Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Røsvik900
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 26 feb 2008, 21:57
Medlemsnummer: N1264
Navn: Joachim
Bil: Saab 9-5 Aero Utengen Edition
Sted: Kongsberg

Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av Røsvik900 » 03 mar 2008, 12:28

Jeg har litt lyst på mer effekt har tenkt tanken på bytte motor hører det er det billigste og beste? Noen som veit hva som må gjøres med ledningsnett skal passe? har startsperre og alarm på motor som står i nå. Og noen som veit ca pris på motor? Bilen jeg har er en 900 S fra 1997 har akkurat passert 170000 med den nå så er mye bil igjen :D

Mvh

Joachim :D
Sist redigert av Røsvik900 den 03 mar 2008, 14:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av Vorpenes N459 » 03 mar 2008, 12:35

Er det Ng900 eller Og900 du har da? Motorbytte fra sugemotor til turbomotor er det vel mange som har prøvd seg på, og det er visst en del jobb! så det lønner seg vel kanskje heller å kjøpe ny bil med turbomotor!

Men du finner dette temaet på forumet om du leter! :)
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av Andreas N1194 » 03 mar 2008, 13:49

Heisann!

Jeg gjør akkurat det du snakker om, og kan skrive under på at det er mye jobb, men det blir en sabla bra bil etterpå da! ;)
Det første jeg vil anbefale deg er å melde deg inn i klubben, da får du være med og drøfte de viktige ting (les:trim) her i livet, og det er erfarne folk som svarer på dine spørsmål om alt du måtte lure på.
Deretter ville jeg sendt en mail til GM Norge for å få bekreftet hva du må skifte på sugern din for å få turbo (selv måtte jeg ha nye dempere på min 91 og900 for å kunne få denne godkjendt opp til 185 hk). Dette er sabla viktig og noe du bør ha i orden før du går videre. (Per Falla er din venn her, se på noen andre tråder mens du venter på svar fra ham)

Deretter bør du finne en delebil, da enten en 900S eller 900 T16. Da har du motor, og mye du kan bruke videre. Deretter trenger du tid og penger, og mye av begge deler. Har du alt dette går resten av seg selv, og du får en bil av en annen verden! 8)

Når det kommer til ledningsnett, så flytter du over fra delebil til din bil. Ellers vil jeg håpe at du har en 900-modell etter 89? Hvis ikke kommer det en god del andre ting inn i bildet også, men der er det andre i klubben som vet mye mer enn meg om dette. Selv er jeg bare såvidt bevandret i trim-gamet.

mvh

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mar 2008, 14:19

Hei!

Om dette er noe å satse på kommer an på hva slags bil du har. Etter brukernavnet ditt å dømme er det en 900, men hvilken årsmodell? Har du en og900, altså fra 93 eller eldre, så gjør du som Andreas sier, motorledningsnettet og styringsboksen følger motor, samme med tennings- og APC-system.

Om du mener original startsperre (VSS) så snakker vi ng900. Har du en ng900 (94-->) er det samme greia, du må bytte motorledningsnett her også, men det er mer jobb da det er flere funksjoner i motorledningsnettet, dessuten er det mer kommunikasjon med øvrige komponenter i bilen. Ny boks med VSS vil ikke fungere uten videre.

Om du til tross for brukernavnet ditt skulle mene en 9000, så er det mye enklere å bygge om til turbo om bilen er en 94-modell eller nyere, da det er samme motorstyresystem på biler med og uten turbo.

Husk at du i tillegg til motor og elektronikk må bytte alt rundt, altså eksosanlegg, innsugsrør, du må montere intercooler osv.

Minst jobb er det å selge bilen du har og kjøpe en bil med turbo, spesielt om du har en ng900 vil jeg anbefale den løsningen, men om du synes det er gøy å lodde og skru så er det jo moro å ha fått det til.

For ordens skyld minner jeg om at dersom det blir aktuelt med trimprat, så skal det taes i egnet forum, altså "Trimming".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 mar 2008, 16:54

hvis dere vender blikket litt oppåver, ser dere at Røsvik900 skriver at bilen er fra 1997 :wink:
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av Eirik N396 » 03 mar 2008, 17:48

AndreasE N1216 skrev:hvis dere vender blikket litt oppåver, ser dere at Røsvik900 skriver at bilen er fra 1997 :wink:
Dette har trådstarter lagt til etter at alle over her hadde svart, kl. 14:51.
Men det er jo bra det, nå blir det lettere for folk å svare. Husk alltid å oppgi hvilken bil det er snakk om folkens ;)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av KongerudN344 » 04 mar 2008, 08:53

Det finnes flere som har bygd om sine NG900'er til turboer med godt resultat... Men det er klart at det vil være litt mer komplisert enn OG900. Anders900STCR hadde et foredrag angående dette på motorsenteret en gang, og da virka det veldig enkelt.... Var jo ledningsnettet som var jokeren, ellers er understell og bremser likt på alle NG900 sånn at du TRENGER ikke å oppgradere bremser osv... Men det ANBEFALES!

Det billigste vil uansett være å selge bilen du har og kjøpe deg en turbo tror jeg! Skal du først gå inn på et sånt prosjekt så bør du kjøpe en hel bil i Sverige og bare flytte alt over derifra. Men send en PM til Anders så kan han sikkert forklare deg nærmere :wink:

Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Re: Bytte fra 2.0 sugemotor til 2.0T ?

Legg inn av Saab900STCR » 06 mar 2008, 00:58

Ja, sänd ett Pm till mig bara. :-)
Så svarar jag så fort jag har tid!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar