Fjærer til OG 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Fjærer til OG 900

Legg inn av Aero1990 » 04 mar 2008, 23:23

Har en SAAB 900 T16 Aero 1991modell.



Hvis jeg setter på Kilen senkefjærer på den, senkes det i flg. Produsent 25 mm. Men det er i forhold til original bil, altså ikke AERO. Tror andre senkefjærer til bilen er ganske like, men vet ikke om det finnes flere typer mht lengde og stivhet, eller bare mange leverandører av samme.



HVOR MYE SENKET BLIR EN AERO-MODELL MED SLIKE FJÆRER?



Lurer på dette siden jeg ikke ønsker å få bilen lavere enn den nå er, syns den er i laveste laget allerede.



Finnes det alternative senkefjærer/sportsfjærer, som ikke senker så mye, eller er det originalfjærer som må brukes da?
Det originale sportschassi som ble levert til OG 900 sies å senke 20 mm. Da gir vel disse fjærene en litt høyere bil enn med senkefjærer, eller blir det nesten likt. Lesjøfors oppgir forresten 20 mm senking på sine fjærer på hjemmesiden, altså samme som overnevnte sportschassiet.

Er sportschassifjærene fra SAAB bedre enn senkefjærer, de er jo over fire ganger så dyre, koster 1550 pr. stk. hos Saabforhandler! Så de må enten være svært gode eller svært overpriset.
SAAB 900 T16 AERO M1991

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Fjærer til OG 900

Legg inn av Johan N828 » 05 mar 2008, 02:48

Er ikke forskjellen på Aero og ikke Aero nettopp fjerene da???

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjærer til OG 900

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mar 2008, 09:51

Lesjøforsfjører er iallfall veldig stive, kanskje litt i meste laget!

Om bilen blir lavere eller ikke er veldig vanskelig å si, da fjørene har hatt 17 år på seg til å sige. Jeg senka min gamle 900 (ikke aero) med Lesjøforsfjører, den datt en god del, men ble kvitt problemet med at den var sigen i ræva. Ikke tok den nedi med frontleppa ved god fart over fartsdumper heller.

Her har du bilde av gamlebilen min med Lesjøfors senkesett, så kan du jo vurdere selv:
Bilde
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Fjærer til OG 900

Legg inn av oddi N108 » 05 mar 2008, 19:52

med lesjøfors-fjærene blir bilen ca 20 mm lavere enn original aero. Aero er 10 mm lavere enn vanlig 900. Å betale 1550 pr fjær hos saab er overpris, de KAN ikke være så mye bedre enn lesjøfors-fjærene:) Jeg gikk for lesjøfors/sachs advantage-kombinasjonen på min og900 aero cab. Stiv og fin ble den:) selvom man kunne merke at selve karosseriet var litt kvapsete i forhold til en bil med tak:)


mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Fjærer til OG 900

Legg inn av KongerudN344 » 05 mar 2008, 22:43

Har også kjørt på lesjøfors... Komforten i bilen blei rett og slett borte, men kjøreegenskapene ble MYE bedre. Har du dårlig rygg vil jeg ikke anbefale lesjøfors. Jeg opplevde i alle fall at jeg kjente ALLE ujevnheter i korsryggen, men det hadde sin sjarm det også :wink: Valgte lesjøfors også på NG'en, på den bilen syntes jeg de er litt mykere....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fjærer til OG 900

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 mar 2008, 19:21

Har Lesjöfors (Kilen) på 900:an. Er vel omkring 5 år sidan eg monterte mine. Originalfjørne hadde ca. 60kkm på seg når dei vart bytta, og det slutta å subbe bak etter montering av Lesjöfors. Fysst køyrde eg med 195/60-15, no køyrer eg 205/50-16. Har ikkje prøvd med mykje lass bak etter eg fikk på 16"-arane. Lesjöfors er oppgitt til å sende 25mm, original er vel 15mm senk. Men fordelen er somsagt at Lesjöfors er stivare. I sum vil du nok oppleve mindre subbing med nye Lesjöfors enn med dei gamle Aero-fjørene sjølv om dei senkar meir.

Svar