeg satte i hullet trillet inn i girkassen.
noen som vet hvordan man får denne ut, må jeg demontere girkassen?
ja jeg vet jeg burde brukt noe som ikke kunne gli rett ned i kassen, men men.
John-Eirik N961

SAAB 03 93SS UHR steg 1
SAAB 95 900S

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: drill i girkassen

Legg inn av Haaka » 24 feb 2008, 20:43

Hehehehee... =D>

Kjipern.. Litt morsomt, veldig kjedelig.

Erhm.. Har ingen forslag..

kisenN961
Innlegg: 9
Registrert: 11 feb 2007, 22:33
Sted: Bergen

Re: drill i girkassen

Legg inn av kisenN961 » 24 feb 2008, 20:57

om ikke annet så har vel min kjipe situsjon spredd litt latter på forumet
Ja sånn kan det gå når det går for fort i svingene, leste ikke hele teksten i haynesboken...
det for bli et nyttårsforsett eller noe i den duren
John-Eirik N961

SAAB 03 93SS UHR steg 1
SAAB 95 900S

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: drill i girkassen

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 24 feb 2008, 21:23

Drill? Borr du mener eller? :lol:

Mens vi er inne på temaet, kan noen forklare fort hvordan mann justerer overgangen fra girspaken til girkassen? :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

kisenN961
Innlegg: 9
Registrert: 11 feb 2007, 22:33
Sted: Bergen

Re: drill i girkassen

Legg inn av kisenN961 » 24 feb 2008, 21:32

ja et 4 mm borr
har du rep håndbok? det er det letteste.
hvis ikke så kan jeg forklare det fort.
på girkassen sitter det en liten plastplugg, til høyre for platen(en tekstplate på oversiden) den pluggen tar du ut
så setter du bilen i 3. eller 4. gir.
tilbake under panseret, setter inn et stjernejern ca 4 mm, går inn i bilen tar løs mansjetten på gir-spaken, i freman skal du sette inn et stjerne jern. dersom det går lett, så er den korrekt juster, hvis ikke, så må du løsne på overgangen, en skrue på forsiden av torpedoveggen. sjekke begge stjernejernene. slik at de går lett inn og ut. etter det tighter du til skruen på oergangen, nb når alt er gjennomført, må du sjekke at alle girene er ok.
lykke til
John-Eirik N961

SAAB 03 93SS UHR steg 1
SAAB 95 900S

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: drill i girkassen

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 24 feb 2008, 21:51

Ah.. Var ikke verre nei, dette skal sjekkest og prøvest :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Re: drill i girkassen

Legg inn av enebakksaab » 24 feb 2008, 23:00

på claes ohlson får du kjøpt en magnetsav, til å lete frem skruer og bolter og anner av metall man skulle miste på gulvet(eller inne i girkassa) disse får man i ganske smale størrelser, prøv med en slig og rot litt frem og tilbake til du får tak i det du skulle ha tak i og trekk det ut samme veien det kom inn :wink: bruker de mye på skolen...
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: drill i girkassen

Legg inn av Andreas N1194 » 25 feb 2008, 10:09

enebakksaab skrev:på claes ohlson får du kjøpt en magnetsav, til å lete frem skruer og bolter og anner av metall man skulle miste på gulvet(eller inne i girkassa) disse får man i ganske smale størrelser, prøv med en slig og rot litt frem og tilbake til du får tak i det du skulle ha tak i og trekk det ut samme veien det kom inn :wink: bruker de mye på skolen...
Den er super den, men har en stygg tendens til å henge seg på alt du ikke vil at den skal være magnetisk mot, men er som sagt bare å bruke de tre V-ene, da går som kjent alt (Vold, Vilje og Vaselin) :P

Ellers har det man jo nå et substitutt til det gamle uttrykket "rusk i forgasseren" som da blir "drill i girkassa" :D

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: drill i girkassen

Legg inn av Pål N526 » 25 feb 2008, 10:10

Jeg fikk fiska opp en 6 mm bolt jeg mista ned camkjede holet der da jeg bytta topp.. fiska litt med magnetstaven, så kom den opp igjen:) Er verdt er forsøk 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

kisenN961
Innlegg: 9
Registrert: 11 feb 2007, 22:33
Sted: Bergen

Re: drill i girkassen

Legg inn av kisenN961 » 26 feb 2008, 16:34

takk for tipsene, er ikke annet å gjøre, jeg leter etter en tynnere magnetstav
John-Eirik N961

SAAB 03 93SS UHR steg 1
SAAB 95 900S

Svar