Jeg har litt lyst på mer effekt har tenkt tanken på bytte motor hører det er det billigste og beste? Noen som veit hva som må gjøres med ledningsnett skal passe? har startsperre og alarm på motor som står i nå. Og noen som veit ca pris på motor? Bilen jeg har er en 900 S fra 1997 har akkurat passert 170000 med den nå så er mye bil igjen
Mvh
Joachim
Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Moderator: Moderatorer
- Røsvik900
- 0.7 bar
- Innlegg: 197
- Registrert: 26 feb 2008, 21:57
- Medlemsnummer: N1264
- Navn: Joachim
- Bil: Saab 9-5 Aero Utengen Edition
- Sted: Kongsberg
Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Sist redigert av Røsvik900 den 03 mar 2008, 14:51, redigert 1 gang totalt.
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Er det Ng900 eller Og900 du har da? Motorbytte fra sugemotor til turbomotor er det vel mange som har prøvd seg på, og det er visst en del jobb! så det lønner seg vel kanskje heller å kjøpe ny bil med turbomotor!
Men du finner dette temaet på forumet om du leter!
Men du finner dette temaet på forumet om du leter!
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Heisann!
Jeg gjør akkurat det du snakker om, og kan skrive under på at det er mye jobb, men det blir en sabla bra bil etterpå da!
Det første jeg vil anbefale deg er å melde deg inn i klubben, da får du være med og drøfte de viktige ting (les:trim) her i livet, og det er erfarne folk som svarer på dine spørsmål om alt du måtte lure på.
Deretter ville jeg sendt en mail til GM Norge for å få bekreftet hva du må skifte på sugern din for å få turbo (selv måtte jeg ha nye dempere på min 91 og900 for å kunne få denne godkjendt opp til 185 hk). Dette er sabla viktig og noe du bør ha i orden før du går videre. (Per Falla er din venn her, se på noen andre tråder mens du venter på svar fra ham)
Deretter bør du finne en delebil, da enten en 900S eller 900 T16. Da har du motor, og mye du kan bruke videre. Deretter trenger du tid og penger, og mye av begge deler. Har du alt dette går resten av seg selv, og du får en bil av en annen verden!
Når det kommer til ledningsnett, så flytter du over fra delebil til din bil. Ellers vil jeg håpe at du har en 900-modell etter 89? Hvis ikke kommer det en god del andre ting inn i bildet også, men der er det andre i klubben som vet mye mer enn meg om dette. Selv er jeg bare såvidt bevandret i trim-gamet.
mvh
Andreas
Jeg gjør akkurat det du snakker om, og kan skrive under på at det er mye jobb, men det blir en sabla bra bil etterpå da!
Det første jeg vil anbefale deg er å melde deg inn i klubben, da får du være med og drøfte de viktige ting (les:trim) her i livet, og det er erfarne folk som svarer på dine spørsmål om alt du måtte lure på.
Deretter ville jeg sendt en mail til GM Norge for å få bekreftet hva du må skifte på sugern din for å få turbo (selv måtte jeg ha nye dempere på min 91 og900 for å kunne få denne godkjendt opp til 185 hk). Dette er sabla viktig og noe du bør ha i orden før du går videre. (Per Falla er din venn her, se på noen andre tråder mens du venter på svar fra ham)
Deretter bør du finne en delebil, da enten en 900S eller 900 T16. Da har du motor, og mye du kan bruke videre. Deretter trenger du tid og penger, og mye av begge deler. Har du alt dette går resten av seg selv, og du får en bil av en annen verden!
Når det kommer til ledningsnett, så flytter du over fra delebil til din bil. Ellers vil jeg håpe at du har en 900-modell etter 89? Hvis ikke kommer det en god del andre ting inn i bildet også, men der er det andre i klubben som vet mye mer enn meg om dette. Selv er jeg bare såvidt bevandret i trim-gamet.
mvh
Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Hei!
Om dette er noe å satse på kommer an på hva slags bil du har. Etter brukernavnet ditt å dømme er det en 900, men hvilken årsmodell? Har du en og900, altså fra 93 eller eldre, så gjør du som Andreas sier, motorledningsnettet og styringsboksen følger motor, samme med tennings- og APC-system.
Om du mener original startsperre (VSS) så snakker vi ng900. Har du en ng900 (94-->) er det samme greia, du må bytte motorledningsnett her også, men det er mer jobb da det er flere funksjoner i motorledningsnettet, dessuten er det mer kommunikasjon med øvrige komponenter i bilen. Ny boks med VSS vil ikke fungere uten videre.
Om du til tross for brukernavnet ditt skulle mene en 9000, så er det mye enklere å bygge om til turbo om bilen er en 94-modell eller nyere, da det er samme motorstyresystem på biler med og uten turbo.
Husk at du i tillegg til motor og elektronikk må bytte alt rundt, altså eksosanlegg, innsugsrør, du må montere intercooler osv.
Minst jobb er det å selge bilen du har og kjøpe en bil med turbo, spesielt om du har en ng900 vil jeg anbefale den løsningen, men om du synes det er gøy å lodde og skru så er det jo moro å ha fått det til.
For ordens skyld minner jeg om at dersom det blir aktuelt med trimprat, så skal det taes i egnet forum, altså "Trimming".
Om dette er noe å satse på kommer an på hva slags bil du har. Etter brukernavnet ditt å dømme er det en 900, men hvilken årsmodell? Har du en og900, altså fra 93 eller eldre, så gjør du som Andreas sier, motorledningsnettet og styringsboksen følger motor, samme med tennings- og APC-system.
Om du mener original startsperre (VSS) så snakker vi ng900. Har du en ng900 (94-->) er det samme greia, du må bytte motorledningsnett her også, men det er mer jobb da det er flere funksjoner i motorledningsnettet, dessuten er det mer kommunikasjon med øvrige komponenter i bilen. Ny boks med VSS vil ikke fungere uten videre.
Om du til tross for brukernavnet ditt skulle mene en 9000, så er det mye enklere å bygge om til turbo om bilen er en 94-modell eller nyere, da det er samme motorstyresystem på biler med og uten turbo.
Husk at du i tillegg til motor og elektronikk må bytte alt rundt, altså eksosanlegg, innsugsrør, du må montere intercooler osv.
Minst jobb er det å selge bilen du har og kjøpe en bil med turbo, spesielt om du har en ng900 vil jeg anbefale den løsningen, men om du synes det er gøy å lodde og skru så er det jo moro å ha fått det til.
For ordens skyld minner jeg om at dersom det blir aktuelt med trimprat, så skal det taes i egnet forum, altså "Trimming".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 350
- Registrert: 17 okt 2006, 18:56
- Medlemsnummer: N1216
- Navn: Andreas Ente
- Bil: opalgrønn -76 99 2d
- Sted: sandnes
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
hvis dere vender blikket litt oppåver, ser dere at Røsvik900 skriver at bilen er fra 1997
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Dette har trådstarter lagt til etter at alle over her hadde svart, kl. 14:51.AndreasE N1216 skrev:hvis dere vender blikket litt oppåver, ser dere at Røsvik900 skriver at bilen er fra 1997
Men det er jo bra det, nå blir det lettere for folk å svare. Husk alltid å oppgi hvilken bil det er snakk om folkens
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Det finnes flere som har bygd om sine NG900'er til turboer med godt resultat... Men det er klart at det vil være litt mer komplisert enn OG900. Anders900STCR hadde et foredrag angående dette på motorsenteret en gang, og da virka det veldig enkelt.... Var jo ledningsnettet som var jokeren, ellers er understell og bremser likt på alle NG900 sånn at du TRENGER ikke å oppgradere bremser osv... Men det ANBEFALES!
Det billigste vil uansett være å selge bilen du har og kjøpe deg en turbo tror jeg! Skal du først gå inn på et sånt prosjekt så bør du kjøpe en hel bil i Sverige og bare flytte alt over derifra. Men send en PM til Anders så kan han sikkert forklare deg nærmere
Lykke til!
Det billigste vil uansett være å selge bilen du har og kjøpe deg en turbo tror jeg! Skal du først gå inn på et sånt prosjekt så bør du kjøpe en hel bil i Sverige og bare flytte alt over derifra. Men send en PM til Anders så kan han sikkert forklare deg nærmere
Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?
Ja, sänd ett Pm till mig bara.
Så svarar jag så fort jag har tid!
Mvh
Så svarar jag så fort jag har tid!
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!